23. 3. 2009
Nemusíme čekat, až příslušníci hnutí "Pro life" u nás někoho zavraždíK debatě Štěpána Kotrby se zástupci krajně náboženských názorů na společnost i potraty. Argument pana Vomáčky s vysavači (není možné zakázat vysavače jen proto, že jimi někdy někdo někoho zabil) není tak absurdní, jak se jeho autor patrně domnívá: Jestliže nějaký výrobek (konkrétní výrobek konkrétní firmy) ohrožuje zdraví spotřebitele (třeba ho zabije proud ze špatně uzemněné konstrukce), pak je zcela legitimní, že jsou takové výrobky stahovány i v zemích, kde dosud nikdo zabit nebyl. Ba dokonce jsou stahovány i výrobky, které "pouze" ohrožují spotřebitele konstrukčními nebo výrobními závadami nalezenými státní zkušebnou, přestože ještě nikoho nezabily. Takže pokud fundamentalisticky orientovaná organizace křesťanů (např. "Pro life") ohrožuje zdraví a životy lidí v jedné zemi, je naprosto legitimní podniknout preventivní opatření proti stejné (nebo alespoň ke stejným ideám se hlásící, nemluvě o případném personálním a organizačním propojení) organizaci v zemi jiné, píše Jan Šimůnek. |
To, jestli nenarozené dítě je, nebo není "plnohodnotný člověk" není objektivně nijak dáno. Je to čistě legislativní záležitost. Současná zákonná hranice je odvozena od určité fáze vývoje centrální nervové soustavy, při níž započne její funkčnost. Tato hranice je pak s velkou bezpečnostní rezervou nastavena před ni a zaručuje rovněž provedení potratu s minimálním ohrožením zdraví ženy, včetně následků pro další plodnost. Sama římskokatolická církev jako "plnohodnotného člověka" od doby svého vzniku až někdy do první poloviny 19. století uznávala plod až někdy od 7. měsíce, tedy téměř dvojnásobného stáří, než je stanovena hranice provedení legálního potratu v prakticky všech vyspělých státech. Její přesunutí na dobu splynutí vajíčka se spermií v předminulém století lze chápat spíše jako "svévolné obtěžování populace" než jako projev víry. Považuji za pozitivní, pokud bude potrestán lékař, který odmítne postup LEGE ARTIS, např. předepsat pacientce z medicínského pohledu indikovanou antikoncepci, která nesouzní s jeho náboženskými předsudky. Zcela jistě bude v pořádku, pokud přijde o licenci k výkonu povolání, a pokud způsobí nějaké další škody, tak že bude adekvátním způsobem potrestán a odsouzen i k jejich náhradě. Kvílení, jak by lékaři a učitelé odešli do bigotního Polska, kde by se cítili lépe, považuji za poněkud nepředložené. Na jejich místo nastoupí (a rádi) lidé bez náboženských předsudků. Klidně i z toho Polska, mám tam nějaké kontakty v akademickém prostředí a vím o vícero lidech, kteří vážně uvažují o emigraci z tamního katolického státu, který označují za "odpudivý a zrůdný". A na naší východní hranici je fronta lékařů ukrajinských i jiných, kteří budou tu "nábožensky nepřijatelnou" antikoncepci rádi předepisovat. A dovolím si ještě jednu úvahu: Jistěže může nábožensky zatížený lékař zdravotně poškodit, případně i s trvalými následky, nějakou mladou holku uspokojováním svých náboženských předsudků na její úkor. Může se stát i to, že se křesťanské lobby v justici i v lékařské komoře podaří zařídit, že za svůj (zlo)čin nebude adekvátním způsobem potrestán. Nikdo však nemůže zabránit tomu, aby dotyčná slečna o příštích volbách, kdy už bude plnoletá, hodila po této zkušenosti do urny lístek nadepsaný "KSČM", a aby to na základě její zkušenosti udělaly i další osoby z okruhu jejích sociálních kontaktů. Za hlavní průšvih na tomto poli považuji skutečnost, že žádná z reálně volitelných a k demokracii se hlásících stran nemá vypracován mechanismus zbavení se bigotních členů a funkcionářů (o poslancích nemluvě), přestože zjevně porušují tou samou stranou proklamované občanské a demokratické zásady. A pokud se výše zmíněných "protestních hlasů" sejde množství větší než kritické, pak se dotyčný lékař, i ti kteří ho povzbuzují v jeho konání, mohou dočkat kladívka, majzlíku a pěkného pracovního místa v šachtě uranového dolu. Rozhodně si něco takového nepřeji, ale pokud se nepodaří udržet demokracii (pokud mimo jiné i zastánci krajně fundamentalistických křesťanských proudů "úspěšně" přispějí k jejímu rozkladu), pak bych považoval za výrazně menší zlo totalitu komunistickou než křesťanskou. |