6. 1. 2007
Virtuální bohoslužba nejen pro hrabivé lékařeEpifanie člověka aneb Roubíčku, oni jsou blbČtení: Izaiáš 60,1-6 Text: Matouš 2,1-12
Známé vyprávění z Matoušova evangelia o klanění tří králů, či vlastně mudrců je názorným příběhem, určeným k tomu, aby se četl, čili legendou (legenda je gerundivum od legere, čísti). Nejsou to zdaleka "cestovní zážitky svatých mudrců". Teprve když tento předpoklad uznáme (pokud tedy respektujeme literární druh, kterým toto vyprávění je), můžeme se legitimně ptát, o čem ten příběh vypráví, proč právě on je nabízen ke čtení, k opakování, k tomu, aby se stal součástí paměti člověka i celého lidstva. |
Pokud zůstaneme u vnější fabule příběhu, navíc ověnčené barokními lidovými představami a zvyky, zbavujeme příběh vnitřní naléhavosti a stane se nám legendou v tom k pokleslém slova smyslu, jak se dnes toto slovo namnoze používá, totiž vymyšleným, nepravdivým příběhem. On však je naopak hluboce pravdivý a velice důležitý pro lidskou civilizaci podobně jako ostatní biblické texty a příběhy. Tuto důležitost legend si dovolím ilustrovat půvabnou židovskou anekdotou: za rabínem přijde Roubíček a hrdě hlásí, že je atheista. Rabín se zeptá: a četli, Roubíček, aspoň něco z Bible, když říkaj, že jsou atheista? -- To jsem, prosím, nečetl! A znají aspoň něco u Talmudu? -- No, prosím, to taky neznám! Tak vědí co, Roubíček? Voni nejsou žádnej atheista, voni jsou obyčejnej blb! To prvé, proč se má tento příběh tradovat, je nasnadě: Je to přesvědčení evangelisty a celé prvé církve o tom, že právě v Ježíši se naplnila odvěká naděje židovské komunity vyjádřená například v 60. kapitole Izaiášově proroctví: "přijdou všichni ze Sáby, z Midjáni a Éfy, ponesou zlato a kadidlo, k tvému světlu přijdou pronárody a králové k jasu, jenž nad tebou vzejde, jejich králové ti budou k službám". Celý Izaiáš vyjadřuje naději poníženého, zmateného a zotročeného lidu, kde "nikdo nevolá po spravedlnosti, nikdo se nezastává pravdy, doufají v nicotu a šalebně mluví, plodí trápení a rodí ničemnosti, cestu pokoje neznají, není práva v jejich stopách. Čekáme na světlo a je tma, na úsvit, a chodíme v šeru. Ohmatáváme stěnu jako slepí, hmatáme jako ti, kdo nemají zrak, nedovedeme chodit po přímých cestách. Hospodin to však vidí a je zlé v jeho očích, že není žádného práva, žasne, že nikdo nezasáhne. Přijde však vykupitel, a tak, Jeruzaléme, místo toho abys byla dále opuštěná (město Jeruzalém, symbol národa, je v hebrejštině femininum, jako třeba Praha), dám ti radost a důstojnost navěky" (Iz kap.59). Tato odvěká a životadárná naděje, kterou Bible artikuluje na mnoha místech, nejen u Izaiáše, je nadějí, bez níž se svět stane vyprahlou pustinou a peklem na zemi, nad nímž "Hospodin žasne, že nikdo nezasáhne" To druhé, proč tradovat ono "určené k vyprávění", onu legendu, je skryto v názvu svátku, který se k legendě váže, totiž k Epifanii. Svátku, kterému se podle příběhu říká svátek Tří králů. Epifanie znamená objevení, či zjevení, vyjevení se něčeho. Obecně se chápou zjevení v Bibli jako zjevení Boží slávy či Kristova mesiášství uprostřed všedního života, na příklad v Káni galilejské, či při křtu v Jordánu. Je to, mohli bychom říci, pohyb zespoda nahoru. Z člověka se stává Bůh. Z temné všednosti zazáří boží světlo. Stane se nějaký zázrak. Zde však jde ale o opačný pohyb. Ti mudrci od východu nešli hledat chudé dítě, ale krále, Mesiáše, reprezentanta samotného Boha! Nemířili do ovčího chléva, ale do královského paláce! A Bůh, kterého hledají, se jim zjeví ne nahoře, ale dole, v dítěti, člověku; chudém, ohroženém, nakonec popraveném Ježíši. Z Boha se stává člověk. Bůh, o kterém se pořád tak dohadujeme, zda je, či není a když je tak jaký je -- ten Bůh je člověk. Nepřestrojil se jen za člověka, jak se to mnohdy chápe. On je opravdu člověkem! Bůh se zjevil v člověku.Tři králové objevili, že Bůh je někdo jiný, než si představovali. Samozřejmě, křesťanské vyznání mluví současně i o tom opačném vztahu Bůh -- člověk u Ježíše. O tom zespoda nahoru., Ale ten, upřímně řečeno, není zas až takoriginální. To je běžná religiozita všech náboženství, i těch všelijakých současných věr a pověr a náboženství a návodů na šťastný život, které se tlačí do našeho sekulárního světa, odpovídajíce tak na obecnou člověčí potřebu náboženství. Na potřebu nějakého, jakéhokoliv náboženství, nějakého - jak říkal Karel Čapek -- kostelíčku. Nějaké berličky, o kterou se opřeme, když se nám nedostává sil. Naše legenda však, a nejen ona - on je toho plný Nový zákon - zdůrazňuje to překvapivé, to nové a na křesťanství originální: víra není v prvé řadě upínání se k transcendentnu, není to výtah do nebes, útěk z hříšného a špatného světa a vytržení, víra je naopak průnik nebeského do pozemského světa. K jeho bolestem a trápením. "Mnozí mi řeknou v onen den: Pane, což jsme ve tvém jménu neprorokovali, nevymítali zlé duchy, nečinili mnoho mocných činů"? (Mt 7,22) "Jděte ode mne, prokletí, neboť jsem hladověl a nedali jste mi jíst, žíznil jsem a nedali jste mi pít..."(Mt 25, 31n). Toto objevení Boha v člověku bylo rozhodující pro miliony lidí v historii, těch, kteří se jen nevezli, či neparazitovali na světě, ale byli jeho světlem a solí. Mimo jiné i pro Alberta Schweitzera, jehož výročí si budeme za týden připomínat a který na tomto poznatku vybudoval nejen svou teologii, ale celý svůj život. Tato poloha víry vedla ty "slané a svítící" křesťany v historii k tomu, že se začali starat o druhé, i když to nepřinášelo žádný užitek, a začali stavět všelijaké špitály a starobince a sirotčince. Zatímco v antice byl nemocný pokládán za méněcenného příslušníka obce, slabé a handicapované děti byly usmrcovány a poskytnutí účinné pomoci beznadějně nemocnému bylo pokládáno za eticky scestné a na lékařskou pomoc měli v určitých případech právo jen příslušníci privilegovaných vrstev; křesťanství změnilo od základu postavení nemocného a postiženého člověka. Všichni nemocní bez rozdílu majetku a stavu měli nárok na stejnou péči, jakou tehdejší lékařská věda byla schopna poskytnout. Ve špitále byli všichni pacienti Pány: "et ibi quasi Dominus". Více k tomu ZDE Tuto polohu víry také vyjadřuje jedna stará středověká legenda. Je o čtvrtém mudrci, který nestihl vyrazit za králem Židů se svými třemi kolegy, a navíc jej pořád jej něco zdržovalo: tu ovazoval rány malomocnému, tu zachránil opuštěné dítě, tu krmil nějaké ubožáky. Zlato, které nesl Mesiáši dávno již rozdal... Dorazil utahaný a zoufalý do Jeruzaléma až ve chvíli, kdy Kristus již visí na kříži. Zničeně se mu omlouvá, ale z kříže slyší: ty, můj synu, jsi mi přinesl ten dar nejvzácnější -- svou lásku k potřebným. Tato poloha víry ovšem také logicky vede k postupné sekularizaci světa, což je jen logický a pozitivní důsledek zjevení Boha v člověku, pokud si nepleteme sekularizaci s "atheismem Roubíčka". Amen |
Virtuální bohoslužby - kázání na víkend | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 1. 2007 | Epifanie člověka aneb Roubíčku, oni jsou blb | Zdeněk Bárta | |
31. 12. 2006 | Silvestrovské státní náboženství v roce 2006 | Zdeněk Bárta | |
24. 12. 2006 | Problém nastane, když se náboženství stane samoúčelné | Zdeněk Bárta | |
11. 11. 2006 | Povýšená nízkost a ponížená lidskost | Zdeněk Bárta | |
8. 9. 2006 | Vůle ke smyslu | Zdeněk Bárta | |
28. 8. 2006 | Telefon do nebe | Stanislav Heczko | |
25. 8. 2006 | Osoba blízká, aneb arogantní nedůvěra | Zdeněk Bárta | |
14. 8. 2006 | Zákon a my: Sobota je učiněna pro člověka a ne člověk pro sobotu | Zdeněk Bárta | |
15. 7. 2006 | Moc jeho Ducha | Zdeněk Bárta | |
2. 7. 2006 | Žízeň po životě | Zdeněk Bárta | |
15. 1. 2006 | Pachatelé nepravosti a zbyteční lidé | Zdeněk Bárta | |
7. 1. 2006 | Nesmíme se orientovat jen na požitkářství a přepych | Zdeněk Bárta | |
23. 12. 2005 | Vánoce 39˚C | Zdeněk Bárta | |
9. 9. 2005 | Kázání o naší době a době konce | Stanislav Heczko | |
2. 9. 2005 | Kázání o pravdě | Stanislav Heczko |