15. 3. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 3. 2006

Zelený Bursík a falešný kamionový populismus

Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA

Šéf Strany zelených se rozhodl, že pro svůj výtah do sněmovny použije kamiony a jejich neoblibu u společnosti. Není prvním ani posledním politikem, který podlehl lacinému populismu kopat do sektoru nákladní dopravy, aniž by přišel s racionálními argumenty či návrhy. V Otázkách Václava Moravce 9. března Martin Bursík zopakoval nápad zakázat kamionovou dopravu od pátku 15 hodin do nedělní půlnoci s tím, že železnice má 50 % volných kapacit. Přichází tak s dalším nelogickým omezení sektoru, na němž je závislá polovina ekonomiky a který sám kromě statisíců pracovních míst generuje státu desítky miliard korun ročně.

Několik faktů.

Několik faktů. Podle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu k Dopravní politice EU v loňském roce, by znamenalo 50% (hypotetické) zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá 3 %. Před nedávnem komisař Barrot veřejně přiznal, dopravní politika EU je nefunkční a je čas na její změnu. Ideály o násilném převodu zboží ze silnice na železnici se v ní objevují desetiletí. A výsledek? V rámci EU vozí zboží v 90 % silniční dopravci. Napadlo pana Bursíka, že kamion nejezdí pro své potěšení, ale veze zboží právě pro jeho voliče? Zeptal se pan předseda výrobců, proč dávají přednost silniční dopravě?

Bursíkův zatím poslední nápad rozšíření zákazu jízd v takovémto rozsahu by bylo v Evropě unikátním opatřením. Bude znamenat znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci. Čeští dopravci se tak stanou v Evropě jedinými podnikateli, kteří budou moci pracovat pouze čtyři a půl dne v týdnu. Vzhledem k tomu, že jejich výrobním prostředkem je velice drahá moderní dopravní technika (průměrné stáří českých tahačů je o šest let nižší než osobních automobilů), je pravděpodobné, že při tomto omezení nebudou schopni ji splácet. Po jejich likvidaci se doprava nepřesune na železnici, ale převezmou ji zahraniční autodopravci s levnějším zastaralým vozovým parkem, což může znamenat výrazně vyšší ekologickou zátěž. Nebylo by taky slušné všem stávajícím i budoucím investorům poctivě sdělit, že budou muset radikálně změnit výrobní rytmus, neboť jejich podniky budou zásobovány pouze čtyři a půl dne?

V silniční dopravě pracuje více než 400.000 řidičů, které návrhem pana Bursíka připraví o část pracovní doby, tím pádem i výdělku a mnohé rovnou i o zaměstnání. Co jim mohu za předsedu Strany zelených vzkázat? Pro připomenutí jsou to též voliči.

Podle nezávislých průzkumů využívá většina populace k nákupům velkých nákupních středisek. Pokud se nemýlím, tak k většině z nich koleje nevedou, ani nemají příliš velké skladovací prostory. Na které nádraží by mi pan Bursík doporučil, abych si s rodinou o víkendu dojel pro nákup? Proč někdo lidem seriozně neřekne, že když tak skvěle roste česká ekonomika, blahobyt občanů a jejich spotřeba, že ruku v ruce s tím to vše musí odvézt právě kamiony?

                 
Obsah vydání       15. 3. 2006
15. 3. 2006 Sněmovna dala 101 hlasů registrovanému partnerství
15. 3. 2006 Izrael zajal uvězněné palestinské extremisty
15. 3. 2006 Srba: zproštěn obžaloby z korupce Štěpán  Kotrba
15. 3. 2006 Připomínáme si 67. výročí okupace českých zemí nacistickým Německem Alois  Matuška
15. 3. 2006 V Metru mučí žurnalistiku Jan  Klusáček
15. 3. 2006 Konspirativní teorie o nevládních organizacích Michal  Musil
15. 3. 2006 Opuštění Bohuslav  Reynek
15. 3. 2006 Zelený Bursík a falešný kamionový populismus
15. 3. 2006 Ambrozkovo ministerstvo obhajuje zachování špinavého vzduchu pro Česko
15. 3. 2006 Rightist coalition with the centrist Greens Irena  Ryšánková
15. 3. 2006 Štěpán Kotrba: Úkolem médií není deformovat realitu Vlastimil  Růžička
15. 3. 2006 Jak se politizuje zdravotnictví Oldřich  Průša
15. 3. 2006 שׁמע ישׂראל Karel  Sýkora
6. 3. 2004 Purim mezi dobrem a zlem Štěpán  Kotrba
15. 3. 2006 Neházejte nám klacky pod nohy
15. 3. 2006 Proč jsou letos dvě demonstrace proti válce?
14. 3. 2006 Michael  Marčák
14. 3. 2006 Oni tam mají lékárnu?
14. 3. 2006 Miloševičova krev "obsahovala stopy léků"
14. 3. 2006 Řezník z Balkánu Fabiano  Golgo
14. 3. 2006 Práva novinářů Petr  Wagner
14. 3. 2006 31.12.1945: Zakomplexovaný český i světový tisk odsoudil a potrestal Adolfa Hitlera
14. 3. 2006 Je česká společnost xenofobní vůči dětem?
14. 3. 2006 Co za těmi Zelenými je Milan  Daniel
14. 3. 2006 Vlamování do otevřených dveří Zdeněk  Jemelík
14. 3. 2006 Bůh slitovný a milostivý Karel  Sýkora
13. 3. 2006 Smrt tyrana a neschopného politika
14. 3. 2006 Továrna Hyundai Vít  Hinčica
14. 3. 2006 Nový finský reaktor je doslova mizerný od základů Jan  Beránek
14. 3. 2006 Lidé na cestách Václav  Dušek
14. 3. 2006 Duhové peníze Štěpán  Kotrba
13. 3. 2006 Feminismus a redefinice ženství a mužství v demokratickém Španělsku Darina  Martykánová
14. 3. 2006 Dolary a nevládní organizace mezi Washingtonem a Moskvou Stanislav  Kliment
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce