8. 1. 2008
Problém je, že myšlení bolíZaujal mě příspěvek pana Řezáče "Zaplaťe konstruktéry". Myslím si, že vše nespočívá jenom v penězích. Nikdy za více jak čtyřicet let své aktivní činnosti jsem se nestkal s jediným člověkem, který by řekl: " Já jsem se svým platem spokojený, dostávám tolik kolik si zasluhuji." Téměř každý poukazoval na to, že on bere tolik a tolik, zatímco jeho kolega, který dělá stejnou práci, bere víc. Myslím si, že na nedostatku technických kádrů, techniků nebo inženýrů, ale stejně tak jenom vyučených řemeslníků, má svůj podíl obyčejná lenost. Proč je menší zájem o studium na technických školách ? Důvod je jasný - je tam matematika . Matematika se nedá naučit, odbiflovat.Té se musí rozumět a to vyžaduje nutně myšlení a je mnoho těch, které myšlení bolí. |
Proč by se musel učit matiku, když na následné umístění stačí kdejaký vysokoškolský titul. Asi by se dost změnil zájem o studium, kdyby získané vzdělání platilo jen v tom oboru, v jakém bylo získáno. V dělnických profesích to tak, zatím je. Je nemyslitelné aby např. vyučený zámečník dělal opraváře elektrických zařízení. Není to tak dlouho, co padl návrh, aby matematika byla maturitní předmět. Poslanecká sněmovna to zamítla.Tomu se ani příliš nedivím. Jsem přesvědčený o tom, že nejméně polovina, a možná více, poslanců by nedokázala sestavit jednoduchou trojčlenku. Je mi smutno, když slyším, že podniky shánějí řemeslníky, že je jich nedostatek a bude nutné zaměstnávat zahraniční dělníky. Bydlím v Kolíně. Bývalo to průmyslové město.Většina továren měla svá učňovská střediska, kde si vychovávaly svoje budoucí kádry. Bohužel ta doba minula. Z továren, kde dříve pracovalo několik tisíc zaměstnanců,jsou povětšinou ruiny. Na dvorech roste metrová lebeda a výrobní haly s vytlučenými okny, skýtají útulek ptákům. jedině snad ještě některé bývalé administrativní bydovy jsou nějak využity. Bývalá Tatra Kolín, nyní prodejna koberců.Po pádu minulého režimu jsme syšeli, jak špatně se tady pracovalo. Jak nutně je potřeba nové knowhow. Kde je sláva Poldovky, Škody Plzeň , Aero Vodochody, ČKD lokomotivka Praha - kolik asi dieselelektrických lokomotiv ještě jezdí na Středním východě,kolik asi tam jezdí Tatrovek s dieselovým motorem, chlazeným vzduchem. Máme tu zhraniční investory, zahraniční kapiltál, ale žádný z nich si nevyučí jediného zaměstnance. Až najdou levnější pracovní sílu, zabalí svoje mašiny a půjdou jinam. |