5. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 9. 2005

Ropa

Spád událostí mě předběhl

Spád událostí mě předběhl.

Bohužel se ukazuje, že zdroje, z nichž zde většinou cituji, měly velký kus pravdy. Nechci komentovat aktuální situaci v New Orleans, měnící se hodinu od hodiny, rád to přenechám kvalifikovanějším. Mám na mysli následky hurikánu Katrina pro trhy s ropnými produkty a jejich souvislost s ropným zlomem.

Mike Ruppert na serveru From the Wilderness aktuálně píše, že odhadovaným následkem hurikánu může být dlouhodobé snížení těžby ropy v USA o 20 - 25%. Mexický záliv je hlavní oblastí domácí těžby ropy v USA. Podle průběžného zpravodajství z různých zdrojů se údajně až 20 ropných plošin v Mexickém zálivu (každá z nich obsluhovala až 8 vrtů) utrhlo a narazilo do pobřeží nebo potopilo, vážně poničena je infrastruktura jako ropovody a terminály v přístavech, většina rafinérií v oblasti nepracuje a rozsah škod zatím není jasný. Jedna z rafinérií prý postaví pro svých 1500 zaměstnanců stanové městečko, aby mohli nastoupit do práce. V oblastech sousedících s postiženým územím stojí gallon benzínu už 4,50 USD. Podle dnešních (neděle 4. září) zpráv Radiožurnálu EU posílá do USA "asi 10 tankerů". OPEC prý může zvýšit těžbu o půl milionu až milion barelů denně, což je však v rozporu s dříve publikovaným a fakty podloženým skepticismem některých názorů na nespolehlivost zpráv těžařských zemí o jejich kapacitách a zásobách.

IEA, což je energetická agentura OECD, která ještě nedávno nešetřila nezřízeným optimismem, varuje ústy svého šéfa Claude Mandila před celosvětovou energetickou krizí, která může vzniknout, budou-li USA chtít nakoupit v Evropě větší množství ropy. Ten člověk je vážně "boží": Ani slovo o tom, že by v USA mohli konečně začít šetřit, ani slovo zdůvodnění, proč by zbytek světa měl sanovat katastrofální následky jejich nenasytnosti. Snad ti ze čtenářů, kteří vyjádřili svou pochybnost, jak může situace v USA ovlivnit život u nás, aspoň zčásti pochopí, co jsem měl na mysli... Mike Ruppert v citovaném článku míní, že představíme-li si pod pojmem "zhroucení trhů" ústup USA z pozice, kdy 5% světové populace "prošustruje" 25% světových zdrojů ropy, nelze si takové zhroucení než přát.

Nejen v ČR se skokově zdražuje benzín a motorová nafta u čerpacích stanic. Ani největší lobby v Evropě, totiž německý autoklub, jinak zástupce nejpočetnější a nejpilnější obce "jezdičů" v Evropě, svým vlivem nedokázal zabránit zdražení benzínu v Německu až na zatím 42 Kč/litr (psáno v neděli 4. září večer, očekává se ještě další nárůst). Radiožurnál ve zprávách uvedl anonymní názor německého řidiče: "Asi prodám auto."

Chce se říct, sláva, konečně to někomu došlo, co je potřeba udělat. Jenže to by si člověk vzápětí nesměl poslechnout jasnozřivý (jako vždy) návrh Vlastimila Tlustého, šéfa poslanců ODS: Jeho strana prý navrhne snížit spotřební daň z ropných paliv, aby na ní stát příliš mnoho nevydělal.

Tvrdím, že ropná paliva jsou ve světle posledních událostí stále příliš levná. Dokud jejich cena nezačne podstatně omezovat individuální automobilovou dopravu, a to pokud možno ve světovém měřítku, dokud se nezačneme chovat způsobem odpovídajícím poznání, že ropa dochází, dále budeme balancovat na okraji propasti. Tvrdím, že dříve nebo později se dopracujeme ke zjištění, že právo každého občana do sytosti popojíždět po silnicích vlastním autem ani zdaleka nepatří k nezadatelným právům, která by se mohla odvozovat z Deklarace lidských práv. (70% jízd autem v Německu je na vzdálenost menší než 4 km.) Rozumný příspěvek k řešení dané situace v českých a evropských podmínkách by mohl sestávat například z těchto kroků:

  • zdanění ropných paliv pro individuální dopravu ještě zvýšit
  • okamžitě zdanit paliva pro mezinárodní leteckou dopravu (je skandální a veřejnost málo ví, že mezinárodní letecká doprava je už skoro 20 let skrytě subvencována nezdaněným palivem)
  • zastavit přímé i nepřímé státní subvence do výstavby dálnic, letišť, automobilového průmyslu
  • nejméně řádově (tj. desetinásobně) zvýšit investice do železniční osobní i nákladní a městské hromadné dopravy včetně jejich státní podpory
  • začít podporovat všemi myslitelnými způsoby vývoj a subvence obnovitelných zdrojů pohonných hmot pro dopravu a zemědělství, a to z daňových prostředků získaných z paliv pro individuální dopravu
  • A tak dále, nechci suplovat odborníky. Třeba si mých návrhů všimne i někdo z odpovědných politiků.

    Tentokrát se opravdu velice těším na reakce standardních ekonomů na mé návrhy. A pro případ, že se ponesou v obvyklém duchu "to je nepřípustné, to by narušilo svobodné trhy", jim předem odpovídám slovy Mika Rupperta z citovaného článku: "Screw the markets!" ("Jděte s těmi svými trhy do p...!")

                     
    Obsah vydání       5. 9. 2005
    5. 9. 2005 Prázdné, zničené a zoufalé město
    5. 9. 2005 Spád událostí mě předběhl Jindřich  Kalous
    5. 9. 2005 Dovětek k mediální manipulaci -- pokus o diskusi Bohuslav  Binka
    4. 9. 2005 Obří letecký most konečně zachránil oběti
    5. 9. 2005 Jabloňové sady 4 Filip  Sklenář
    3. 9. 2005 Bush přiznal svou chybu
    3. 9. 2005 Temná tvář amerického snu?
    31. 10. 2005
    5. 9. 2005 Achillova pata supervelmoci Bohumil  Kartous
    4. 9. 2005 Stačí tak málo, aby establishment znejistěl Jindřich  Jůzl
    5. 9. 2005 Give them enough rope Štěpán  Kotrba
    27. 9. 2005
    5. 9. 2005 New Orleans a povodně v ČR Petr  Wagner
    4. 9. 2005 Krize v Americe a rasismus v Lidových novinách Jan  Čulík
    2. 9. 2005 Katastrofa v New Orleansu - vznikla v důsledku války v Iráku?
    5. 9. 2005 Nové léky snižují riziko mrtvice na polovinu
    5. 9. 2005 Jak být vedle Alex  Koenigsmark
    5. 9. 2005 My jsme ta nová generace. My jsme Národní Socialisté! Ondřej  Slačálek
    5. 9. 2005 Volby 2006: společenské elity, zlé umění přetvářky a odvaha Michal  Rusek
    5. 9. 2005 Grebeníček: poločas rozpadu samce Alfa Irena  Ryšánková
    5. 9. 2005 Arthur Schopenhauer do každé knihovny Karel  Dolejší
    5. 9. 2005 Kyselina sírová, román, ve kterém se holocaust stává reality-show Josef  Brož
    5. 9. 2005 Umění je tyranií, překrucuje skutečnost a chová se k ní jako k děvce Jan  Paul
    5. 9. 2005 Vysvětlovat prospěch z umění je jako vysvětlovat zamilovanost Jiří  Holý
    5. 9. 2005 Labyrint světa a Ráj grantu Filip  Sklenář
    5. 9. 2005 Státní dotace jsou pro umění zhoubné Boris  Cvek
    5. 9. 2005 Systém státních dotací je bojem o moc Jan  Samohýl
    5. 9. 2005 Má stát dotovat umění?
    5. 9. 2005 Benzín za pětatřicet Josef  Vít
    5. 9. 2005 Osm rozvojových cílů tisíciletí
    2. 9. 2005 Hubnoucí diety a doplňky, které opticky zeštíhlují postavu František  Schilla
    5. 9. 2005 Švýcarsko mělo až donedávna velmi pragmatický a humánní postoj vůči drogám Bushka  Bryndová
    5. 9. 2005 Proč zůstanu křesťanem a nestanu se muslimem Karel  Sýkora
    2. 9. 2005 Kázání o pravdě Stanislav  Heczko
    5. 9. 2005 Zastupitelstvo o jízdném aneb impotentní opozice Petr  Jindra, Václav  Votruba
    31. 8. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
    1. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
    2. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
    2. 9. 2005 Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa Štefan  Švec
    3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
    22. 11. 2003 Adresy redakce

    Ropa - Peak oil a energetická bezpečnost RSS 2.0      Historie >
    5. 9. 2005 Benzín za pětatřicet Josef  Vít
    5. 9. 2005 Spád událostí mě předběhl Jindřich  Kalous
    29. 8. 2005 Proč nás situace v USA musí zajímat Jindřich  Kalous
    26. 8. 2005 Ropný zlom -- velké dobro pro lidstvo? Michal  Mašín
    25. 8. 2005 Nakrmíme buď auta, nebo sebe   
    24. 8. 2005 Ropný šok a katastrofické scénáře z nedostatku ropy? -- nikoli pro ČR Pavel  Blaheta
    24. 8. 2005 V ČR ropný šok nebude? Jiří  Pazdera
    22. 8. 2005 Amerika ve válce: Prezident Bush se neodváží požádat občany, aby šetřili benzin Miloš  Kaláb
    22. 8. 2005 Tak co máme proti tomu dělat? Jindřich  Kalous
    15. 8. 2005 Scénáře ropného šoku - mediální odezva Jindřich  Kalous
    10. 8. 2005 Cena ropy dosáhla 64 dolarů za barel - rapidně se zvyšuje cena benzínu   
    8. 8. 2005 Ze zámoří přicházejí znepokojivé zprávy Jindřich  Kalous
    3. 8. 2005 Scénáře ropného šoku Jindřich  Kalous
    15. 7. 2005 Co přijde po ropě? Pavel  Houdek
    11. 7. 2005 Jíme ropu a zemní plyn Jindřich  Kalous

    Katastrofa v New Orleansu RSS 2.0      Historie >
    5. 9. 2005 Benzín za pětatřicet Josef  Vít
    5. 9. 2005 Spád událostí mě předběhl Jindřich  Kalous
    5. 9. 2005 Give them enough rope Štěpán  Kotrba
    5. 9. 2005 Achillova pata supervelmoci Bohumil  Kartous
    5. 9. 2005 Prázdné, zničené a zoufalé město   
    5. 9. 2005 New Orleans a povodně v ČR Petr  Wagner
    4. 9. 2005 Obří letecký most konečně zachránil oběti   
    4. 9. 2005 Krize v Americe a rasismus v Lidových novinách Jan  Čulík
    3. 9. 2005 Temná tvář amerického snu?   
    3. 9. 2005 Bush přiznal svou chybu   
    2. 9. 2005 Katastrofa v New Orleansu - vznikla v důsledku války v Iráku?   
    2. 9. 2005 V New Orleansu došlo k sérii velkých výbuchů   
    1. 9. 2005 Střelba zastavila evakuaci z New Orleansu   
    31. 8. 2005 Katrina možná zasáhla světový trh s potravinami Karel  Dolejší
    31. 8. 2005 Hurikán Katrina: pravděpodobně stovky mrtvých