8. 1. 2008
BBC je zaprodaná vláděDovolte podotek k otázce vědomého či lajdáckého stříhání v médiích (Al Jazeera, BBC) v případě rozhovoru s paní Bhutto. Za významnou považuji poznámku Jana Čulíka, odkazující k někdejšímu "elitářskému" étosu BBC. Nejsem mediální historik, ale pokud vím, vskutku byly dříve časy, kdy BBC i jiná masmédia měla snahu publikum kultivovat (česky zušlechťovat?), vzdělávat - krom samozřejmé služby informační. |
Zlatý věk rádia byl možná ve 20. - 30. letech. Pan Čulík jistě ví lépe, že za války i BBC v zájmu státu, Spojenců i prostě vlastním, musela přizpůsobit svoje fungování válečné realitě. Dokud byla Britská říše ještě oficiální koloniální mocností, asi také neprosazovala zájmy hnutí odporu. Objektivita byla z objektivních důvodů okleštěna, a obávám se, že za studené války, která následovala takřka bezprostředně, tomu nebylo tak úplně jinak. Východní blok byl nepřítelem, informací bylo málo, filtrovala je železná opona a nejen ta: v podstatě se zprávy v zájmu Západu cedily a destilovaly přes celé rafinérie. Mysleme si co chceme, "opět" JSME VE VÁLCE. Válčíme tak nějak pořád, že?, aktuálně s TERORISMEM - až do úplného vítězství. Změnila se ovšem poněkud obecná kultura a masmédia jsou jejím hlavním zdrojem. Obávám se, že pokud lze o étosu soudobých masmédií něco podstatného tvrdit, podle mě platí: Dříve možná více vysílali (psali) CHYTŘÍ PRO CHYTRÉ. Dnešní trend je ten, promiňte, že CHYTŘÍ VYSÍLAJÍ PRO BLBÉ. MASA je blbá! To je fakt, bez humanistických - idealistických brýlí je to dávno vědecky doloženo a z toho chytří mediální stratégové vycházejí. Inteligentní, kritické publikum je zákonitě (vždy bylo a bude!) v zanedbatelné menšině. Reklamními zájmy počínaje a politickými konče, je rozhodující MASA (masa volí, masa konzumuje), nikoli pár reptalů, kterým se něco nezdá. (Proč to asi vystříhli?) To je filtr, kterým inteligentní konzument musí přebírat informace. U nás, v ČR , to máme svým způsobem jednodušší. V našich masmédiích BLBCI VYSÍLAJÍ PRO BLBÉ. To je ČT, to je ČRo, MFDLN ...Blesk. Bum! |