15. 3. 2006
Zelený Bursík a falešný kamionový populismusMartin Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA
Šéf Strany zelených se rozhodl, že pro svůj výtah do sněmovny použije kamiony a jejich neoblibu u společnosti. Není prvním ani posledním politikem, který podlehl lacinému populismu kopat do sektoru nákladní dopravy, aniž by přišel s racionálními argumenty či návrhy. V Otázkách Václava Moravce 9. března Martin Bursík zopakoval nápad zakázat kamionovou dopravu od pátku 15 hodin do nedělní půlnoci s tím, že železnice má 50 % volných kapacit. Přichází tak s dalším nelogickým omezení sektoru, na němž je závislá polovina ekonomiky a který sám kromě statisíců pracovních míst generuje státu desítky miliard korun ročně. Několik faktů. |
Několik faktů. Podle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu k Dopravní politice EU v loňském roce, by znamenalo 50% (hypotetické) zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá 3 %. Před nedávnem komisař Barrot veřejně přiznal, dopravní politika EU je nefunkční a je čas na její změnu. Ideály o násilném převodu zboží ze silnice na železnici se v ní objevují desetiletí. A výsledek? V rámci EU vozí zboží v 90 % silniční dopravci. Napadlo pana Bursíka, že kamion nejezdí pro své potěšení, ale veze zboží právě pro jeho voliče? Zeptal se pan předseda výrobců, proč dávají přednost silniční dopravě? Bursíkův zatím poslední nápad rozšíření zákazu jízd v takovémto rozsahu by bylo v Evropě unikátním opatřením. Bude znamenat znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci. Čeští dopravci se tak stanou v Evropě jedinými podnikateli, kteří budou moci pracovat pouze čtyři a půl dne v týdnu. Vzhledem k tomu, že jejich výrobním prostředkem je velice drahá moderní dopravní technika (průměrné stáří českých tahačů je o šest let nižší než osobních automobilů), je pravděpodobné, že při tomto omezení nebudou schopni ji splácet. Po jejich likvidaci se doprava nepřesune na železnici, ale převezmou ji zahraniční autodopravci s levnějším zastaralým vozovým parkem, což může znamenat výrazně vyšší ekologickou zátěž. Nebylo by taky slušné všem stávajícím i budoucím investorům poctivě sdělit, že budou muset radikálně změnit výrobní rytmus, neboť jejich podniky budou zásobovány pouze čtyři a půl dne? V silniční dopravě pracuje více než 400.000 řidičů, které návrhem pana Bursíka připraví o část pracovní doby, tím pádem i výdělku a mnohé rovnou i o zaměstnání. Co jim mohu za předsedu Strany zelených vzkázat? Pro připomenutí jsou to též voliči. Podle nezávislých průzkumů využívá většina populace k nákupům velkých nákupních středisek. Pokud se nemýlím, tak k většině z nich koleje nevedou, ani nemají příliš velké skladovací prostory. Na které nádraží by mi pan Bursík doporučil, abych si s rodinou o víkendu dojel pro nákup? Proč někdo lidem seriozně neřekne, že když tak skvěle roste česká ekonomika, blahobyt občanů a jejich spotřeba, že ruku v ruce s tím to vše musí odvézt právě kamiony? |