5. 9. 2005
Proč zůstanu křesťanem a nestanu se muslimemTento článek by nemohl vzniknout nebýt diskusí, které jsem vedl před několika roky s muslimem Olomoucké muslimské obce, panem Hatimem. Proč člověk setrvává věrný víře v Ježíše Krista? Proč se nevzdá své víry v Krista a nenásleduje Mohamedova svědectví? Právě tyto a podobné otázky se pokusím zodpovědět. |
Proč zůstanu křesťanem a nestanu se muslimem Tento článek by nemohl vzniknout nebýt diskusí, které jsem vedl před několika roky s muslimem Olomoucké muslimské obce, panem Hatimem. Proč člověk setrvává věrný víře v Ježíše Krista? Proč se nevzdá své víry v Krista a nenásleduje Mohamedova svědectví? Právě tyto a podobné otázky se pokusím zodpovědět. Podle muslimů je islám pokračováním dvou předešlých monoteistických náboženství -- judaismu a křesťanství. Podle muslimů, a tak jak to kodifikuje svatá kniha muslimů -- Korán, je islám završením Boží řeči k člověku. Nakolik však máme tyto výzvy muslimů brát vážně? I. První argument, který nám má cosi vypovědět o "statutu" proroka podle Bible. Každý prorok přicházející nabídnout své poselství člověku musel přijít ve jménu יהוה !! Musel přijít ve jménu toho, který se dal poznat jako יהוה Mojžíši. Ono nevyslovitelné jméno יהוה Boží, se překládá v našem ekumenickém překladu jako Hospodin. Jaký je z této mé argumentace závěr? Pokud by pan Mohamed přišel od Boha, potom by musel přijít z pověření יהוה !! (Deu. 18:18-23, Num. 12:6-8) Je výslovně uvedeno, že prorok bude mluvit z pověření יהוה , nebo přinese slovo יהוה . Ale jak je to s Mohamedem? Kde je v Koránu napsáno, že by Mohamed přinesl slovo יהוה , nebo přišel ve jménu יהוה ? Na tuto výtku, mně muslimové argumentovali ve své podstatě dvojím způsobem: 1. ﷲ [Allah] nemá jméno. Nakolik je jejich argument oprávněný, dokazuje recitace první súry Koránu, který se nazývá Otvíratelka, nebo jinak Al-Fatiha. Tam se píše -- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ [Bismi Allahi rahmani ruahim] Což v překladu znamená "Ve jménu Boha milosrdného a slitovného". Námitka muslimů, že Allah nemá jméno, je tak překonána. Ať už má Allah jméno, nebo tím jménem je Allah sám, jakési jméno Boží v Koránu figuruje! 2. Námitka od muslimů, kterou jsem slyšel, je ta, že židé si zfalšovali Bibli a ono nevyslovitelné jméno יהוה tam "vpašovali" mnohem později. Jednoduše řečeno, v prvních originálech Bible, se Boží jméno יהוה nevyskytovalo! Opět je takový argument neoprávněný! Když navštívíte muzeum Knihy v Jeruzalémě, potom jsou tam rukopisy biblických knih. Biblické knihy, jako je kupříkladu kniha proroka Izaiáše. A v té se ono Boží jméno יהוה vyskytuje! Na výzkumu původu těchto rukopisů se podíleli odborníci z celého světa. Zcela odmítám tezi o tom, že Boží jméno יהוה bylo do biblických knih přidáno později. Proč se tato věc ocitla v zorném poli našich muslimských přátel? Protože legitimita, schválení Mohameda jako proroka od židů a křesťanů je možná jenom díky onomu יהוה ! Pokud by chtěli židé a křesťané uznat Mohameda za proroka, potom by tento musel přijít ve jménu יהוה , ve jménu Páně! Přinést slovo יהוה ! Proto je snaha muslimů naše námitky anulovat výše popsaným způsobem. A copak Mohamed nepřišel jako posel Boží? Ale jistě přišel, přišel jako رَسُولٌ مِنْ اللَّه [Rasul min Allah]. Ale to pak mohli přijít podobně se svým poselstvím i jiní "proroci" jako Budha, Konfucius, Stalin, Gorbačov. Tak to alespoň tvrdí muslimové. To je však skrytý synkretismus. Zatímco se biblická víra brání jakémukoliv vměšování jiných kultů do svého náboženství, do vztahu s Bohem. Neváhá islám argumentovat takovým způsobem. Pokud bychom chtěli akceptovat všechny výše uvedené muže, jako proroky, které mají co říct světu, museli by tito přijít ve jménu יהוה a přinést slovo יהוה ! Pokud nepřišli, potom tyto muže i přes jejich moudrost odmítám jako proroky Boží! Možná v uceleném systému islámu jsou tito lidé chápáni jako poslové Boží. Ne tak v křesťanství. Na to, abych tyto muže akceptoval jako proroky, museli by přijít ve jménu יהוה . Potom ale ze stejných důvodů musím odmítnout poselství Mohamedovo. II. Druhá námitka muslimů je více než podivná. Muslimové při vzájemných rozhovorech s námi křesťany argumentují, že: Přímluvce podle Janova evangelia je Mohamed. (Jan 14:24) Kvůli lepšímu pochopení tento verš budu citovat celý -- "Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl." Šikovnou argumentací spojenou s řečtinou a také arabštinou mě muslimové poněkud překvapili. Podle nich tady to zaslíbení o příchodu přímluvce vypovídá o Mohamedovi. Mohamed má být podle nich ten, který nás naučí všemu. Nakolik je tento argument pravdivý, objasním posléze. Celá pasáž tohoto Božího slova je záznam jedné s posledních rozhovorů Ježíše Krista ke svým učedníkům. Ježíš v ní zaslibuje příchod Ducha svatého. Je to Duch svatý, který první učedlníky naučil všemu a připomenul jim vše, co Ježíš za svého života řekl. A tady je můj nesouhlas s vysvětlením od muslimů. Pokud by oním zaslíbeným Přímluvcem byl pan Mohamed, copak by mohl tohle všechno splnit vůči učedníkům Ježíše Krista? Jak by mohl Mohamed mluvit s učedníky Ježíše Krista, Janem, Jakubem, Petrem, když Mohamed přišel až o mnoho století později, po jejich smrti! Jak by vůbec s nimi mohl hovořit? Řeč Ježíše Krista je v tomto případě jasná a srozumitelná. Přímluvce je zaslíben především prvním učedníkům, kteří trávili s Ježíšem Kristem jeho pozemskou službu! Zřejmě je tady zdůrazněno to, že naučí a připomene, aby slova učení Ježíše Krista první učedníci mohli také zaznamenat. A my dnes mohli číst Nový zákon svatých písem Bible v takové podobě, jakou máme k dispozici. Proč by se takto muslimové snažili argumentovat? Protože si musí najít někde obhajobu toho, že islám je pokračováním křesťanství. A tak muslimové hledají biblické texty, které dokazují v Bibli příchod Mohameda a jeho prorockou službu. Jak vidíte, vážení čtenáři, nejméně tyto dva hlavní důvody mě vedou k jednoduchému závěru. Zůstanu křesťanem a nikdy se nestanu muslimem. Setrvám v milosti Boha Otce a jeho Syna Ježíše Krista. Pro zopakování to jsou dva důvody, které mě vedly k tomuto rozhodnutí: 1. Každý prorok zaznamenaný v Bibli, přišel ve jménu יהוה , přinášel slovo יהוה . Ale ne tak Mohamed. 2. Zaslíbený Přímluvce, kterého Ježíš zaslibuje, je Duch svatý, nikoliv Mohamed. |