Zdroj: Sak P., předběžné výsledky z empirických výzkumů, které byly realizovány v rámci grantu MPSV ČR "Vliv komputerizace na edukační procesy a na osobnost člověka v informační společnosti". Vývoj telekomunikačního trhu je poznamenán prudkým vývojem elektronických médií. Trend je nezvratný. Z novin se stávají internetové portály, z rádií produkční studia pro podcast, televize se mění ve filmová studia. Pro mládež je zvuk bez obrazu synonymem "empétrojek" a jejich divokého "stahování" z internetu. Internet noviny i rádia válcuje. Stále větší část mediální produkce je zprostředkována okamžitou formou, navíc zdarma. Přemýšlet o nových obchodních modelech a příjmech za situace, kdy dnešní "core business" bude zadarmo, musejí i hudební a filmoví vydavatelé. Pokud neudrží krok s trendy, pověst "rádia po drátě" -- čili naprosto zastaralé a zbytečné služby -- je zničí. Ukončení analogového televizního vysílání v České republice bude umožňovat šíření šestnácti, ale pravděpodobně až třiceti televizních programů, namísto dnešních čtyř. Minimálně pět až osm bude součástí DVB-T multiplexů veřejné služby. Další budou "přenosné" -- pro mobilní telefony třetí generace. Skutečný počet programů bude záviset na vývoji komprese obarzu a rozvoji televize s vysokým rozlišením. Ta, spolu s nahrávací technologií BlueRay už vtrhla na trh s videem a plazmovými televizory. Vysílatelé budou řešit problém své podfinancovanosti za situace stále menších příjmů z reklamy, dané ničím neomezovanou konkurencí. Další investice do výroby ve vysokém rozlišení bude nad síly řady z nich. Silní začnou požírat slabé. Přijdou velcí hráči ze zahraničí. Všichni domácí budou muset zabývat vývojem HDTV programů, proměnou výrobního a vysílacího řetězce tak, aby zachovali svou konkurenceschopnost. Současná "novinka", pozemní vysílání DVB-T , vydrží nejdéle deset let. Do té doby se rozšíří širokopásmový satelitní příjem, ale hlavně širokopásmový internet. Přes kabel, případně bezdrátovými sítěmi. Teprve to umožní rozvoj interaktivních služeb a multimediálních produktů - například ten, který se nazývá "social bookmarking" a najdete ho například v aplikaci GoogleMaps, nebo "folksonomies" a "wiki", které najdete například ve Wikipedii. Lidé si chtějí sdělovat zážitky a obohacovat se navzájem informacemi. Lidé si chtějí sami vybrat, kdy a čím se budou zabývat. Lidé si chtějí hrát a žít, ne jenom poslouchat. Článek vyšel ve zkrácené podobě ve čtvrtek v týdeníku Ekonom Další podrobnosti o budoucích technologiích - Gartner / Petr Blažek, Ekonom: Vzduchem. Ale co? "Predikce vývoje nastupujících technologií dává vodítko pro rozhodování zda a kdy jich začít ve firmě využívat." ZDEZDE |