8. 7. 2007
Katolictví od osmi do čtyř aneb vyznání politikůreakce na obhajobu katoličky Petry Kováčové z pera Borise Cveka jako jeho odpovědi na shrnutí mediálních výroků iDnes pod názvem Nový způsob evangelizace: rozbíjet rodiny jinověrců Jsem rád, že se milenky předsedy ČSSD zastal právě autor, který patří téměř ke katolickým profesionálům. Jen nevím, zda je jeho obhajoba obhajobou Nazaretského, té jedině správné církve a nebo Petry Kováčové. O její katolické víře měl potřebu hovořit její partner, toho času politik, v odpovědi na otázku, proč ji s sebou nevzal do Kaple Betlémské, lůna církve protestantské, husitské. Kdyby mlčel, zlata by měl. Dle mého skromného názoru by bylo krajně žinantní i vůči tak liberálnímu společenství, jakým husité jsou, kdyby ji tam vzal. O evangelizaci (šíření poselství pravdy ve víře, sděleném ve "zprávách o příchodu panovíka" budoucnosti v spiscích čtyř následovníků Ježíše z Nazaretu) jsem hovořil v titulku já - a to úmyslně. Křesťanství odsuzuje farizejství, v tom má starokatolík Cvek pravdu. Dokonce s ním souhlasím i v hodnocení, že Kováčová může být před Bohem lepší katoličkou než sám papež. Protože srovnám-li mediální výroky novokatoličky Kováčové s pravdivostí slov Svatého otce o neúčinnosti prezervativů proti AIDS v Africe, pak je to jasné... |
Slovník cizích slov (SPN 1987, Kčs 56) uvádí heslo evangelizace na straně 152 jako: úsilí o prohloubení a zvroucnění života podle evangelia, hlásání a šíření křesťanství; ... Evangelium samé definuje tento slovník mimo jiné jako neomylná zásada, vzor, pravda, předmět svrchované vážnosti Katechismus katolické církve (ZVON 1995, ISBN 8071131326, orig. lat. Liberia Editrice Vaticana 1994) v kapitole Vyznání víry na straně 118 v odstavci 429 říká Z tohoto láskyplného poznání Krista se rodí nezadržitelná touhahlásat, "evangelizovat", přivádět druhé k tomu, aby řekli své "ano" k víře v Ježíše Krista. Zároveň také člověk pociťuje potřebu stále lépe tuto víru poznávat. ... Neodchýlm se od učení Druhého Vatikánského koncilu, řeknu-li, že když vyznáváme jakoukoliv víru, začínáme slovy "Věřím". Politikovi také věříme, hlásá-li, že zlepší naše životy, ochrání nás od křivd a protivenství všelikých... Dzeržinskij, znaje temná zákoutí lidské pychologie z neméně temné praxe, nevěřil. Přidal k tomu důvěřuj ještě i prověřuj, neboť věděl, že pokušení jsou sladká a pravomluvnost iluzí. Židé si před pěti tisíci lety zvolili své Desatero jako imperativ svého vztahu k Bohu, lidem i přírodě. Šesté přikázání zní moderní češtině středověce a nesrozumitelně: Nesesmilníš! (Ex 20,1 - 17, Dt 5,6 - 21) Však je to také zjednodušený propagandistický výkřik, aby byl snadno zapamatovatelný. Ženě cizoložnici Ježíš z Nazaretu sice zachránil život, ale ani chvíli ji nenechal na pochybách , že to, co dělala, byl hřích (J 8,1-11). Případně lze vzomenout Ježíšova slova k farizeům: "Pravím vám, kdo propustí svou manželku z jiného důvodu než pro smilstvo a vezme si jinou, cizoloží." (Mt 19,9) Ale zároveň platí "Kdo z vás je bez hříchu, hoď první kamenem." (Jan 8,7). Manželská věrnost křesťana, to není jen nerozvést se, zdržet se nevěry. Věrnost je víc: je to naplnění soužití manželskou láskou. V dobách vítězných, slavných a plných vášnivé lásky, i ve dnech hořké porážky, trudnomyslnosti, chladného, mlčenlivého odcizení. Tomu, kdo hodlá kteréhokoliv křesťana prověřit v upřímnosti jím vyřčených slov, stačí prověřit to desatero, kterým se jako plamenným mečem víra v Nazaretského zaštiťuje. Připomeňme si nesmírně optimistické poselství Písma i pro ty, kterým modlení a Bůh na nebesích nic neříká: Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. A kdybych rozdal všecko, co mám, ano kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje. Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá. Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy. Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy. Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá. Láska nikdy nezanikne. Proroctví - to pomine; jazyky - ty ustanou; poznání - to bude překonáno. Vždyť naše poznání je jen částečné, i naše prorokování je jen částečné; až přijde plnost, tehdy to, co je částečné, bude překonáno. (1K 13,1-10) Člověk má právo na své soukromí. Samozřejmě. Člověk má právo i na hřích. Samozřejmě. Stejně jako na omyl. To, co je neodpustitelné, je jedno jediné. Kázat vodu a pít víno. A to byl i důvod morálního pobouření kazatelů v době Mistra Jana z Husi, počátek rozštěpení církve a krvavé války, jež zachvátily celou Evropu. Nesoulad slov a činů. Následovníci Husa mohou být liberální v chápání rituálů, zůstvá pro ně ale imperativem to, proč vyznali víru v kázání vůdčí osobnosti české reformace, kněze, jenž za své učení byl nakonec upálen na hranici jako kacíř. Odpovědnost vůči životu v pravdě a křesťanském poselství Desatera je u husity neoddiskutovatelná. Stejně tak nejen život v pravdě hlásat a ze lží obviňovat politické protivníky, ale pravdu si přiznat a v pravdě žít. Kdyby byli Paroubek i jeho slečna Kováčová ateisty, je mi jejich soukromí ukradené a obdivně bych si hvízdl: To je ale samec.... To, co Paroubkovi i slečně Kováčové schází, není ctižádost, ale je to láska. |