15. 11. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 11. 2004

Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit

Kasárnické metody zkoušení, zejména ústního, do školy vůbec nepatří. Kdyby o něm věděl Komenský, rotoval by v hrobě.

Účelem školní výuky totiž absolutně není vybavit žáka či studenta souborem povrchně nabiflovaných encyklopedických znalostí, avšak hlubinné porozumění předmětu a tématu. Školy, kde se učí tak, že učitel stojí před třídou a studentům diktuje encyklopedické informace, které si studenti jsou nuceni zapisovat (jako by neexistovaly učebnice, xeroxy či internet), strávit doma hodiny biflováním těchto věcných údajů, které pak na povel učiteli musejí při zkoušení odříkat, se absolutně míjejí svým posláním. Každý přece ví z vlastní zkušenosti, že povrchně namemorované informace si člověk neudrží v hlavě - dostávají se jen do jeho krátkodobé paměti a po několika málo týdnech z ní zcela mizí. Samozřejmě, středoškolák se požadované encyklopedické informace na maturitu nabifluje znovu, zeptejte se ho však rok po maturitě, co si z toho, co se naučil na maturitu, ještě pamatuje. Takováto "vzdělávací" praxe je zcela kontraproduktivní a zbytečná.

Učitel musí v hodinách s materiálem, který se snaží studenty naučit, pracovat, vštípit jim ho na základě praktických projektů. Pokud se student podílí na vlastním řešení problému, k němuž si sám aktivně musí získat informace, získané znalosti jsou daleko hlubinnější než povrchně nabiflované encyklopedické znalosti.

Každý absolvent univerzitního studia potvrdí, že si ze studia nejlíp pamatuje ta témata, která sám aktivně zpracovával pro individuální projekty či seminární práci.

Dobrý učitel v hodině angažuje všechny studenty k aktivní práci na tematice, kterou vyučuje. Požaduje od studentů, aby se na výuce daného tématu sami aktivně podíleli. Z jejich aktivní účasti v hodinách vysoudí během průběžné výuky, jak je který jednotlivý student dobrý. Nemusí je vůbec zkoušet - po několika vyučovacích hodinách ví přesně, jaký student si zaslouží jakou známku i bez "zkoušení". Hodnocení založené na aktivní práci se studenty v hodinách je daleko serióznější a objektivnější než formální ústní "zkoušení" ve stresové situaci.

Námitka, že bez zkoušení učitel žák nemůže donutit studenty, aby se látku naučili, neobstojí. Učitel musí vyučovat v hodinách tak, aby student MUSEL mít požadovanou látku zvládnutou a aby mu bylo trapně, když ho učitel v hodině angažuje ke společné práci, že se k této práci nepřipravil.

Jedinou výjimkou, kdy je přijatelné ústní zkoušení, je výuka cizích jazyků, kdy učitel zaangažuje studenta v rozhovoru v cizím jazyce, aby poznal, do jaké míry je schopen v jazyce komunikovat. I to však lze dělat průběžně a neformálně v hodinách.

Jediným argumentem pro jakékoliv zkoušení je, že existují školy, pro něž je zvládnutí "dělat zkoušky" nezbytné, a proto je studenta nutno na "zkoušení" připravit. Jen k tomuto účelu je potřebné se studenty občas dělat cvičné, informativní testy, avšak jen proto, aby věděli, jak by při přijímacích zkouškách na nějakou takovou archaizující školu obstáli. Testy však musejí být v každém případě písemné - jedině tím se vyloučí absolutní subjektivita hodnocení studenta, která ústní zkoušení zcela problematizuje.

Upozorňuji, že na britských vysokých školách známkují každý písemný projev studenta (seminární práci, písemnou zkoušku) dva samostatní examinátoři a pak se zkoušky ještě posílají ke konečnému rozhodnutí třetímu examinátoru na úplně jiné vysoké škole. Písemné projevy jsou anonymní: učitel, který text hodnotí, nesmí vědět, který student je jeho autorem.

                 
Obsah vydání       15. 11. 2004
15. 11. 2004 Ohlédnutí Jan  Čulík
15. 11. 2004 Colin Powell odchází z funkce amerického ministra zahraničí
15. 11. 2004 Irácké volby budou možná odloženy
15. 11. 2004 Restaurace státotvorných mýtů Štěpán  Kotrba
15. 11. 2004 Levice v srpnu Milan  Valach
15. 11. 2004 Dělník na levici Milan  Neubert
15. 11. 2004 Média a veřejná služba v zemi zaslíbené multiplexové Ladislav  Žák
13. 11. 2004 Jak populární by byla americká invaze v Čechách? Jan  Čulík
14. 11. 2004 Civilní katastrofa ve městě Fallúdža
14. 11. 2004 Povstalci odjeli z Fallúdže mercedesy
13. 11. 2004 Nepřítel má tvář. Jmenuje se Satan. Žije v městě Fallúdža
14. 11. 2004 Rasismus Jan  Čulík
15. 11. 2004 Michael  Marčák
13. 11. 2004 Soudci zneuctili soud Zdeněk  Jemelík
15. 11. 2004 Pýcha, arogance a ztráta soudnosti Jana Čulíka?
15. 11. 2004 Jak MFD a BIS manipulují politickou scénou Darius  Nosreti
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
15. 11. 2004 Michael  Marčák
15. 11. 2004 Věk všeobecné magorie Tomáš  Gawron
15. 11. 2004 Trojuchý člověk od turkmenského spisovatele
14. 11. 2004 Ďábelské svody manipulace nesrovnatelně větších skupin lidí Zdeněk  Bárta
15. 11. 2004 Etická zahraniční politika "demokratických" zemí
12. 11. 2004 Demokracie v České republice ohrožena, občané, bijte na poplach! Radek  Sárközi
14. 11. 2004 Demokracie je ohrožena, nikoliv však komunisty
15. 11. 2004 Americké mučení v Iráku Mojmír  Babáček
15. 11. 2004 Ludvík Vaculík: "Já vůbec neřeším ten Západ. Mně je to úplně jedno, jak je to tam" Jan  Čulík
15. 11. 2004 Jak se v listopadu 1989 rozkládal v Československu komunismus Jan  Čulík
15. 11. 2004 1988 - Československo na rozcestí? Jan  Čulík
15. 11. 2004 Vánoce v Praze roku 1988 Jan  Čulík
15. 11. 2004 Z historie rozkladu komunismu v Československu: Pražská zima 1989 Jan  Čulík
15. 11. 2004 Jestliže chceme blahobyt, musíme umět dodržovat slovo Jan  Čulík
15. 11. 2004 S Josefem Škvoreckým o pádu komunismu v Československu
12. 11. 2004 Špinavá práce Britských listů Jan  Čulík, Jiří  Šimek
13. 11. 2004 Pýcha, arogance a ztráta soudnosti u Jana Čulíka
15. 11. 2004 Špinavá práce zaprodanců a zrádců Milan  Valach
12. 11. 2004 Americké prezidentské volby aneb o nemožnosti překročit vlastní stín Jiří  Jírovec
12. 11. 2004 Tip na vítěze Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
1. 11. 2004 Hospodaření OSBL za říjen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
15. 11. 2004 Média a veřejná služba v zemi zaslíbené multiplexové Ladislav  Žák
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
15. 11. 2004 Etická zahraniční politika "demokratických" zemí   
13. 11. 2004 Jak populární by byla americká invaze v Čechách? Jan  Čulík
13. 11. 2004 Soudci zneuctili soud Zdeněk  Jemelík
11. 11. 2004 Puritánské kořeny amerického mýtu Martin  Škabraha
10. 11. 2004 Může totalita zahltit celou civilizaci? Bohumil  Kartous
10. 11. 2004 Blogy a jejich vliv na světovou politiku   
9. 11. 2004 Sociální demokracie nezaujala, agentury také ne Oskar  Krejčí
9. 11. 2004 Spi, synku, svůj postmoderní sen...? Martin  Škabraha
9. 11. 2004 Zvůle samosoudkyně a zvůle policie ruku v ruce Štěpán  Kotrba
9. 11. 2004 Cesta do pekla Milan  Valach
9. 11. 2004 Jak se americká armáda snažila zabíjet kozy tím, že na ně civěla   
9. 11. 2004 Bushovo puritánství má kořeny v 17.století   

Školství RSS 2.0      Historie >
15. 11. 2004 Je ústní zkoušení v chemii a ve fyzice na gymnáziu nutné? Boris  Cvek
15. 11. 2004 Na zkoušení trvají jen ti učitelé, kteří neumějí učit Jan  Čulík
5. 11. 2004 Postmoderní média pro děti jako zdroj alternativní historie Štefan  Švec
22. 10. 2004 Soutěž školních časopisů   
16. 10. 2004 Kancléř Oxfordské univerzity pohrozil privatizací   
16. 10. 2004 "Školství má nyní úplně novou roli"   
6. 10. 2004 Oxford Blairovi: "Odvezte si tanky z našeho trávníku"   
4. 10. 2004 Blairova vláda nutí univerzity, aby dávaly přednost uchazečům se slabšími studijními předpoklady   
27. 9. 2004 Proč v českém školství už deset let selhává management jakosti? Ivo V. Fencl
24. 9. 2004 Jeďte studovat do Oxfordu! Jan  Čulík
23. 9. 2004 Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy? Boris  Cvek
14. 9. 2004 S kůží na trh Ivo  Bystřičan
31. 8. 2004 V Brně vzniká Univerzita obrany Jaroslav  Hlaváček
24. 8. 2004 Vládní sliby ve školství Ondřej  Hausenblas
5. 8. 2004 Povinná maturita z matematiky - první krok k oživení společnosti?