1. 6. 2004
Proč bych si nikdy nepořídil internetové připojení od firmy chello.cz |
"Zvýšili jsme rychlost, snížili jsme cenu! Rychlost od 768 kb/s! (mimochodem, trapně málo). Měsíc připojení ZDARMA! Modem ZDARMA! Instalace 1 Kč! Vysoká rychlost, pevné připojení, měsíční paušál!" To je reklama, kterou uvidíte v těchto dnech v pražském metru. Působí neseriózně a doufám, že na nabídku firmě chello.cz nikdo neskočí. Proč? V celé reklamě není nikde uvedeno, kolik zákazník vlastně bude za internetové připojení platit. Proč tomu tak je? Je měsíční paušál, který nabízí firma UPC, tak vysoký, že ho musí před zákazníky záměrně utajovat? Vzhledem k tomu, že na reklamě v metru pro firmu chello.cz chybí ta nejzákladnější informace, totiž kolik bude zákazník za internetové připojení platit, doufám, že tomuto podniku nikdo nenaletí a jeho nabídce se vyhne. Součástí podnikatelské etiky totiž musí být, aby podnik, který zákazníkovi něco nabízí, s ním jednal přímě a rovně. Zatajuje-li firma na reklamě cenu služby, kterou nabízí, zavání to manipulací. Co jiného zákazníkovi ještě takový podnik zatajuje? Divím se, že si autoři reklamy neuvědomili, že u zákazníka víc platí přímost a čestnost firmy než manipulativní utajování údajů. To si myslí, že se zákazník nezeptá na tu základní otázku, která je v reklamě zamlčena? Tím, že reklama v této věci, mlčí, křičí. Vypovídá o charakteru firmy, která reklamu zadala. PS: K tomu napsal v úterý ráno Kostas Zgafas, že neuvedením ceny může sice inzerát působit neseriózně, ale služba je přesto dobrá: "Chello je pro nás tady velmi rychlý internet za asi 1200 Kč měsíčně paušálně včetně DPH." Proč však svou pověst firma UPC shazuje tím, že nehovoří se svými zákazníky na rovinu? PPS: Jiný čtenář podotýká, že v reklamách zatajuje v ČR cenu svých výrobků či služeb mnoho firem. To ovšem samozřejmě není důvodem NEKRITIZOVAT UPC, už proto, že o své zamlčené "výhodné ceně" na plakátech přímo hovoří... Navzdory tomu, co si mnozí mohou myslet po zkušenostech s politováníhodnou podnikatelskou praxí v ČR, podstatou volnotržního podnikání není marketingová manipulace, ale otevřená volná aréna komerčních informací. Spotřebitelé musejí mít možnost srovnávat ceny nabízených výrobků a služeb, aby si z nich vybrali tu nejvýhodnější. Nikdo nebude brát vážně podnikatele, který se snaží zákazníka přesvědčit, aby si u něho něco koupil, nikoliv kvalitou a otevřeností svých služeb, ale úhybnými triky. |