18. 8. 2006
Proč jsou někteří muslimští mrtví "zcela nevýznamní"?Rozhořčení tolika rozhořčených lidí mě rozhořčuje, píše francouzský židovský filozof André Glucksmann. Podle měřítek světového veřejného mínění jsou některé muslimské mrtvoly lehké jako pírko, jiné váží celé tuny. Každodenní teroristické útoky v Bagdádu, při nichž často přichází o život padesát lidí i víc, se objevují v tisku jako stručné poznámky v rubrice "Různé", zatímco bomba, která v galilejské Káni usmrtila 28 lidí, je odsuzována jako zločin proti lidskosti. Proč nevyvolává 200 000 muslimů, zavražděných v Darfuru, ani čtvrtinu rozhořčení, způsobeného zavražděním dvěstěkrát méně muslimů v Libanonu? Máme dospět k závěru, že na muslimech, usmrcených í jinými muslimy, nezáleží? Je zvláštní, že když ruská armáda -- křesťanská, a požehnaná jejich papeži -- zlikviduje hlavní město čečenských muslimů (Groznyj, 400 000 obyvatel) a při tom usmrtí desetitisíce dětí, to se taky nepočítá. Rada bezpečnosti OSN nepořádá zasedání a Organizace islámských států zbožně odvrací oči. Z toho lze usoudit, že svět je šokován pouze, když muslimy vraždí Izraelci. Co je zdrojem těchto postojů? Proč se svět bojí výlučně jen izraelských bomb? |
Možná, že důvodem, proč je vraždění v Libanonu tak disproporčním způsobem šokující, ve srovnání s hladovějícími lidmi v Darfuru a z rozbořenou Čečnou, je, že mrtví v Libanonu jsou interpretováni jako surrealistický geopolitický signál. Cožpak legie odborníků -- už desetiletí -- neidentifikují konflikt na Blízkém východě jako ohnisko světového chaosu a klíč k jeho pacifikaci? Existuje snad nějaký diplomat, který neopakuje do zblbnutí formuli o tom, že se právě v Jeruzalémě mohou otevřít dveře světového pekla, anebo dveře světové harmonie? Svět trápí neměnící se scénář: Pokud si navzájem budou čelit čtyři miliony Izraelců a stejně tolik Palestinců, 300 milionů a 1,5 miliardy muslimů budou odsouzeny žít v nenávisti, krveprolévání a zoufalství. Mír v Jeruzalémě vyřeší všechny problémy v Karáčí, Teheránu, Chartúmu a v Bagdádu a vytvoří všeobecnou harmonii. Zbláznili se naši moudří? Opravdu jsou přesvědčeni, že bez izraelsko-palestinského konfliktu by se nic špatného neudálo, nedošlo by k smrtící Chomejního revoluci, neexistovaly by krvavé baathistické diktatury v Sýrii a v Iráku, v Alžírsku by nedošlo k desetiletí islamistického teroru, v Afghánistánu by se nedostal k moci Taliban, po světě by se neobjevili hněviví Boží bojovníci? Ve skutečnosti je to obráceně: žádné příměří v Jordánsku nemůže uspět, pokud bude většina inteligence a státních činitelů v muslimském světě sžírána protizápadními vášněmi. Globalizace nutně vede k tvrdým a strašlivým defenzivním reakcím. Vznik protizápadních ideologií v Německu, od Fichteho po Hitlera, nezáviselo na vzniku sionistického státu. Protizápadní afekt se neustále obnovuje v Rusku, od carů přes Stalina až po Putina. Bylo by naivní předpokládat, že íránská touha po moci zneužívá "židovské otázky" jen jako pokrytecké předstírání pro všeobecnou svatou válku. Pokrytecká geopolitika, která považuje Blízký východ za základní sloup světového pořádku, se stala náboženstvím Evropské unie. Postmoderní myslitelé se mýlí, pokud prohlašují konec všech ideologií. Ve skutečnosti plaveme v ideologické iluzi a tajně jsme vyměnili své lživé naděje za poslední bitvu s děsivou inkantací, která vytváří katastrofu, vedoucí ke konci všech katastrof, která je právě tak absolutní. Hlavu máme plnou surrrealistických duchů a naše srdce vidí, v každé smrti z Libanonu, smrt lidstva. Jeruzalém je jen ohniskem světa, protože je považován za ohnisko světa. Naše iluze krmí apokalyptické představy. A tak je každý konflikt na Blízkém východě jako zkouška na konec světa. A tak je Izrael vinen. Vinen z kolektivně vytvořené fantazie na konci světa. Od surrealistické geopolitiky k sebeobelhávání -- je to jen jeden krok. Podrobnosti v angličtině ZDE |
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 8. 2006 | Proč jsou někteří muslimští mrtví "zcela nevýznamní"? | ||
18. 4. 2006 | Islam a Biblia: Vznešený Boh povedal | Štefan Šrobár | |
21. 2. 2006 | Nesnáze jsou s každým náboženstvím | Miloš Kaláb | |
21. 2. 2006 | Moudrost výroku od rabiho Hilela | Karel Sýkora | |
13. 2. 2006 | Odpovědi na otázky týkající se Bible | Jiří Drašnar | |
8. 1. 2006 | Zemře Šaron na kabalistické prokletí? | Štěpán Kotrba | |
6. 1. 2006 | K+M+B 2006 | Irena Ryšánková | |
25. 12. 2005 | Skrytý smysl svátku Chanuka | ||
14. 9. 2005 | Křesťanství a jiná náboženství | Karel Sýkora | |
11. 4. 2005 | 380 - 2005: Historie plná zločinů proti lidskosti | ||
5. 2. 2005 | Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura? | Karel Sýkora | |
18. 1. 2005 | Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu? | Karel Sýkora | |
3. 12. 2004 | Na koledu chodily i prostitutky | Štěpán Kotrba | |
2. 12. 2004 | Diskriminuje islám ženy? | ||
3. 7. 2004 | Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července? |