11. 4. 2006
Katolicismus a svoboda jako neslučitelné pojmy?Z článku Milana Valacha "Katolicismus a svoboda, dva neslučitelné pojmy" si vyberu k reakci pouze tuto pasáž, kterou on sám vydává za podstatnou. |
"Podstata mých tvrzení spočívá ovšem v samotných -- principiálních základech monoteistické víry. Jejich plné uplatnění v lidských dějinách je ovšem závislé na skutečných mocenských poměrech. Tvrdím tedy, že čím více lidí smýšlí v souladu s těmito principy, čím větší moc přiznávají své víře nad svým smýšlením a jednáním, tím je společnost méně demokratická a tolerantní, tím více je totalitní."
Slovo "totalitní" je spojováno s režimy nacismu a komunismu (fašistické režimy jsou spíše označovány jako "autoritářské" -- zde bych rád odkázal na Oxfordský slovník světové politiky - Ottovo nakladatelství Praha 2000). Ani nacismus ani komunismus nestály na monoteistické víře. Vezmeme-li dále příklady orientálních despocií (třeba starý Egypt), monoteismus v nich vůbec neshledáváme jako převažující prvek. Naopak: demokracie a liberální ideologie se vyvinuly právě v zemích, kde monoteismus dodnes je (Velká Británie) nebo byl (Francie, Holandsko) státním náboženstvím. Nejslavnější a v praxi nejdéle uplatňované shrnutí zásad demokracie, čili Ústava USA, vznikla v zemi, kde monoteismus vždy byl a dodnes je převažujícím náboženstvím. Podobně islám na vrcholu rozmachu Arabské říše vytvořil civilizaci, která ve své době byla patrně nejliberálnější a nejvzdělanější civilizací vůbec. Masaryk, na nějž se Milan Valach ve svém článku dovolává, byl monoteista -- jeho boj proti katolicismu byl dán dobově podmíněnou mocenskou politikou katolické církve. Monoteistou byl i Palacký nebo Komenský nebo Jan Hus. Říci, že tito lidé byli totalitáři, je absurdní. Zkusím panu Valachovi stručně vysvětlit základní smysl abrahámovského monoteismu, který je jako základní náboženský prožitek společný každému opravdovému judaismu, křesťanství i islámu. Bůh je jediný a poslední soudce všeho -- nemáme poslouchat na prvním místě vládce, tradice a zvyky, má nám jít o Absolutního, který převyšuje všechno lidské myšlení a poznání. Má-li život člověka a jeho svoboda absolutní cenu, pak právě a jen skrze Boha, který mění a popírá bezbřehý cynismus pouhé hmoty, jež vytváří miliardy miliard lhostejných, strašných galaxií, jimž říkáme vesmír. Z křesťanství (či z katolicismu) se stalo to, co pan Valach kritizuje, až po Konstantinovi, který z něj udělal politický pilíř své říše. Před tím bylo v impériu 10% křesťanů, brzy potom 90%. Souhlasím s tím, že křesťanství (a také judaismus a islám) se -- jako ostatně i jiná náboženství a ideologie (stačí poukázat na římský státní kult za dob starověké republiky) stalo předmětem mocenské hry, a to zejména platí pro katolicismus po roce 1215. Dokázal bych souhlasit i s tím, že katolicismus po IV. lateránském koncilu byl neslučitelný s liberálním, svobodomyslným vnímáním člověka, což se zcela změnilo až po II. vatikánském koncilu. Nicméně je-li dnes katolicismus postaven především na úctě ke svobodě člověka, vrací se ke svým monoteistickým kořenům, a opouští pohanské lpění na modlách (na moci papeže, na různých formách simonie a spojení náboženství s mocí). Pan Valach zřejmě vůbec nezná křesťanskou teologii, když mluví o monoteismu či o katolicismu. Dívá se na náboženství jako sociolog (tím spíše by měl znát knihu Hanah Arendtové Původ totalitarismu a vyrovnat se s jejími tvrzeními), ale chce zároveň mluvit o jeho podstatě. To je naprosto totéž., jako kdyby někdo sociologicky sledoval automobilismus, a pak řekl, že rozumí autům. |
Katolická církev | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
11. 4. 2006 | Katolicismus a svoboda jako neslučitelné pojmy? | Boris Cvek | |
4. 4. 2006 | Katolicismus a svoboda, dva neslučitelné pojmy | Milan Valach | |
3. 4. 2006 | Registrované partnerství jako svátost | Boris Cvek | |
3. 4. 2006 | Nové stvoření a lekce z biblické sémantiky | Karel Sýkora | |
29. 3. 2006 | Každý monoteismus je totalitní | Milan Valach | |
24. 3. 2006 | S křížem v ruce, s ohněm v srdci | Pavel Pečínka | |
24. 3. 2006 | Vatikán chce rehabilitovat křižácké výpravy | ||
6. 3. 2006 | Díky za Tomáše Halíka | Tomáš Koloc | |
1. 3. 2006 | Milionář buduje "katolické nebe" | ||
28. 2. 2006 | Autor knihy Da Vinci Code stanul před londýnským soudem | ||
27. 2. 2006 | Opium moci, násilí a víry | Vladimír Rott | |
3. 2. 2006 | Civilizační retardace a katalyzátory modernosti | Martin Škabraha | |
3. 2. 2006 | Znovu o víře, rouhání, Bohu a ironii | ||
27. 1. 2006 | Poplatky za autorská práva vyžadoval už Jan Pavel II. | ||
25. 1. 2006 | Křesťané vzorem? | Jiří Martišek |