5. 9. 2005
RopaSpád událostí mě předběhlSpád událostí mě předběhl. Bohužel se ukazuje, že zdroje, z nichž zde většinou cituji, měly velký kus pravdy. Nechci komentovat aktuální situaci v New Orleans, měnící se hodinu od hodiny, rád to přenechám kvalifikovanějším. Mám na mysli následky hurikánu Katrina pro trhy s ropnými produkty a jejich souvislost s ropným zlomem. |
Mike Ruppert na serveru From the Wilderness aktuálně píše, že odhadovaným následkem hurikánu může být dlouhodobé snížení těžby ropy v USA o 20 - 25%. Mexický záliv je hlavní oblastí domácí těžby ropy v USA. Podle průběžného zpravodajství z různých zdrojů se údajně až 20 ropných plošin v Mexickém zálivu (každá z nich obsluhovala až 8 vrtů) utrhlo a narazilo do pobřeží nebo potopilo, vážně poničena je infrastruktura jako ropovody a terminály v přístavech, většina rafinérií v oblasti nepracuje a rozsah škod zatím není jasný. Jedna z rafinérií prý postaví pro svých 1500 zaměstnanců stanové městečko, aby mohli nastoupit do práce. V oblastech sousedících s postiženým územím stojí gallon benzínu už 4,50 USD. Podle dnešních (neděle 4. září) zpráv Radiožurnálu EU posílá do USA "asi 10 tankerů". OPEC prý může zvýšit těžbu o půl milionu až milion barelů denně, což je však v rozporu s dříve publikovaným a fakty podloženým skepticismem některých názorů na nespolehlivost zpráv těžařských zemí o jejich kapacitách a zásobách. IEA, což je energetická agentura OECD, která ještě nedávno nešetřila nezřízeným optimismem, varuje ústy svého šéfa Claude Mandila před celosvětovou energetickou krizí, která může vzniknout, budou-li USA chtít nakoupit v Evropě větší množství ropy. Ten člověk je vážně "boží": Ani slovo o tom, že by v USA mohli konečně začít šetřit, ani slovo zdůvodnění, proč by zbytek světa měl sanovat katastrofální následky jejich nenasytnosti. Snad ti ze čtenářů, kteří vyjádřili svou pochybnost, jak může situace v USA ovlivnit život u nás, aspoň zčásti pochopí, co jsem měl na mysli... Mike Ruppert v citovaném článku míní, že představíme-li si pod pojmem "zhroucení trhů" ústup USA z pozice, kdy 5% světové populace "prošustruje" 25% světových zdrojů ropy, nelze si takové zhroucení než přát. Nejen v ČR se skokově zdražuje benzín a motorová nafta u čerpacích stanic. Ani největší lobby v Evropě, totiž německý autoklub, jinak zástupce nejpočetnější a nejpilnější obce "jezdičů" v Evropě, svým vlivem nedokázal zabránit zdražení benzínu v Německu až na zatím 42 Kč/litr (psáno v neděli 4. září večer, očekává se ještě další nárůst). Radiožurnál ve zprávách uvedl anonymní názor německého řidiče: "Asi prodám auto." Chce se říct, sláva, konečně to někomu došlo, co je potřeba udělat. Jenže to by si člověk vzápětí nesměl poslechnout jasnozřivý (jako vždy) návrh Vlastimila Tlustého, šéfa poslanců ODS: Jeho strana prý navrhne snížit spotřební daň z ropných paliv, aby na ní stát příliš mnoho nevydělal. Tvrdím, že ropná paliva jsou ve světle posledních událostí stále příliš levná. Dokud jejich cena nezačne podstatně omezovat individuální automobilovou dopravu, a to pokud možno ve světovém měřítku, dokud se nezačneme chovat způsobem odpovídajícím poznání, že ropa dochází, dále budeme balancovat na okraji propasti. Tvrdím, že dříve nebo později se dopracujeme ke zjištění, že právo každého občana do sytosti popojíždět po silnicích vlastním autem ani zdaleka nepatří k nezadatelným právům, která by se mohla odvozovat z Deklarace lidských práv. (70% jízd autem v Německu je na vzdálenost menší než 4 km.) Rozumný příspěvek k řešení dané situace v českých a evropských podmínkách by mohl sestávat například z těchto kroků: A tak dále, nechci suplovat odborníky. Třeba si mých návrhů všimne i někdo z odpovědných politiků. Tentokrát se opravdu velice těším na reakce standardních ekonomů na mé návrhy. A pro případ, že se ponesou v obvyklém duchu "to je nepřípustné, to by narušilo svobodné trhy", jim předem odpovídám slovy Mika Rupperta z citovaného článku: "Screw the markets!" ("Jděte s těmi svými trhy do p...!") |
Ropa - Peak oil a energetická bezpečnost | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 9. 2005 | Benzín za pětatřicet | Josef Vít | |
5. 9. 2005 | Spád událostí mě předběhl | Jindřich Kalous | |
29. 8. 2005 | Proč nás situace v USA musí zajímat | Jindřich Kalous | |
26. 8. 2005 | Ropný zlom -- velké dobro pro lidstvo? | Michal Mašín | |
25. 8. 2005 | Nakrmíme buď auta, nebo sebe | ||
24. 8. 2005 | Ropný šok a katastrofické scénáře z nedostatku ropy? -- nikoli pro ČR | Pavel Blaheta | |
24. 8. 2005 | V ČR ropný šok nebude? | Jiří Pazdera | |
22. 8. 2005 | Amerika ve válce: Prezident Bush se neodváží požádat občany, aby šetřili benzin | Miloš Kaláb | |
22. 8. 2005 | Tak co máme proti tomu dělat? | Jindřich Kalous | |
15. 8. 2005 | Scénáře ropného šoku - mediální odezva | Jindřich Kalous | |
10. 8. 2005 | Cena ropy dosáhla 64 dolarů za barel - rapidně se zvyšuje cena benzínu | ||
8. 8. 2005 | Ze zámoří přicházejí znepokojivé zprávy | Jindřich Kalous | |
3. 8. 2005 | Scénáře ropného šoku | Jindřich Kalous | |
15. 7. 2005 | Co přijde po ropě? | Pavel Houdek | |
11. 7. 2005 | Jíme ropu a zemní plyn | Jindřich Kalous |
Katastrofa v New Orleansu | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 9. 2005 | Benzín za pětatřicet | Josef Vít | |
5. 9. 2005 | Spád událostí mě předběhl | Jindřich Kalous | |
5. 9. 2005 | Give them enough rope | Štěpán Kotrba | |
5. 9. 2005 | Achillova pata supervelmoci | Bohumil Kartous | |
5. 9. 2005 | Prázdné, zničené a zoufalé město | ||
5. 9. 2005 | New Orleans a povodně v ČR | Petr Wagner | |
4. 9. 2005 | Obří letecký most konečně zachránil oběti | ||
4. 9. 2005 | Krize v Americe a rasismus v Lidových novinách | Jan Čulík | |
3. 9. 2005 | Temná tvář amerického snu? | ||
3. 9. 2005 | Bush přiznal svou chybu | ||
2. 9. 2005 | Katastrofa v New Orleansu - vznikla v důsledku války v Iráku? | ||
2. 9. 2005 | V New Orleansu došlo k sérii velkých výbuchů | ||
1. 9. 2005 | Střelba zastavila evakuaci z New Orleansu | ||
31. 8. 2005 | Katrina možná zasáhla světový trh s potravinami | Karel Dolejší | |
31. 8. 2005 | Hurikán Katrina: pravděpodobně stovky mrtvých |