Soudružky a soudruzi, dámy a pánové,
mnohokrát ve svém životě jsem byl svědkem, jak různé etapy či události
byly s verbální marnotratností a lehkou myslí označovány za historické.
Velká slova byla vždycky po ruce a nikdy jich nebyl nedostatek. Nuže: jestliže
někdo toužil žít ve velké době, v době, která vším právem si činí nárok
být zvána epochální a historickou, může být spokojen: je to teď.
To, co se děje ve velké zemi Sovětů, je doopravdy, o tom ať nikdo nepochybuje.
Tam je to doopravdy. Ostatně jedna z mnoha vlastností této země. která si
zaslouží úctu a sympatie, je, že vždycky všechno se tam dělo doopravdy:
i chyby a omyly, leckdy bolestné a možná i tragické, byly doopravdy. Snad
leccos bylo i tragické, rozhodně však nikdy nestoudné a lehkovážné. Také
současná jejich renesance socialismu je doopravdy. Nepleťme si, prosím,
změnu politického kursu s historickým zemětřesením. To není změna kursu,
to je revoluce, revoluce uvnitř revolučního tábora, a nikoli jen v jeho
generálním štábu.
A já pln naděje, touhy i víry, ale také pln nepokoje a pochyb se ptám:
je to také u nás doopravdy? Nebo jen tak, naoko, "jako by". prostě "jako"?
Neptám se jen já, ptá se tak všechen lid a celý národ, s nímž jsem
v živém, bezprostředním styku, neboť je to atribut mého povolání. Hluboce
věřím, ba jsem přesvědčen, že také tady, u nás, v mé vlasti najdeme dosti
sil dát socialismu jeho pravou podobu, nutně věrnou jeho podstatě, k čemuž
se naskýtá jedinečná příležitost. Dějiny nejsou příliš štědré a neplýtvají
poskytováním takových příležitostí; nabídnou-li však takovou možnost a ona
zůstane nevyužita, je-li s ní jen flirtováno, dostaví se zákonitě trest
těžký, někdy osudový. V těchto chvílích nejsou dovoleny žádné, dokonce ani
(osvědčené) obratné triky. Zatím tomu "doopravdy" u nás mnoho nenasvědčuje.
Zatím, v této chvíli mám pocit spíše skličující a troufám si říci, že v
tom nejsem sám. Slyším, a milióny lidí se mnou, co už jsem několikrát v
jiné tónině slyšel, aniž se něco burcujícího stalo; a přirozenou obranou
zdravého lidského organismu je, že nedovolí příliš dlouho planým slovům
dopadat na dno duše. Také srdce zůstane bez zachvění.
Nestačí osvojit si několik tezí, několik postojů, několik prostocviků
a ty pak plamenně předvést, to může prohloubit beztak již povážlivou nedůvěru
našeho lidu ke všemu, co slyší a co tak často je v nesouhlasu s tím, co
vidí. To je, proč někdy tento lid i věci očividně správné a pravdivé přijímá
tak rezervovaně. Dnes je snad nejdůležitější, KDO k tomuto lidu hovoří.
Příliš mnoho nadějí bylo už zklamáno a zklamané naděje vedou jen k zemdlenosti,
únavě, lhostejnosti, apatii. V takové morální atmosféře, v takovém politickém
klimatu, můžete, máte-li poctivé úmysly, padnout vyčerpáním, ale nemůžete
nic budovat.
Jestliže tedy bereme věci doopravdy --- můj neklid má svůj původ v tom,
že vidím stále tytéž staré, známé, truchlivé postavy, jak už jsou zase pohotově
připraveny se stejně rozhořelými zraky a prsním pathosem, se kterým stačili
tolik dobrých věcí pokazit, hlásat nové pojetí a tvářit se, že stačí novým
požadavkům. Nestačí. Nemají nato vybavení, nemají na to orgány, mají včerejšek
příliš pod kůží, ve všech pórech, v nervech, každé buňce. Jako já nemohu
být jiný než jsem, ani oni nemohou být jiní, než jsou, už zase by chtěli
zpíval na kůru nové texty hlasem co možná nejsytějším. Nepřijímáme od nich
takové vysilující úsilí.
Všimněte si, prosím: nikdy neoplývala tato země tolika novými mysliteli
jako dnes; podíváte-li se na ně však zblízka, spatříte uštvané tváře včerejších
myslitelů. Samozřejmě: každý má právo na vývoj a je možné pochopit i věřit,
že někdo dospěl k novému názoru. Dospěl-li, výborně; gratuluji, nemůže však
svůj nový názor, má-li dosti vkusu, šířit se stejnou mírou nadšení jako
svůj názor starý, ale hlavně nesmí očekávat, že bude znovu a donekonečna
hrát první housle: hrál by totiž falešně.
Každá doba má své lidi. Jako je umění včas přijít, je i nemenší umění
včas odejít. Vy --- mnozí vás --- kteří jste uměli včas přijít a splnit své
poslání, jež bylo nezbytné a je tudíž stále úctyhodné, musíte první pochopit,
že váš čas vypršel. Ten, kdo to pochopí, odchází možná někdy i tragicky,
ale vždycky důstojně. Vy, kulturní protagonisté včerejška, jeho hlavní aktéři,
nedopusťte už ve vlastním zájmu, aby na Vaši minulou činnost, v níž bylo
mnoho dobrého, padly další a zbytečné stíny. Odejděte včas, to jest hned,
může Vám být ještě poděkováno. Neučiníte-li tak sami, z vlastní jasnozřivosti,
odejdete sice o něco později, ale odejdete, nepochybujte o tom, stejně,
jenže ne už důstojně, nýbrž jako komické figury.Jestliže vám osud socialismu
leží tak na srdci, jak stále ujišťujete, máte skvělou příležitost pro ten
socialismus něco kloudného udělat a výrazně mu prospět: odejít. Bojíte se
o socialismus? Bojíte se třídního nepřítele? Není lepšího a pádnějšího kladiva
na nepřítele než důvěryplný lid, který co nejosobněji cítí, že socialismus
je jeho vlastní zájem.
To, co nejvíce ohrožuje zdraví socialismu v této chvíli v naší kultuře,
jsou nepřiznané a maskované osobní zájmy lidi, kteří omylem považují tzv.
nové myšlení za pouhou politickou etiketu a nikoli za mravní a duchovní
historickou kategorii. To je, co mne znepokojuje.
Můžete se ptát, proč právě herec se tím znepokojuje. Nejsem přece politik,
nikdy jsem žádné proslovy nepronášel, politiku dělal jsem na jevišti, před
kamerou, před lidmi; dělal jsem politiku svou prací. Nevím, zda dobře, nebo
špatně, ale vím, že vždycky počestně. Nejsem politik, jsem herec, komediant,
august. Ale právě proto: abych mohl být herec, komediant a august, který
plní svou sociální funkci, a není tudíž darmožrout, musím se chvět a mít
trému nad otázkou duchovního a morálního vzduchu své země, neboť je to základní
předpoklad a podmínka mé umělecké existence a pravdivosti.
August, který se o to nestará, není společnosti mnoho platen, august,
který by se staral jenom o to, nebyl by mnoho platen na jevišti. Pracuje
s obecenstvem, to jest s živými lidmi, kteří rezonují dobou, a musí s nimi
vést dialog. Pravdivý dialog, bez jinotajů, dvojsmyslů a spikleneckých narážek.
Nikdo neví lépe než herec, čím obecenstvo žije, co ho pálí, trýzní, souží,
deprimuje nebo těší, pozvedá a posiluje, dává mu radost a chuť` k životu
a aktivitě. Herec má národ na dosah rukou, na několik kroků, někdy hledí
lidem přímo do očí. Ví dobře, jak málo stačí udělat, naznačit, nebo říci,
posun, gesto, grimasu, slovo, aby sál vybuchl smíchem nebo nadšením, souhlasem
nebo na důkaz, že chápe, a jak je to snadné --- kdyby chtěl. Ví také dobře,
čím obecenstvo zmrazí a co vytvoří skleněnou stěnu mezi rampou a hledištěm.
To všechno herec dobře ví a musí mít proto možnost být pravdivý.
Umělec potřebuje tvůrčí svobodu. Ne proto, aby dělal, co chce, ale aby
byl, kdo je. Umělec chce, co musí, technik chce, co může. Umělec žádá svobodu
pro to, co je bytostně nutné, technik pro to, co je technicky možné. Kriteriem
umělcovým je schopnost svět obývat; činit jej obyvatelným. Kritériem technikovým
je svět dobývat, činit jej konzumovatelným. Rytmus prvního je bytostný,
rytmus druhého je ekonomický.
Hercovy starosti jsou tedy bytostné. Objektem hercovy práce je publikum,
veřejnost, obec, lid. Ano, pracuji pro lid a v posledních důsledcích i pro
jeho nejcennější společný statek, pro socialismus. To obecenstvo, na něco
citlivé jako mimóza, je někdy jako přetopený kotel, který hledá své ventily:
přichází s důvěrou, nadějí a očekáváním, lačně po pravdivém slovu. To je
strašlivý závazek.
A co je to to "něco", nač je tak citlivé? Čím žije a na co slyší toto
obecenstvo? Možná, že ne každý nich rozumí odborným hospodářským explikacím,
nejdůležitějším ekonomickým rozborům, a když, těžko se jimi rozehřeje. Ale
to nevadí, protože všichni rozumějí tomu hlavnímu --- tady je ta mohutná a
nezastupitelná síla umění --- ti lidé nejen rozumějí, ale jdou vám s rozsvícenýma
očima vstříc všude, kde se jedná o pravdu, svědomí, upřímnost, spravedlnost,
svobodu, toleranci, humanitu, demokratičnost: ne o slova, ale o obsah těchto
slov zde běží. To je to úžasné, to je to nádherné --- představte si, oni slyší
na duchovní pojmy! A právě na hodnoty jako jsou pravda, spravedlnost, mravnost,
které jsou implicitně obsaženy v samé podstatě socialismu a jsou dokonce
jeho nejsilnější pružinou a jeho pravým lidským impulsem. Oni slyší na slovo
mravnost, jsouce sami ještě mnohým znemravněni: frázemi, předstíráním, nekulturností.
Ale takovým lidem smíte hrát dobrou komedii na jevišti, ne s nimi špatnou
v životě.
Tento lid, a to je náš největší kapitál, je citlivý a vodivý na pojmy
etické a duchovní. Zřejmě je to nevyhubitelné a z lidského tvora nevykořenitelné,
snad je to sama esence lidství a člověčiny. To naplňuje člověka optimismem.
Dejte lidem pocítit, a oni to neomylně poznají, že vám jde opravdu o pravdu
a spravedlnost a oni zvednou hlavu a náhlý zájem oživí jejich tváře. Tyto
duchovní pojmy nejvíce vzrušují naši společnost --- myslím, že více než sexus
a horrory, setká-li se s tím, že je to s ní míněno doopravdy a netakticky.
Ale tato společnost také velmi bedlivě pozoruje, KDO je nositelem
těchto idejí a jaké má k tomu pověření. Na tom závisí důvěra mas, lidu,
národa a jeho mládeže. Toto všechno je vlastním předmětem kultury, v užším
smyslu umění a ještě užším divadla. V tomto smyslu je dokonce kultura dnes
to hlavní, protože teprve u vědomí, že musíme vytvořit podmínky pro nové
duchovní a mravní niveau, všechno o tři poschodí výše, má smysl a bude účinné
spouštět mechanismy. Hospodářské a jakékoli. Mechanismus sám o sobě je,
jak už to slovo říká, právě jen mechanismus. Rozhodující je, kdo ten mechanismus
spouští. Žádný mechanismus není samospasitelný. Jen považte: hlupák, spouštějící
sebelepší mechanismus --- jaká to marnost!
A konečně --- kdo ví, nemělo-li to být uvedeno na místě prvním --- je tu
kardinální problém, problém všech problémů --- naše mládež.
Nemyslím, že je o něco horší, než jsme byli my. Možná, že by dokonce
byla o něco lepší --- kdyby.
Je jen ve velmi špatném stavu. Naše mládež je --- zní to neuvěřitelně,
po tolikeré péči a proslovech --- duševně zanedbaná. Po hmotné stránce se
má výborně, a vida, přece to nestačí. Ona je důkazem, že ne samým chlebem
živ je člověk.
Nemluvím teď o té části mládeže, která je ve stavu marasmu, to je
zvláštní kapitola, mluvím, a musím bohužel generalizovat, o mládeži vůbec.V
něčem je i tak lepší, než jsme byli my.Není pokrytecká. Vidí nás shovívavě
v mírně komickém osvětlení, a tak dokonale na nás kašle, že jí ani nestojíme
za to, aby se příliš přetvařovala. Ovšem nesmí se jí lhát, na to je zvláště
alergická. Je alergická na naši celonárodní schizofrenii: mluvit jinak na
veřejnosti a jinak doma,v soukromí.A je bohužel nevzdělaná, nic neví, netouží
vědět, svět pro ni začíná dnem, kdy se narodila.
Komu žalovat? Mnohé jí bylo zatajeno a všechny hodnoty a nejsvětější
pojmy byly v jejích očích zdiskreditovány --- také slovo socialismus, bohužel.
Naší povinností je způsobit, aby pravě ona zahořela pro věc socialismu,
tak jako jsme hořeli my --- jako jste --- nepochybuji o tom --- hořeli vy, dokud
jste byli ještě mládeží. Musí mít však možnost, aby vzplanula; neví, že
socialismus může mít i více půvabů, než kolik zatím spatřila a těžko ze
sebe vykřeše jiskru nad tou lehkou karikaturou, kterou jí za doprovodu slavnostních
řečí ukazujeme.
Tato mládež nemá historickou paměť, nezná svou historickou minulost,
nezná kořeny, ze kterých vyrůstá. Umíte si jistě představit, jak snadné
a lehké pořízení má nepřátelská propaganda s psychikou, emocemi a intelektem
takové generace. Tato mládež má všecky důvody, aby byla hrdá a pyšná na
svou zemi, na její staletou kulturu, na její demokratické tradice, na její
perspektivní socialistickou přítomnost, na všechny velké muže a ženy, které
dala světu. Naše mládež tu hrdost necítí. Stojí v obdivu nad posledním západním
automobilem. Neví, že Karlova univerzita byla založena dříve, než byla objevena
Amerika. Možná, že pro některé z nich by to bylo objevení Ameriky. Neklaďme
jí to zcela za vinu. Některé velké postavy našich dějin ani nezná. Změňme
moralní a duchovní klima naší vlasti a změníme tím i mnoho jiného, k lepšímu
nepochybně. Říkejme mládeži vždycky jen pravdu, vrátí se nám to s velikým
ziskem.
Pravda je revoluční, řekl Gramsci --- proč se jí tedy bát? Mládež je
zmatena a ničemu nevěří. Upřímně: Divíte se tak příliš? Televizní inscenace
a filmy, zabývající se tzv. problémy mládeže, jsou většinou neprominutelně
povrchní, neboť předkládají jako problém jen následky a symptomy morální
a intelektuální krize daleko hlubší a širší. Proto nemluvím o televizi,
divadle či filmu, neboť to jsou jen velmi závažné problémy dílčí.
Tady, u otázky mládeže máme historickou příležitost a povinnost. Ta
mládež slyší na jméno GORBAČOV. Soudruh Gorbačov byl u nás mimořádně spontánně
vítán --- jen jako představitel spřátelené země? Ne, jako naděje. Slovo Gorbačov
se překládá do češtiny slovem naděje. Pokud tzv. nového myšlení se týká:
nové myšlení může nastat v oblasti technické, když je vynalezen parní stroj
nebo štěpení atomu, v oblasti politické, objeví-li se nové sociální skutečnosti,
v oblasti filozofické, narodí-li se například Marx, v oblasti revoluční,
narodí-li se Lenin; jinak žádné nové nebo staré myšlení neexistuje.Myšlení
může být jen dobré nebo špatné, citlivé nebo tupé, povrchní nebo hluboké.
Naše společnost však stojí před naléhavým, generálním úkolem začít myslet
vůbec. Neboť myslet jsme se, žel, málem odnaučili. Bude-li naše myšlení
v pořádku, ujišťuji vás, že bude posléze v pořádku i divadlo, televize,
film, tisk. To všecko je koherentní.
Je nerozlučitelný svazek mezi socialismem a kulturou myšlení. To je také
předpoklad, abychom mohli úspěšně spouštět mechanismy. Protože nechci rozmnožovat
omyly, kterých i tak je dost, zdůrazňuji, že nehlásám žádný radikalismus,
ba pravě naopak. Radikalismus, ba jisté radikalistické fešáctví je starým
neduhem českého politického života. Mezi četnými poučeními z naší historie
je také poučení, Havlíčkem už zaznamenané, že plany radikalismus je zhoubou
každého vážného a seriózního politického snažení.
Ne k radikalismu vyzývá nás tato doba, ale naopak k opravdovosti, kultuře
srdce, poctivé práci, vzdělání a racionalitě. Tedy k vlastnostem. kterých
už Marx a Engels si nejvíc cenili. Lidská inteligence je nejsilnějším spojencem
socialismu, který sám je plodem lidské inteligence.
Nejdražší a nejcennější surovinou v konci XX. století jsou šedé buňky
mozkové, největší to zázrak ve vesmíru. Kdo jich nedostatečně a ledabyle
používá, nemá v tomto světě šanci. Musíme vytvořit novou, vyšší duchovní
a mravní atmosféru a mnohé bude naopak přidáno. Musíme dát zase volné pole
lidským kvalitám. Jen ze samostatně myslících a zodpovědných jedinců může
se organicky stát zodpovědný kolektiv. Musíme se zase naučit mluvit česky,
očistit a osvěžit náš jazyk, zubožený a zvulgarizovaný televizí, filmem,
novinami. Jakmile začneme myslit, vypudíme téměř automaticky onen zjednodušený
slovník, onen rybářský slovník, z něhož se už člověku dělá špatně, tu společensko-politickou
hantýrku, kterou se už všichni málem vyjadřujeme. Nesmíme dopustit, aby
jméno socialismus bylo bráno nadarmo a v jeho jménu cokoli ochuzovalo náš
život. To všechno je koherentní s bojem proti alkoholismu, narkománii, špatné
pracovní morálce, politickému ignorantství. Musíme přinutit vítr, aby se
přizpůsobil ostříhané ovečce. Musíme dělat boty, aby padly člověku, ne osekávat
člověka, aby se vešel do bot. A přestaňme se už tvářit, že je u nás všecko
v pořádku a že všecko důležité se už stalo. Pochybují, že náš lid se dá
natrvalo uspat takovou ukolébavkou.
Před 169 lety se narodil Karel Marx, muž, který mne inspiroval, JAK
říci to, CO jsem chtěl říci. Nechť mi odpustí, že jsem to neřekl lépe. Děkuji
vám za pozornost.
zdroj ZDE