23. 3. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 3. 2009

Tycovo El Paso: Dobře míněný pokus přiblížit romskou komunitu, který nevyšel

Ve svém novém filmu El paso (což je prý Romy používaný výraz pro přepadení), se režisér Zdeněk Tyc snaží vrátit k romské problematice, s níž se velmi přesvědčivě vypořádal už r. 2002 v svém velmi dobrém filmu Smradi. V tomto snímku, natočeném podle scénáře Terezy Boučkové, která měla s vychováváním romských dětí vlastní zkušenosti, jde o osud dvou romských dětí, adoptovaných bělošskou manželskou dvojicí. Svým způsobem je téma Smradů vlastně totéž jako téma nového Tycoa filmu El paso: Tyc za těch sedm let ve svém pohledu na romskou komunitu vlastně vůbec nepokročil. Je to pořád stejné: Romové jak ve filmu Smradi, tak ve snímku El paso mají tytéž rysy. Oba filmy nás přesvědčují, že jsou Romové "lidi jako my", i když se občas projevují iritující nepřizpůsobivostí. Přitom, dodává režisér, se Romové musejí v české společnosti potýkat s ostrým rasismem i -- většinou úspěšným -- úsilím často kriminálně vůči nim jednající a nepřátelské většinové bělošské společnosti, která se je nějakým způsobem snažít podvést či vyloženě zničit. V důsledku své mentality Romové těmto machinacím a ústrkům a zločineckým spiknutím většinou podléhají.

A tak je tomu znovu i ve filmu El Paso. Hlavní hrdinka Věra Horváthová, matka sedmi dětí, přijde o manžela, když ho cestou domů s kočárkem plným nasbíraných jablek na silnici zabije nepřiměřeně rychle jedoucí auto. Skutečnosti, že se Horváthová stala vdovou, za kterou zřejmě v minulosti všechno vyřizoval manžel, a žena je tedy nyní dost bezradná, zneužije komunální úřad v Praze 5 a nechá ji i s dětmi vystěhovat z krásného bytu na nábřeží nedaleko Kampy do ubytovny v Dolních Chabrech, prý proto, že rodina neplatila nájem, a dluží tedy komunálnímu úřadu údajně 300 000 Kč. Přitom činže v bytě na Malé Straně byla 3000 Kč měsíčně, v Dolních Chabrech za těsný prostor v ubytovně musí Horváthová platit 5000 Kč měsíčně.

Zlovolný pracovník komunálního úřadu v Praze 5 se zároveň snaží prosadit u soudu, aby matce Horváthové soud odebral všechny její děti a dal je do dětského domova. Romské matce se snaží pomoci týdeník Respekt, který o jejím vystěhování otiskne článek, a jeden jeho fotograf-reportér přesvědčí mladou právničku, aby Horváthové systematicky pomáhala a u soudu ji zastupovala. S dětmi si hraje a rodině pomáhá také jeden sociální pracovník, zřejmě především proto, že se mu mladá atraktivní právnička líbí.

Frustrující je, že matka Horváthová pomoc gadžů přijímá víceméně jen vzdorně a bolestínsky a spíše jim nadává, než aby spolupracovala. Je obtížné ji přesvědčit, že jí skutečně hrozí, že jí úřady odeberou děti. Film vcelku autenticky kreslí typickou romskou mentalitu. Argumentuje vůči divákovi: Romové jsou lidi, jako jste vy, jsou milí, přátelští, společenští, lidští. Ano, mají svou iritující nepřizpůsobivost, ale každý máme něco.

Děti matky Horváthové by se chtěly projet v autě: dosud nikdy autem nikam necestovaly. Sociální pracovník Honza Kuchta je tedy vozí po okresce ve vraku mikrobusu: Jízdy tímto vozem se zjevně ve filmu stávají metaforou celého příběhu: dopadne to dobře, či ne? Dvakrát se mikrobus zastaví před dosažením vrcholu kopce (vozidlo nemá motor), až úplně na konec filmu mikrobus s romskými dětmi, jejich matkou, mladou právničkou i sociálním pracovníkem na palubě překoná svah a úspěšně sjíždí po druhé straně dolů -- čti: teprve, když "pomohou všichni" -- tedy i majitel garáže, odkud si Kuchta vrak mikrobusu půjčuje a který míval ve zvyku se o dětech Horváthové vyjadřovat jako o cikánech -- se "může dílo podařit".

Film skončí svého druhu happy endem -- rodina se sice už nevrátí do krásného bytu nedaleko Kampy, avšak děti matce odejmuty nejsou. Rodina útok intrikánských a zlovolných pracovníků komunálního úřadu ve zdraví přežije, protože matka Horváthová překonala své nedostatky i nedůvěru k lidem, kteří se jí snaží pomoci.

Jak už jsem se zmínil, film víceméně líčí situaci tak, jak je: Romové jsou přátelští a lidští, mají však tendenci chovat se bezradně a asociálně. Šťastný konec příběhu však působí dost nepřesvědčivě. "Metaforické" jízdy sociálního pracovníka Kuchty vrakem automobilu s romskými dětmi do krajiny mají nádech sentimentality. Film končí smírně jedině proto, že se v české společnosti vedle vyloženě kriminálních jedinců, jako jsou pracovníci komunálního úřadu, kteří škodí, a obyčejných občanů, kteří systematicky projevují vůči Romům nepřátelství i tvrdý rasismus, objevují i "andělé", tedy reportéři z pražského tisku, mladá právnička i výše zmíněný sociální pracovník, kteří matce Horváthové pomáhají přesto, že je na ně občas sprostá a nechápe, co pro ni dělají a co se děje.

Navzdory tomu, že má zřejmě film při své snaze vylíčit férově kladné i záporné rysy romské mentality snahu působit autenticky, divák odchází z kina nepřesvědčen a nespokojen. Film vytváří dojem povrchnosti: vzdělávací a osvětová tendence ("Vycházejme s Romy, jsou to také lidé") je tu příliš násilná a zjevná. Idealizace aktivistů z neziskových organizací, stejně jako idealizace "osvícených" novinářů je příliš intenzivní. Celé to tak trochu působí jako propagandistický film šířící ideologii dobře mínících pracovníků z neziskové sféry. Jako idealizující reklama pro lidi typu novinářů kolem týdeníku Respekt a organizace Člověk v tísni. Divák má z filmu tak trochu nepříjemný dojem, že je výsledkem úsilí jedné velmi úzké pražské aktivistické skupinky zviditelnit sebe i svou filozofii. Jenže tak se nedá dělat umělecký film, který má přinést něco nového o lidském údělu, životě a zkušenostech.

                 
Obsah vydání       23. 3. 2009
23. 3. 2009 Demokratické a nedemokratické strany zelených Štěpán  Kotrba
23. 3. 2009 Obama by měl dát pozor na rostoucí hněv v Americe
23. 3. 2009 Wall Street: Zločiny proti lidskosti
23. 3. 2009 Sjezd ČSSD: vzpoura davů Štěpán  Kotrba
23. 3. 2009 Objevy z protektorátu, očima Předčítače, Kohoutův román na pokračování a nový Kundera Josef  Brož
23. 3. 2009 Tycovo El Paso: Dobře míněný pokus přiblížit romskou komunitu, který nevyšel Jan  Čulík
23. 3. 2009 V Británii zemřela kontroverzní "celebrita" - avšak zveřejněním svého případu zachránila mnoha lidem život
23. 3. 2009 Čeští samci v Evropě Marie  Haisová
23. 3. 2009 Proč ne jen "Celé Česko čte"? Bohumil  Kartous
23. 3. 2009 Literární noviny: namísto peněz od partaje peníze od lobbisty Štěpán  Kotrba
23. 3. 2009 Církev svatá, nebo zločinná? Jan  Kadubec
23. 3. 2009 Nemusíme čekat, až příslušníci hnutí "Pro life" u nás někoho zavraždí
23. 3. 2009 K petici "Za Česko kulturní" - a nejen k ní Petr  Kužvart
23. 3. 2009 Vinen je Rath i Bendl, tvrdí pracovnice Českého muzea výtvarných umění Mazačová
23. 3. 2009 O umění jinak 2. Anděla  Horová
23. 3. 2009 Komu zůstane Černý Petr poklesu...?!? Ladislav  Žák
21. 3. 2009 Kolaps amerického žurnalismu ohrožuje demokracii
21. 3. 2009 Evropská tisková lobby: "Google News jsou zloději." Neuvěřitelné.
23. 3. 2009 Demokracie potřebuje čtvrtý pilíř Zdeněk  Trinkewitz
23. 3. 2009 Miloš Pick: Can Obama lead the world out of the crisis? Miloš  Pick
23. 3. 2009 Česká republika není obnovitelná
23. 3. 2009 Kosovo po deseti letech Jiří  Jírovec
23. 3. 2009 Bývalý velitel srbských eskader smrti byl agentem CIA
21. 3. 2009 Všem, kdo moralizují a hlavně machrují
20. 3. 2009 Miloševičova role v jugoslávských válkách
20. 3. 2009 Nacionalistické byly po rozpadu Jugoslávie všechny vlády
20. 3. 2009 "V centru Gazy bychom měli přece zabít všechny, všichni tam jsou teroristé"
21. 3. 2009 Princ Gendži a tiskařský lis John Michael Greer
20. 3. 2009 Nelze zničit hradčanské panorama
21. 3. 2009 Londýnští policisté obviněni z 60 útoků na příslušníky veřejnosti
21. 3. 2009 Proč by mělo být pohlavní zneužívání vyšetřováno katolickou církví? Petr  Nachtmann
21. 3. 2009 Proč chce Štěpán Kotrba potlačovat katolickou církev?
20. 3. 2009 Národní památkový ústav: Oprava Karlova mostu je sporná
2. 3. 2009 Hospodaření OSBL za únor 2009

Český film RSS 2.0      Historie >
23. 3. 2009 Tycovo El Paso: Dobře míněný pokus přiblížit romskou komunitu, který nevyšel Jan  Čulík
6. 11. 2008 Film Pravztahy Veroniky Janečkové byl zpřístupněn na webu   
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité   
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
26. 10. 2008 Tajemství obrazu a vacátkovská Bathory Jan  Stern
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík