1. 6. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 6. 2004

Susan Sonntagová:

Mučení v Iráku: Co jsme to udělali?

Děsivé záběry z vězení Abu Ghraib nyní definují nešťastnou okupaci Iráku, píše americká spisovatelka Susan Sonntagová a pokračuje: Lidská paměť je dnes v první řadě vizuální. Fotografie mají nepřemožitelnou moc rozhodovat o tom, co si pamatujeme o událostech, a nyní se zdá pravděpodobné, že definující asociací lidé po celém světě s prohnilou válkou v Iráku budou fotografie mučení iráckých vězňů v hrůzou proslulém Saddámově vězení Abu Ghraib. Citujeme několik myšlenek z jejího dlouhého eseje k této šokující záležitosti.

Bushova vláda a její obhájci se hlavně snažili omezit katastrofu v oblasti PR - šíření fotografií - a vůbec se nezabývali složitými zločiny politického vedení i státní politiky, které ty fotografie odhalily. Americká vláda to především udělala tak, že nahradila realitu fotografiemi. Prvotní reakcí americké vlády bylo konstatovat, že je americký prezident šokován a zhnusen fotografiemi, jako by vinu nesly samy ty fotografie, nikoliv to, co zobrazují. Americká vláda se také vyhýbala výrazu "mučení". Vězni se prý stali terčem "týrání", "ponížení", nikoliv však "mučení". Ministr obrany Donald Rumsfeld se otevřeně vyjádřil na tiskové konferenci, že podle něho nešlo o mučení.

Když bylo před deseti lety ve Rwandě během několika týdnů povražděno 800 000 Tutsiů, píše dále americká autorka, americká vláda se tak usilovně vyhýbala v souvislosti s tímto vražděním slovu "genocida", že bylo jasné, že proti tomu nezasáhne. Vyhýbat se slovu "mučení" v případě toho, co se dělo v Abu Ghraib a v ostatních věznicích v Iráku a v Afghánistánu a v táboře v zálivu Guantánamo je právě tak šokující jako odmítání nazvat to, k čemu došlo ve Rwandě genocidou.

Toto je definice mučení podle mezinárodního práva a mezinárodních konvencí. Je to "každý čin, při němž je osobně úmyslně činěna vážná bolest a vážné utrpení, fyzické či duševní, za účelem získání od něho nebo od třetí osoby informace nebo přiznání." Tato definice pochází z Konvence proti mučení a jinému krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení z roku 1984 a je v podstatě týmiž slovy obsažena v dřívějších dokumentech o lidských právech, včetně Ženevských konvencí z roku 1949.

Konvence z roku 1984 specificky zdůrazňuje: "Absolutně žádné výjimečné okolnosti, ať už je to válečný stav či hrozba války, nelze používat jako záminku pro ospravedlňování mučení." A všechny smlouvy o mučení specifikují, že mučení zahrnuje zacházení, jehož cílem je ponižovat oběť, jako například držení vězňů ve vězení bez šatů.

Zdá se však, pokračuje autorka, že americká vláda bude i nadále odmítat užívat v souvislosti s tím, co se dělo v iráckých věznicích, slova "mučení". Jinak by totiž americká vláda sama podvrátila to, o čem se snaží přesvědčovat americkou veřejnost -- že americké úmysly jsou ctnostné a že americké hodnoty jsou univerzální. To je totiž absolutní, univerzalistické ospravedlňování amerického práva na jednostranné vojenské zásahy na světovém jevišti na obranu svých zájmů a své bezpečnosti.

Prezident Bush se sice omluvil, ale zároveň se pokusil dál prosazovat americký nárok na morální nadřazenost, na právo hegemonicky prosazovat na nešťastném Blízkém východě "svobodu a demokracii". Bush zároveň zdůraznil, že je mu líto, že "lidé, kteří viděli tyto fotografie nerozumí, jaká je skutečná podstata a srdce Ameriky."

Ti, kteří považovali svržení Saddáma Husajna za spravedlivé, musejí považovat to, že se fotografie mučení iráckých vězňů staly nyní symbolem irácké války, za velmi nespravedlivé. Důležité je, zda bylo mučení dílem jen několika jednotlivců, anebo zda bylo systematické. A ono schválené seshora, tolerované, přehlížené, bylo.

Tyto fotografie definují nás, Američany, zdůrazňuje autorka. Jsou symbolem charakteristické politiky této americké vlády a hluboké korupčnosti koloniální nadvlády. Belgičané v Kongu a Francouzi v Alžírsku páchali úplně stejná zvěrstva a mučili a sexuálně ponižovali vzdorné místní obyvatelstvo. K tomu dodejme totální nepřipravenost americké vlády po svržení Saddáma Husajna. Přidejme k tomu všeobsáhlou doktrínu Bushovy vlády, že Amerika nyní vede nekonečnou válku proti proměnlivému nepříteli, zvanému "terorismus" a že ti, kteří budou zadržení v této válce, jsou, pokud se tak americký prezident rozhodne, "protizákonní bojovníci", kteří, jak uvedl Donald Rumsfeld "nemají žádná práva podle Ženevských konvencí". Tak vzniká perfektní recept na krutosti a zločiny spáchané proti tisícům osob, zadržovaných bez jakéhokoliv obvinění a bez přístupu k právníkům.

Nejhroznější podle Sonntagové je, že pachatelé mučení u svých obětí pózovali. Němečtí vojáci za druhé světové války sice fotografovali zvěrstva, která páchali v Polsku a v Rusku, ale fotografie, kde by pachatelé pózovali vedle svých obětí jsou nesmírně vzácné. Srovnatelné jsou snad jen fotografie lynčování černochů v Americe v letech 1880 -- 1930, na nichž jsou zachyceni usmívající se Američané z malých měst pod nahou, zohavenou mrtvolou černocha či černošky, která visí ze stromu. Tyto fotografie lynčování byly upomínkami na kolektivní akci, jejíž pachatelé měli pocit, že to, co udělali, bylo naprosto správné. Stejné je to z fotografiemi z Abu Ghraib. Fotografie z Abu Ghraib v dnešním moderním světě však nebyly suvenýry .- byly zprávami, které si vojáci mezi sebou navzájem rozesílali. Lidi si nyní velmi často nahrávají, co sami dělají. V Americe existují miliony webových kamer, zaznamenávající život obyčejných lidí.

Možná je mučení atraktivnější pro osoby, které si ho chtějí zaznamenat, když obsahuje sexuální prvek. Fotografie mučení z Abu Ghraib jsou totiž proloženy pornografickými záběry: američtí vojáci spolu navzájem souloží, souloží s iráckými vězni a nutí vězně, aby mezi sebou také souložili anebo soulož napodobovali. Většina těchto fotografií má sexuální motiv. Je nutno se zamyslet nad tím, do jaké míry bylo sexuální mučení, páchané na vězních v Abu Ghraib, inspirováno obrovským množstvím pornografie, která je k dispozici na internetu a kterou se nyní snaží napodobovat obyčejní lidé pomocí webových kamer ve svých domovech na internetu.

Žít, to znamená být fotografován,. Jenže se ptáte, jak se může někdo usmívat nad utrpením a ponížením jiné lidské bytosti? Taková reakce je naivní: Lidi tohle prostě jiným lidem dělají. I Američané je dělali a dělají, když se jim řekne, že lidi, které mučí, patří k podřadné rase či náboženství. Protože pachatelé těchto činů na těch fotografiích nemají absolutně žádný pocit, že by dělali něco špatně. A co je ještě hroznější - tyto fotografie měly kolovat -- bylo to všechno velká legrace.

Je obtížné měřit zvyšující se přijatelnost brutality v americkém životě, ale důkazy toho jsou všude, počínaje videohrami zabíjení, které jsou hlavní zábavou pro chlapce. Násilná zločinnost poklesla, ale volné potěšení z násilí roste. Amerika se stala zemí, v níž se fantazie i praxe násilí staly dobrou zábavou.

To, co bývalo kdysi oficiálně segregováno jako pornografie, jako projev extremních sadomasochistických tužeb, jako v Pasoliniho posledním, téměř nesledovatelném filmu Sal? (1975), v němž se zobrazují orgie mučení ve fašistické pevnosti v severní Itálii na konci Mussoliniho éry -- se nyní normalizuje apoštoly nové, válkychtivé, imperiální Ameriky, jako rozverné vtipkování či jako "relaxace". Vždyť přece "dělat pyramidy z nahých mužů, to je jako kanadský žertík někde na vysokoškolské koleji", řekl jeden posluchač v rozhlasovém pořadu Rushe Limbaugha -- slyšelo to dvacet milionů jiných posluchačů. A Limbaugh reagoval: "Přesně tak! To přesně říkám. Přesně totéž se děje mezi studenty při vysokoškolských iniciačních rituálech a my za to teď budeme lidi trestat, ochromovat americké válečné úsilí, ničit lidem život a bít je, protože si užívali." "Oni" -- to jsou američtí vojáci, ti mučitelé. Limbaugh pokračoval: "Cožpak jste nikdy nic neslyšeli o emocionálním uvolnění?"

Je pravděpodobné, že by dost velká většina Američanů raději argumentovala, že je v pořádku mučit a ponižovat jiné lidi -- protože přece ti jako naši nepřátelé přišli o všechna svá práva, než aby přiznala hloupost, nekompetenci a podvodnost amerického útoku na Irák.

Kompletní článek v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       1. 6. 2004
1. 6. 2004 Mučení v Iráku: Co jsme to udělali?
1. 6. 2004 Přehánění je charakteristikou bulváru Jan  Čulík
1. 6. 2004 Nejvíce tuberkulózy je na Karlovarsku Radek  Mokrý
1. 6. 2004 Prezidentské velerady aneb kterak se Klaus lidských práv bál Bohumil  Kartous
1. 6. 2004 Prezident vidí Evropu očima osmdesátých let Lubomír  Zaorálek
1. 6. 2004 120. výročí od narození Edvarda Beneše Lubomír  Zaorálek
29. 5. 2004 Výbor OSN proti mučení kritizuje Českou republiku
1. 6. 2004 Kotrbovy myšlenky mi zavánějí sudetoněmeckým myšlením Jaroslav  Kojzar
1. 6. 2004 Staré psy novým kouskům nenaučíš - aneb psům psí smrt Štěpán  Kotrba
1. 6. 2004 Mitrofanov viděl sjezd jen z té horší stránky Vojtěch  Filip
1. 6. 2004 BL píší o Iráku příliš jednostranně
1. 6. 2004 348 mladistvých zajatců, mezi nimi je 30 nemocných a 24 bez obvinění
1. 6. 2004 Palestinské děti jsou snadným cílem kulek
1. 6. 2004 Návštěva tibetského představitele v Paříži Simone  Radačičová
1. 6. 2004 Hranice normálu překročeny na stránkách Deníků Bohemia?
1. 6. 2004 Jak jsme v Československém rozhlase bojovali proti totalitě Jan  Čulík
1. 6. 2004 Proč bych si nikdy nepořídil internetové připojení od firmy chello.cz Jan  Čulík
1. 6. 2004 O několika krásných skladbách, které nejdou zahrát Lucie  Jandová
31. 5. 2004 Czech made: Arogance, ignorance a patronizace jako společenská strategie a kulturní kód? Jan  Matonoha
31. 5. 2004 Umění jako nástroj komunikace Jan  Čulík
31. 5. 2004 O Finech, slonech a švédském jazyce Kari  Senius
31. 5. 2004 Trpaslíci tančí v opojení, že se jednou stanou obry Václav  Dušek
31. 5. 2004 Jak ČR ignorovala slavné francouzské inscenace románu Ladislava Fukse Jiří  Tušl
31. 5. 2004 Americká armáda: nejen brutalita, ale i nekompetence
31. 5. 2004 Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním Jan  Čulík
31. 5. 2004 Mýtus a realita sjednocující se levice Štěpán  Kotrba
31. 5. 2004 Demokracie bez voleb? Jan  Sýkora
30. 5. 2004 Lidské žvanění a Boží Slovo Zdeněk  Bárta
30. 5. 2004 Pro strach uděláno Zdeněk  Bárta
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
1. 6. 2004 Prezident vidí Evropu očima osmdesátých let Lubomír  Zaorálek
1. 6. 2004 120. výročí od narození Edvarda Beneše Lubomír  Zaorálek
1. 6. 2004 Prezidentské velerady aneb kterak se Klaus lidských práv bál Bohumil  Kartous
1. 6. 2004 Nejvíce tuberkulózy je na Karlovarsku Radek  Mokrý
1. 6. 2004 Přehánění je charakteristikou bulváru Jan  Čulík
1. 6. 2004 O několika krásných skladbách, které nejdou zahrát Lucie  Jandová
1. 6. 2004 Mučení v Iráku: Co jsme to udělali?   
1. 6. 2004 Jak jsme v Československém rozhlase bojovali proti totalitě Jan  Čulík
1. 6. 2004 Proč bych si nikdy nepořídil internetové připojení od firmy chello.cz Jan  Čulík
1. 6. 2004 Kotrbovy myšlenky mi zavánějí sudetoněmeckým myšlením Jaroslav  Kojzar
1. 6. 2004 Staré psy novým kouskům nenaučíš - aneb psům psí smrt Štěpán  Kotrba
31. 5. 2004 Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním Jan  Čulík
31. 5. 2004 Městská policie Praha: V metru se nesmí sedět na dvou místech najednou! Jan  Čulík
31. 5. 2004 Mýtus a realita sjednocující se levice Štěpán  Kotrba
31. 5. 2004 Demokracie bez voleb? Jan  Sýkora

Útok na USA, Afghánistán, Irák RSS 2.0      Historie >
1. 6. 2004 Mučení v Iráku: Co jsme to udělali?   
31. 5. 2004 Americká armáda: nejen brutalita, ale i nekompetence   
31. 5. 2004 Mediální manipulace v reportážích o irácké válce   
28. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 23. a 24. května 2004   
27. 5. 2004 Jde v Iráku především o předání plné moci, i když "neplně"? Miloš  Dokulil
27. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 20. - 22. května 2004   
27. 5. 2004 Jde o svobodu   
26. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. - 19. května 2004   
26. 5. 2004 Richard Perle: Dovolili jsme, aby se osvobození Iráku proměnilo v okupaci   
26. 5. 2004 Americký vojenský velitel bude po vězeňském skandálu odvolán   
26. 5. 2004 Vězňové byli v Iráku týráni "v širším měřítku"   
26. 5. 2004 Ahmad Čalabi poskytoval USA falešné informace o údajných iráckých ZHN na popud Íránu   
25. 5. 2004 Po bitvě je každý generálem? Miloš  Dokulil
25. 5. 2004 Americký voják: Stříleli jsme v Iráku civilisty   
25. 5. 2004 Zmanipuloval Írán americké neokonzervativce, aby zaútočili na Irák?   

Týrání a mučení vězňů v Iráku RSS 2.0      Historie >
1. 6. 2004 Mučení v Iráku: Co jsme to udělali?   
31. 5. 2004 Americká armáda: nejen brutalita, ale i nekompetence   
27. 5. 2004 Jde v Iráku především o předání plné moci, i když "neplně"? Miloš  Dokulil
26. 5. 2004 Americký vojenský velitel bude po vězeňském skandálu odvolán   
26. 5. 2004 Vězňové byli v Iráku týráni "v širším měřítku"   
26. 5. 2004 Zoufalá situace v oblasti lidských práv   
26. 5. 2004 Amnesty International: USA odsouzeny za porušování lidských práv   
25. 5. 2004 Americký voják: Stříleli jsme v Iráku civilisty   
24. 5. 2004 O lidech, kteří záhadně zahynuli v americkém vězení   
23. 5. 2004 Britská vláda je znepokojena agresivním jednáním Američanů v Iráku   
23. 5. 2004 Iráčané nebudou smět žalovat západní vojáky pro válečné zločiny   
23. 5. 2004 Nevysvětlené "podivnosti" v případě popraveného Nicka Berga   
21. 5. 2004 Další videozáznamy ještě horšího týrání   
20. 5. 2004 Mučitelé mezi námi Miloš  Kaláb
20. 5. 2004 Nové fotografie týrání z Abu Ghraib