11. 4. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 4. 2006

Katolicismus a svoboda jako neslučitelné pojmy?

Z článku Milana Valacha "Katolicismus a svoboda, dva neslučitelné pojmy" si vyberu k reakci pouze tuto pasáž, kterou on sám vydává za podstatnou.

"Podstata mých tvrzení spočívá ovšem v samotných -- principiálních základech monoteistické víry. Jejich plné uplatnění v lidských dějinách je ovšem závislé na skutečných mocenských poměrech. Tvrdím tedy, že čím více lidí smýšlí v souladu s těmito principy, čím větší moc přiznávají své víře nad svým smýšlením a jednáním, tím je společnost méně demokratická a tolerantní, tím více je totalitní."

Slovo "totalitní" je spojováno s režimy nacismu a komunismu (fašistické režimy jsou spíše označovány jako "autoritářské" -- zde bych rád odkázal na Oxfordský slovník světové politiky - Ottovo nakladatelství Praha 2000). Ani nacismus ani komunismus nestály na monoteistické víře. Vezmeme-li dále příklady orientálních despocií (třeba starý Egypt), monoteismus v nich vůbec neshledáváme jako převažující prvek. Naopak: demokracie a liberální ideologie se vyvinuly právě v zemích, kde monoteismus dodnes je (Velká Británie) nebo byl (Francie, Holandsko) státním náboženstvím. Nejslavnější a v praxi nejdéle uplatňované shrnutí zásad demokracie, čili Ústava USA, vznikla v zemi, kde monoteismus vždy byl a dodnes je převažujícím náboženstvím. Podobně islám na vrcholu rozmachu Arabské říše vytvořil civilizaci, která ve své době byla patrně nejliberálnější a nejvzdělanější civilizací vůbec.

Masaryk, na nějž se Milan Valach ve svém článku dovolává, byl monoteista -- jeho boj proti katolicismu byl dán dobově podmíněnou mocenskou politikou katolické církve. Monoteistou byl i Palacký nebo Komenský nebo Jan Hus. Říci, že tito lidé byli totalitáři, je absurdní.

Zkusím panu Valachovi stručně vysvětlit základní smysl abrahámovského monoteismu, který je jako základní náboženský prožitek společný každému opravdovému judaismu, křesťanství i islámu. Bůh je jediný a poslední soudce všeho -- nemáme poslouchat na prvním místě vládce, tradice a zvyky, má nám jít o Absolutního, který převyšuje všechno lidské myšlení a poznání. Má-li život člověka a jeho svoboda absolutní cenu, pak právě a jen skrze Boha, který mění a popírá bezbřehý cynismus pouhé hmoty, jež vytváří miliardy miliard lhostejných, strašných galaxií, jimž říkáme vesmír.

Z křesťanství (či z katolicismu) se stalo to, co pan Valach kritizuje, až po Konstantinovi, který z něj udělal politický pilíř své říše. Před tím bylo v impériu 10% křesťanů, brzy potom 90%. Souhlasím s tím, že křesťanství (a také judaismus a islám) se -- jako ostatně i jiná náboženství a ideologie (stačí poukázat na římský státní kult za dob starověké republiky) stalo předmětem mocenské hry, a to zejména platí pro katolicismus po roce 1215. Dokázal bych souhlasit i s tím, že katolicismus po IV. lateránském koncilu byl neslučitelný s liberálním, svobodomyslným vnímáním člověka, což se zcela změnilo až po II. vatikánském koncilu. Nicméně je-li dnes katolicismus postaven především na úctě ke svobodě člověka, vrací se ke svým monoteistickým kořenům, a opouští pohanské lpění na modlách (na moci papeže, na různých formách simonie a spojení náboženství s mocí).

Pan Valach zřejmě vůbec nezná křesťanskou teologii, když mluví o monoteismu či o katolicismu. Dívá se na náboženství jako sociolog (tím spíše by měl znát knihu Hanah Arendtové Původ totalitarismu a vyrovnat se s jejími tvrzeními), ale chce zároveň mluvit o jeho podstatě. To je naprosto totéž., jako kdyby někdo sociologicky sledoval automobilismus, a pak řekl, že rozumí autům.

                 
Obsah vydání       11. 4. 2006
11. 4. 2006 Itálie: Prodi zvítězil. Anebo ne?
11. 4. 2006 Zvítězí v italských volbách Berlusconi?
11. 4. 2006 "Demokratismus" a všední americký den Milan  Kohout
11. 4. 2006 Bush odmítl "divoké spekulace"
11. 4. 2006 Jaderný útok na Írán, raketová sila v Česku a logika Bílého domu Štěpán  Kotrba
11. 4. 2006 Vzpomínka na mrtvou dívku Jan  Zábrana
11. 4. 2006 Katolicismus a svoboda jako neslučitelné pojmy? Boris  Cvek
11. 4. 2006 Totalismus z druhé strany Michal  Horák
11. 4. 2006 Petr Uhl: "Nechci mít s Britskými listy nic společného"
10. 4. 2006 Chápu, že se potřebujete vyrovnat se svou minulostí Petr  Uhl
11. 4. 2006 Firma Carphone Warehouse připravuje pro zákazníky vysokorychlostní internetové připojení zadarmo
11. 4. 2006 Slovensko: Koniec pochybnostiam, Smer dáva najavo svoju sociálnodemokratickú orientáciu Jakub  Topol
11. 4. 2006 Květnové ceny Václav  Dušek
11. 4. 2006 Kdy konečně budou zvýšeny penze nacistům, kteří bojovali u Stalingradu?
11. 4. 2006 Michael Platzeck -- předseda SPD, který si nevěřil Radek  Vogl
11. 4. 2006 In Parliament, new blood, and old ghosts Irena  Ryšánková
11. 4. 2006 Česká tenistka a její matka zatčeny na Floridě za krádež v obchodě
10. 4. 2006 Eurotel a Active 24 : Víkendové opravy bez jediného slova upozornění Štěpán  Kotrba
11. 4. 2006 Webmail inActive24
10. 4. 2006 Veřejná služba v podání pražského magistrátu Štěpán  Kotrba
10. 4. 2006 Co se stalo o Velikonocích? Boris  Cvek
9. 4. 2006 The New Yorker: Bush chce použít jadernou bombu proti Íránu
10. 4. 2006 Velikonoce -- drama úzkosti a utrpení či komedie pro zasmání? Pavel  Máca
10. 4. 2006 Skutečná cena ropy - ČR jako věrný spojenec v pokračujících energetických konfliktech? Michal  Brož
7. 4. 2006 Když lobbisté obviňují novináře, že je lobbista Štěpán  Kotrba
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
11. 4. 2006 Katolicismus a svoboda jako neslučitelné pojmy? Boris  Cvek
4. 4. 2006 Katolicismus a svoboda, dva neslučitelné pojmy Milan  Valach
3. 4. 2006 Registrované partnerství jako svátost Boris  Cvek
3. 4. 2006 Nové stvoření a lekce z biblické sémantiky Karel  Sýkora
29. 3. 2006 Každý monoteismus je totalitní Milan  Valach
24. 3. 2006 S křížem v ruce, s ohněm v srdci Pavel  Pečínka
24. 3. 2006 Vatikán chce rehabilitovat křižácké výpravy   
6. 3. 2006 Díky za Tomáše Halíka Tomáš  Koloc
1. 3. 2006 Milionář buduje "katolické nebe"   
28. 2. 2006 Autor knihy Da Vinci Code stanul před londýnským soudem   
27. 2. 2006 Opium moci, násilí a víry Vladimír  Rott
3. 2. 2006 Civilizační retardace a katalyzátory modernosti Martin  Škabraha
3. 2. 2006 Znovu o víře, rouhání, Bohu a ironii   
27. 1. 2006 Poplatky za autorská práva vyžadoval už Jan Pavel II.   
25. 1. 2006 Křesťané vzorem? Jiří  Martišek