20. 3. 2009
Národní památkový ústav: Oprava Karlova mostu je spornátisková zpráva Národní památkový ústav se při obnově Karlova mostu ocitá ve složité situaci. Veřejnost jej vnímá jako hlavního garanta památkové péče a tedy i obnovy Karlova mostu. Ve smyslu platného zákona o státní památkové péči je však hlas NPÚ pouze poradní a skutečnou rozhodovací pravomoc a tedy i bezprostřední odpovědnost za průběh opravy má výkonný orgán, kterým je v tomto případě Odbor kultury a památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy. Národní památkový ústav proto prakticky nemůže prosazení svého odborného názoru zaručit. Národní památkový ústav uspořádal ke kontroverzním aspektům opravy Karlova mostu začátkem března workshop. Tato tisková zpráva, vydaná k věci, nikoho v českých médiích nezaujala. │RED |
Na základě skutečností prezentovaných na workshopu je nutné konstatovat, že dosavadní průběh obnovy Karlova mostu lze v mnoha ohledech považovat za sporný. V rozporu se vstupními podmínkami NPÚ, které byly potvrzeny výkonným orgánem státní památkové péče, nezajistil investor (Magistrát hl. m. Prahy) provedení standardního stavebně-historického průzkumu, který by jednoznačně prokázal stáří a hodnotu jednotlivých partií stavby a umožnil přizpůsobit projekt obnovy konkrétním situacím a hodnotám. Již obnovené partie mostu navíc vykazují velmi nízkou kvalitu kamenických prací, která je ve vztahu k mimořádnému významu této národní kulturní památky zcela neadekvátní. V současné době probíhá obnova mostovky a parapetů mostu, jejichž vzhled je do značné míry výsledkem přestaveb v 19. a 20. století. Přes závažnost situace tak naštěstí zatím nelze hovořit o zásadním poškození historické stavby, které by mohlo nastat v případě, že by se stejným způsobem pokračovalo i na nejcennějších partiích mostu. I zde však vzhledem k absenci průzkumu unikají zásadní a nenahraditelné informace a v důsledku nedostatečného poznání tak může během stavebních prací dojít i k dílčímu poškození mostu. Vzhledem k situaci, kdy investor stále nezajistil stavebně-historický průzkum a doplnění chybějící dokumentace, se NPÚ rozhodl v této fázi zajistit zpracování stavebně-historického průzkumu provizorně, částečně ve vlastní režii s tím, že vyzval vlastníka, aby se na jeho financování rovněž odpovídajícím způsobem podílel. Problém nízké kvality kamenických prací na mostě lze dle názoru NPÚ těžko řešit jinak, než zásadní změnou přístupu investora a případnou výměnou kamenické firmy. Tato změna by dle názoru NPÚ měla nastat okamžitě a nikoli až po dokončení současné etapy obnovy. Špatný technický stav mostovky a kamenných parapetů vedl NPÚ dále k tomu, že jako odborná složka státní památkové péče původně akceptoval zahájení obnovy bez dopracované kompletní detailní dokumentace s předpokladem, že potřebné průzkumy a na ně navazující partie projektu budou realizovány v patřičném předstihu před zahájením každého úseku stavby. Názor NPÚ podpořil ve svém rozhodnutí i výkonný orgán, jehož úlohou je na průběh stavby dohlížet. Od zahájení až do současné doby však stavba pokračuje velmi rychlým tempem, aniž by byla tato dokumentace dodatečně zpracována. Tato situace je velmi závažná a opět je dle názoru NPÚ žádoucí, aby orgán státní památkové péče u investora zajistil její okamžitou nápravu. Vzhledem k mimořádné historické a umělecké hodnotě Karlova mostu věnuje NPÚ jeho obnově nejvyšší pozornost. Z výše uvedeného vyplývá, že současný průběh obnovy mostu lze v některých bodech vskutku označit za problematický. Svůj díl odpovědnosti za tento neuspokojivý stav nese bohužel i NPÚ, který měl jako garant odborné památkové péče na výše uvedené skutečnosti již dříve a důrazněji veřejně upozornit. Aby napříště nemohlo dojít k opakování výše zmíněných situací, rozhodla se generální ředitelka NPÚ jmenovat odbornou interdisciplinární komisi, která bude obnovu mostu za NPÚ garantovat. Paralelně bude jmenována komise průzkumně-dokumentační, která zajistí dopracování stavebně-historického průzkumu i operativní dokumentaci během stavby. Reálný dopad činnosti obou komisí je nemyslitelný bez spolupráce s výkonnou složkou památkové péče, která dle zákona výkon památkové péče zajišťuje, a investorem, jenž musí zajistit jak financování potřebných průzkumů, tak dopracování realizační dokumentace a zejména výrazně vyšší kvalitu realizovaných kamenických prací. Zároveň je dle názoru NPÚ na základě dosavadního průběhu obnovy velmi žádoucí uvažovat o založení "kamenické huti", která při mostě vždy historicky existovala. Tato huť by dle názoru NPÚ měla vstoupit již do dalšího procesu obnovy mostu a po dokončení obnovy by zajišťovala jeho průběžné nezbytné opravy a minimalizovala tak případnou nutnost další obdobně razantní jednorázové obnovy. Protože obnova Karlova mostu bude probíhat ještě několik let, počítá NPÚ i do budoucna s dalšími akcemi, shrnujícími a vyhodnocujícími postupující práce. |