3. 7. 2004
Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?z internetu a archivu redakce vybral šok V Církvi Boží bylo a je zbožným zvykem slavit památku toho kterého světce v den, který se nějakým způsobem k němu zvláště vztahuje. Bývá to obyčejně den jeho zesnutí (tj. narozenin pro věčný život) a ještě častěji den jeho svatořečení (což bývá spojeno s translací /čili slavnostním přenesením/ svatých ostatků; nebo s tzv. "nalezením ostatků"). Také bývá den památky světce v den, kdy se udál nějaký velký zázrak v jeho životě (např. navštívení Matky Boží) a nebo zázrak vykonaný tímto světcem po jeho zesnutí, a konečně slavíváme památku řady svatých v den, kdy se koná památka svatého, jehož jméno nosili. Mnoho svatých má v průběhu roku několik památek. Podstatné je, aby den konání památky byl určen v církevní jednomyslnosti a aby motivy byly čisté (tedy cílem musí být výhradně oslava svatého, skrze něhož oslavujeme samotného Boha, jenž toho svatého sám proslavil). Pak můžeme doufat, že se Církev nebeská spojuje s Církví pozemskou a "Bůh podivuhodný ve svatých svých" je oslavován na nebi i na zemi. Jak tedy česká - ale nejen česká - pravoslavná církev nahlíží na rozpory interpretace významu věrozvěstů mezi katolickou a pravoslavnou vírou? Toto je pohled "z východu" - stanovisko pravoslaví. Nečekejte od něj ani objektivitu, ani vyváženost. Spor trvá od tzv. Velkého schizmatu (rozdělní křesťanstva západního a východního) roku 1054... |
A v tomto bodě se stává římsko-katolický svátek cyrilometodějský a jeho červencové datum pro pravoslavné nepřijatelný. Za prvé bylo toto fiktivní datum ustaveno v církvi nepravoslavné čili heretické (heterodoxní), už to je pro autentickou křesťanskou Církev důrazným vybídnutím k největší zdrženlivosti. O nějaké církevní jednomyslnosti zde tedy nemůže být ani řeči. Za druhé byl termín toho svátku určen bez jakékoliv souvislosti s životem svatých slovanských apoštolů i mimo jakoukoliv souvislost s cyrilometodějství obecně. Naopak tento svátek byl stanoven účelově s úmyslem zastínit památku Mistra Jana Husa (koná se den nato v den jeho upálení dne 6. července); oslava svatosti cyrilometodějců měla posloužit latinské církvi k odvedení pozornosti lidu od oslav svatosti nepohodlného světce (Mistr Jan Hus je i mezi mnoha pravoslavnými křesťany uctíván spolu s Jeronýmem Pražským jako pravoslavný světec), a potažmo mělo ustavení letní slavnosti svatosti sv. Cyrila a Metoděje vést k úplné likvidaci svaté památky kostnických mučedníků; jen patrně kvůli tomu se latinská církev náhle rozpomenula na tyto byzantské svaté, které dříve prohlašovala za kacíře (heretiky). Např. Papež Jan X. (914--928) v listě z r. 924 zazlíval Chorvatům, že se odvolávají na Metoděje, kterého on, papež, prý v žádné knize mezi svatými nenachází. Papež Alexandr II. (1061--1073) dokonce nazval v roce 1069 svatého Metoděje kacířem. A tak dále... V latinských misálech určených pro diecézi olomouckou z let 1499 a 1505 a stejně i v misále pro arcidiecézi pražskou v roce 1522 není o svatém Cyrilu a Metoději už pražádné zmínky. Teprve když v 19. století národní buditelé obnovili jejich památku v našem národě a vznikla obava, že by to snad mohlo vyvolat lidové hnutí ve prospěch pravoslavné církve, a když mimoto se v národě vzmáhal kult Mistra Jana Husa, začala si církev latinská obou světců opět všímat, až konečně papež Lev XIII. okružním listem "Grande munus" ze 30. září 1880 vyzdvihl -- ovšem nevěcně a nevědecky -- zásluhy svatých bratří. Tento papež stanovil svátek svatého Cyrila a Metoděje na den 5. července, ačkoliv ten den nijak nesouvisí s jejich životem; stalo se to jedině za tím účelem, aby se jednak latinská církev jevila jako ctitelka svatých soluňských bratří, a potom též aby byl 6. červenec, den umučení Mistra Jana Husa, zatlačen do pozadí. Výše řečené není obtížné doložit. Oslavy sv. Cyrila a Metoděje se ihned po jejich vyhlášení v katolické církvi začaly konat s velikou pompézností -- včetně průvodů, alegorických vozů atd. s evidentní snahou vytlačit z povědomí lidu slavení památky následujícího dne. Pokud je den konání památky některého svatého ustanoven s takovými motivy, jež jsou evidentně v rozporu s křesťanskou duchovností a etikou, jedná se vlastně s boj proti svatosti některého ze světců -- tedy potažmo o zápas s Bohem. Z těchto příčin je přijetí takto ustanovené památky a tudíž účastnění se takovýchto "oslav" pro pravoslavného křesťana zásadně nepřijatelné. Je třeba mít na paměti, že i když v současnosti již nemá oslava svatých slovanských apoštolů u dnešních latiníků tento protihusovský osten, duch, v němž byla tato památka ustanovena, trvá a není pro pravoslavného přijatelné přijmout na tomto duchu účast. Za třetí -- pravoslavní mají vlastní den oslavy svatých Cyrila a Metoděje. Je to den 11. května (tj. 24. května dle obč. kalend.) Tento den je určen jak v církevní jednomyslnosti (ve všech slovanských pravoslavných církvích), tak i ve správném duchu. Víme, že svatí bratři ze Soluně přišli na Velkou Moravu na jaře r. 863. Podle tradice to bylo právě v tento den -- 11. května. Toto datum je tedy oslavou začátku jejich svatého a Bohem požehnaného díla zde na Moravě. Proto vidíme tento den ve spojitosti s jejich životem -- dokonce s tím nejdůležitějším, ba přímo zázračným, tedy s položením základů slovanského Pravoslaví, které má být dle starých proroctví poslední a nejvyšší větví z kmene křesťanské orthodoxie a má sehrát klíčovou úlohu v zápase posledních křesťanů s přišedším Antikristem. Můžeme se proto směle domnívat, že v tento den se při oslavě svatosti svatých věrozvěstů slovanských spojuje Církev nebeská s pozemskou a že v tento den sestupuje na slavící lid Církev Boží zvláštní požehnání svatých Cyrila a Metoděje. Pozastavme se ještě u toho dne 11. května. Je dnes celkem lhostejné, jestli skutečně přesně na tento den překročili svatí bratři hranice Velké Moravy či zda právě v tento den prošli otevřenou branou hlavního města moravského a byli vítáni knížetem svatým Rostislavem. Podstatné je, že v Církvi je spojeno toto datum se zahájením jejich díla, které přineslo spásu Slovanům. Pozoruhodný je i další rozměr tohoto svátku -- na tento den připadá podle pravoslavného kalendária ještě jedna památka: slavnost města Cařihradu (Konstantinopole), což je vlastně byzantský státní svátek, který vstoupil v rámci byzantského pojetí symfonie státu a Církve i do kalendáře církevního. Skutečnost, že v tento státní byzantský svátek zahájili na Moravě své požehnané misijní dílo (anebo že Církev později tento svátek spojila se zahájením tohoto díla) není jistě nic náhodného. Zní tu srdečný vztah k »druhému Římu« -- Konstantinopoli. (Slavný »první Řím« nevyslyšel prosby Moravanů o křesťanské misionáře, čímž fakticky odevzdával Moravu do rukou Frankům a upíral Moravě samostatný církevní i národní život.) Zaznívá zde vděčnost k Byzanci a ve spojení data zahájení cyrilometodějské mise s datem oslav »druhého Říma« vnímáme i určitý osten namířený proti »starému Římu« -- vždyť vztahy Byzance s Římem nebyly nejlepší a jednoznačně již v době cyrilometodějské mise reflektovaly vznikající rozkol věroučný (dogmatický) a církevně disciplinární, předznamenávaly rozkol právní (1054) a mířily k rozkolu faktickému (křižácké války -- 1204 -- přepadení Konstantinopole římskými křižáky: 12. dubna 1204 byl Cařihrad zákeřně přepaden, nemilosrdně vyloupen a zneuctěn. Barbarští dobyvatelé brali vše, co se třpytilo, a ničili vše, co nemohli odnést. Pobíjeli muže, ženy, děti i starce. V historických řeckých zprávách se zdůrazňuje, že latinští křesťané běsnili mnohem hůře než všichni dřívější pohanští útočníci dohromady. Křižácké přepadení Konstantinopole ZDE V podstatě bychom mohli památku sv. Cyrila a Metoděje slavit třeba každý měsíc pátého nebo jiného dne (konec konců bychom jim mohli zasvětit i den v týdnu; např. sv. Mikuláši je zasvěcen každý čtvrtek). To je ovšem teorie, která by musela být přijata jednomyslně pravoslavnými u nás i ve světě, abychom ji mohli přijmout jako součást pravoslavné zbožnosti. 5. červenec je však zcela římsko-katolickým svátkem a k jehož přijetí nemají pravoslavní důvod. Hlavní pravoslavné cyrilometodějské svátky:
|
Rituály - co židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 7. 2004 | Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července? | ||
3. 7. 2004 | Konstantin a Metoděj mezi Římem a Byzancí | Jiří Ovčáček | |
3. 7. 2004 | Apologie víry -- Velká Morava | ||
21. 6. 2004 | Vyberte si svého Boha. Udělejte to moderně - nainstalujte si náš software | Štěpán Kotrba | |
11. 4. 2004 | Boží hod velikonoční - máme být svědky vzkříšení | Zdeněk Bárta | |
11. 4. 2004 | Počátky křesťanství | Lenka Kužvartová | |
8. 4. 2004 | Týden Pesachu a Velikonoc | ||
7. 4. 2004 | K Velikonocům I.... | Miloš Dokulil | |
7. 4. 2004 | K Velikonocům II | Miloš Dokulil | |
5. 4. 2004 | Velikonoce 2004 tak hezky česky... | Ivo V. Fencl | |
6. 3. 2004 | Purim mezi dobrem a zlem | Štěpán Kotrba | |
19. 12. 2003 | Chanuka | ||
25. 10. 2003 | 1424: Chvála budiž Bohu, který ukončil měsíc šacbán a započal měsíc ramadán | ||
23. 9. 2003 | Equinox čili stejný den a stejná noc | Štěpán Kotrba | |
14. 7. 2003 | Korán - co obsahuje i z křesťanství a judaismu |
Svatí Konstantin a Metoděj | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 7. 2004 | Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července? | ||
3. 7. 2004 | Konstantin a Metoděj mezi Římem a Byzancí | Jiří Ovčáček | |
3. 7. 2004 | Apologie víry -- Velká Morava | ||
25. 10. 2002 | Jsou staré pověsti české jen Kosmovým výmyslem? |