17. 8. 2006
Letecké společnosti chtějí žalovat britskou vládu o 300 milionů liber odškodnéhoLetecké společnosti, například irský Ryanair, chtějí žalovat britskou vládu až o 300 milionů liber odškodného za ztráty, které jim vznikly od zavedení mimořádných bezpečnostních opatření minulý týden na britských letištích. Doufají, že hrozba žaloby donutí ministry, aby zrušili omezení příručních zavazadel, která způsobila zrušení tisíců letů a zdržela na letištích na dlouhé hodiny miliony cestujících. Avšak britské ministerstvo vnitra konstatovalo ve středu, že bude naléhat na celou Evropsou unii, aby všechny její členské státy zavedly přísnější "britské" kontroly na letištích. Má to znamenat, že Británie chce, aby všechny členské státy EU omezily velikost příručních zavazadel a zakázaly nošení tekutin na palubu letadel. |
Evropská komise uvedla, že zvažuje, zda bude požadovat od všech leteckých společností, které používají letiště v EU, aby sbíraly podrobné informace o cestujících a předávaly je bezpečnostním službám. Obdobný americký požadavek vyvolal minulý týden dlouhá zdržení, neboť bylo před odletem nutno bezpečnostně prověřovat každého jednotlivého cestujícího. Žaloba bude zřejmě založena na paragrafu 93 Zákona o dopravě z roku 2000, kde se praví, že vláda může mít povinnost zaplatit odškodné za ztráty, způsobené jejími nouzovými opatřeními. Nejvýhružněji se ve středu postavila proti britské vládě společnost Ryanair, avšak British Airways a EasyJet konstatovaly, že také uvažují o žalobě proti vládě. Jim Callaghan, šéf oddělení pro záležitosti regulace u firmy Ryanair rozeslal email celé řadě čelných leteckých společností, v němž vysvětlil, jak žádat o odškodné a doporučil jim, aby také pohnaly britskou vládu k soudu. V dopise se praví: "Ryanair zamýšlí využít tohoto paragrafu 93 k vyvinuti nátlaku na vládu, aby zrušila některá nelogická a nerealizovatelná omezení na letištích, která vedou k chaosu v obrovském měřítku a k rušení letů. Doporučujeme ostatním leteckým společnostem, aby učinily totéž." Mluvčí společnosti British Airways konstatoval: "Naši právníci to zkoumají. Stojí bezpochyby za to tuto záležitost analyzovat, i když dosud těchto ustanovení tohoto zákona nikdo v praxi nevyužil." BA také uvedla, že zvažuje žalovat o odškodné správu britských letišť BAA za to, že neměla řádné nouzové plány pro letiště Heathrow a Gatwick. Mluvčí společnosti EasyJet konstatoval: "Posoudíme, zda BAA či vláda nesou v této věci vinu. Museli jsme zrušit 500 letů a ubytovat lidi v hotelech. Proč bychom to měli hradit my?" Organizace British Air Transport Association, která zastupuje 13 britských leteckých společností, naléhá na britské ministerstvo dopravy, aby se vrátilo k uznávané standardní mezinárodní velikosti příručních zavazadel. Roger Wiltshire, generální tajemník Asociace, konstatoval: "Tyto nové, menší rozměry, si prostě vláda náhodně vymyslela, jen aby umožnila lidem vzít si do kabiny laptop." Mluvčí britské vlády uvedl, že se u soudu vláda bude bránit tím, že bezpečnostní opatření byla nařízena podle Zákona o bezpečnosti letectví z roku 1982, nikoliv podle Zákona o dopravě z roku 2000. Podrobnosti v angličtině ZDE |