21. 3. 2009
Vydavatelé novin se nepoučiliEvropská tisková lobby: "Google News jsou zloději." Neuvěřitelné.V poslední den pražské konference o "mediální gramotnosti a autorských právech" promluvila Margaret Boribonová, zástupkyně předsedy Asociace evropských vydavatelů tisku. Dokázala, jak píše britský účastník konference Ewan McIntosh, že je evropský tisk "naprosto v háji". |
Britský producent a člen Horní sněmovny David Puttnam argumentoval, že v digitálním věku mají autorská práva daleko menší cenu než kdy předtím. Autoři vydávaného materiálu (content producers) musejí být připraveni hledat nové způsoby jak zpřístupnit svá díla co největšímu množství lidí, ale přitom musejí hledat i nové způsoby jak to financovat. Margaret Boribonová za Asociaci evropských vydavatelů tisku dokázala, že evropští vydavatelé tisku nerozumějí ničemu, píše McIntosh. Podle něho vynikly především tři aspekty, z nichž vyplývá, že kapitáni evropského tisku jsou sto let za opicemi, nedospěli do digitální éry. Boribonová není připravena zkoumat nové modely vydávání a zveřejňování děl a netuší, jaké nové příležitosti přinášejí digitální média. Ve svém projevu Boribonová nejprve prohlásila, že tisk má každý den jen několik málo hodin k tomu, aby maximalizoval vydělávání peněz. Z toho vyplývá, že pro evropskou tiskovou lobby jsou internetové verze jejich novin pouze jakýmsi přídavkem, nikoliv jádrem jejich zpravodajských operací. Je znepokojující, že evropská tisková lobby získává od složité a nepřehledné byrokracie EU finanční prostředky, protože je zjevně vydává na nesprávnou část tiskového průmyslu: na tisk novin na papíře. Jádrem dnešního tisku musejí být noviny, které jsou stoprocentně k dispozici na internetu, a to zadarmo pro čtenáře (výjimkou snad mohou být hospodářské deníky Financial Times a Wall Street Journal, protože tam předplatné platí podniky a nikoliv jednotlivci). A co je nejdůležitější: dnešní "denní tisk" musí informace zveřejňovat prioritně, jako první, na webu - proboha, nečekejte s tím, až se vám nakonec podaří to vydat tiskem. Je úplně jedno, jestliže tvrdíte, že to tak dělat nechcete - vaši konkurenti už to tak dělají a vaše tvrdohlavost jen zničí zbytek vašich šancí konkurenci dohnat. Boribonová také označila Google News za "zloděje". Neuvěřitelné. Google News podle ní "kradou" zpravodajství z jejích novin a obklopují je vlastní reklamou. Evropský tisk by měl DĚKOVAT společnosti Google a posílat jí každoročně vánoční blahopřání za to, že jim Google dodává množství čtenářů. Evropský tisk by také měl využívat neuvěřitelně personalizovanou reklamu firmy Google na svých vlastních stránkách. I bloggerům, kteří vás citují a odkazují na vás, by měl děkovat, že vaše články distribuují a dělají za vás pro ně marketing. Posledním prvkem v tirádě klamstv, kterou přednesla Boribonová, byl názor, že by Evropská unie měla dotovat novinářskou profesi a zastaralý novinářský podnikatelský model, protože profesionální novináři jsou důležitější než amatérští bloggeři či nějaké komunitní stránky. Boribonová zjevně nechápe, že lidi v dnešní době už nedůvěřují novinářům (ani politikům, ani bankéřům) a daleko více důvěřují svým oblíbeným bloggerům. Také jí nedošlo, že nejenže je tradiční novinářský průmysl vážně ohrožen, ale že se také novinářské procesy otvírají. Není to jen vyhledávací stroj na Googlu, který nám všem umožňuje, abychom si zkontrolovali, jak profesionální novináři kontrolují fakta. Minulý týden britský deník Guardian začal provozovat svou Open Platform - otevřenou platformu. Dává veškerý obsah svého listu, i archív, zadarmo k dispozici komukoliv, kdo si ho chce umístit na své stránky. Máme tedy nyní přístup ke všem datovým zdrojům, které dosud byly součástí utajované černé knihy kontaktů a informací tradičního novináře. Až do pražské konference jsem v životě neslyšel nic o Asociaci evropských vydavatelů tisku. Pokud její mluvčí a lobbisté budou i nadále šířit takovéto nesmysly, se zájmem budu čekat na další rychlý krach v sektoru tiskového průmyslu - krach Asociace evropských vydavatelů tisku, uzavírá autor. Zdroj: ZDE |