31. 10. 2008
Ohlédnutí za jihlavským festivalem dokumentárních filmů:Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMUŠkoda, že nebyly jako Wisemanovy a Seidlovy masterclassesPod pojmem Dílny -- Workshops se divákům v Jihlavě představily práce studentů Katedry dokumentární tvorby FAMU. Nejsou to dílny v pravém slova smyslu. S filmy se tam nijak nepracuje, ani se podrobněji nerozbírají. Pedagogové z FAMU prostě jen uvádějí snímky svých studentů. Učitelé nijak nerozbírají, proč je film zaujal, neanalyzují, zda je dobrý, nebo špatný, nic, co si o něm myslí, neřeknou. Jen studentům dávají doplňující otázky. Po promítnutí filmu mají studenti možnost říct pár slov a odpovědět na dotazy. Tím se projekce neliší od většiny filmů uváděných na festivalu, kdy se režisér -- pokud je přítomen -- účastní debaty po skončení filmu. Nebylo jasné, zda jsou filmy z jednotlivých ročníků FAMU pro předvedení v Jihlavě podrobovány výběru. Měla jsem pocit, že se v Jihlavě promítají snad úplně všechny studentské práce. |
Tyto Dílny začaly předváděním dokumentárních cvičení prvního ročníku. Tato cvičení představoval jejich vedoucí Martin Mareček. Jedním z úkolů, který na Katedře dokumentární tvorby musejí studenti v prvním ročnímu splnit, je natočit cvičení na téma "Můj pohled", druhé je na téma "Autorská reportáž". První cvičení musí být natočeno na 16mm film a u druhého si mohou formát vybrat. Autorky -- všechno to byly ženy, si vybraly zajímavá témata. Líbil se mi "Film o chmelu obyčejném" od Mariky Pecháčkové. Cvičení začíná ukázkou ze "Starců na chmelu". Pak nám představuje brigádníky na chmelu a další pracovníky. Vidíme chmelnici, jak chmel roste i místní vesnici. Materiál byl dobrý sám o sobě; úvod ze "Starců na chmelu" nebyl potřeba. Snímek "Zážitky na prodej" od Terezy Reichové zaznamenává čtyři zážitky, které si opravdu můžete koupit. Pastva ovcí v Beskydech, bagrování, řízení tanku a drbání jsou uvedeny i s cenou. Film humorně líčí i nejrůznější úskalí, s nimiž se zákazníci musí poprat. Cvičení "Kláry letní tábor" nám představilo dívku Kláru a její rozhodnutí stát se jeptiškou. Viděli jsme to ze dvou různých pohledů - z pohledu Klářiny sestry a pak z hlediska kněze, který nám sděloval, že vlastní uspokojení přichází skrze obětování se pro druhé. Klářino rozhodnutí jít do kláštera kněz velmi chválil. Jistě je velmi důležité, aby si filmový tvůrce "osahal" kameru a zvládl technicky natáčení na 16 mm film. Jak studentky ale přiznaly, svá cvičení si natáčely samy. Některé z nich si ani nedovedou představit, jak by dávaly pokyny kameramanovi. Avšak film, ať už hraný, nebo dokumentární, je týmová práce. Pro pozdější tvorbu je mnohem důležitější umět komunikovat se štábem a vyjádřit svým spolupracovníkům svou tvůrčí vizi než vědět, jak se natáčí zrovna touto či jinou kamerou -- od toho je přece kameraman. V rámci druhé dílny představoval Karel Vachek studentské práce z druhého a třetího ročníku. Tam jsem se nedostala. Třetí a závěrečnou dílnou byla dílna Centra audiovizuálních studií pod vedením Víta Janečka. Janeček vysvětlil, že Centrum audiovizuálních studií je filmový ateliér nových médií, video artu. V publiku byla přítomna jedna jeho studentka, která odpovídala na dotazy. Janeček dodával informace o předváděných krátkých filmech, jako např. na jaký motiv podnět film vznikl, nebo co bylo zadáním pro studenta. V závěru promítli film "O mediální realitě" od Vladimíra Turnera -- o skupině Ztohoven a jejím pokusu otevřít debatu o údajné mediální manipulaci odpromítnutím atomového hřibu ve vysílání České televize. Film zachycuje přípravy, instalaci, akci a důsledky akce. Vazba pražské FAMU na jihlavský festival je zřejmě přímá. Studenti Katedry dokumentární tvorby mají, zdá se, přímé privilegium prezentovat v Jihlavě své filmy, které vyrobili pro klauzury. Mezinárodní filmový festival v Jihlavě se tak pro ně stává předváděcí plochou. Studentským filmům z FAMU jsou věnovány tři bloky. Kromě toho, závěrečné filmy třetího a pátého ročníku, které čerstvě opustily klauzury, jsou rovněž zahrnuty do programu festivalu i do soutěžní sekce. Daleko zajímavější než tzv. Dílny z FAMU byly master classes Fredericka Wisemana a Ulricha Seidla. Tito autoři v nich své filmy podrobně rozebírali. Frederick Wiseman po promítnutí ukázek dával publiku otázky a snažil se spolu s přítomnými diváky přijít na to, proč jsou jednotlivé scény zajímavé. Zjišťovali jsme, proč právě tyto scény zahrnul Wiseman do svého filmu. Tím Wiseman velmi užitečně poodkryl metody své práce a zpřístupnil divákům i techniku, jíž pracuje. Na master class Ulricha Seidla se promítala velká spousta ukázek a autor nám vyprávěl o své práci s filmovými postavami. Tím nám vysvětlil, jak pracuje on. Jeho postavy jsou zinscenované, ale nečiní nic víc ani nic míň, než co by nedělaly ve skutečnosti. Bylo by velmi plodné, kdyby festivalové dílny z ročníků z FAMU měly obdobnou strukturu jako Wisemanovy a Seidlovy masterclasses. Je přece nesmírně zajímavé analyzovat podrobně metodu práce se studenty, zkoumat, proč jsou ty či ony záběry atraktivní či nosné a jak pedagogové vedou studenta během natáčení jeho filmu. Dosud na dílnách FAMU poskytované stručné informace o tom, jak vznikal námět či jaká byla použita technika, přece nejsou tak důležité jako skutečná analýza filmové práce. |
Festival dokumentárního filmu Jihlava | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
31. 10. 2008 | Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU | Dominika Švecová | |
27. 10. 2008 | Festival v Jihlavě pro filmové profesionály | Dominika Švecová | |
26. 10. 2008 | Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos | Dominika Švecová | |
26. 10. 2008 | Je šokující, že takový film mohl vzniknout | Jan Tuláček | |
25. 10. 2008 | People must be passionate about filmmaking | Dominika Švecová | |
25. 10. 2008 | Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením | Dominika Švecová | |
24. 10. 2008 | Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu | Dominika Švecová | |
8. 12. 2004 | Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem | Petr Šafařík |