4. 11. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 11. 2008

Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat?

Dobrý den,

děkuji za reakci na můj článek o dílnách KDT Famu na jihlavském dokumentárním festivalu a informace o vaší dílně.

Cituji z katalogu jihlavského dokumentárního festivalu:


"Dílny
Příležitost pro setkání s režiséry a jimi vybranými filmy
FAMU 1 / Mareček

Kravín / Viola Ježková / ČR 2008 / 10'
Růžová / Viola Ježková / ČR 2008 / 11'
Psi / Lenka Matoušková / ČR 2008 / 9'
Putování jedné kachny za sny / Petra Nesvačilová / ČR 2008 / 10'
Kláry letní tábor / Petra Nesvačilová / ČR 2008 / 10'
Film o Chmelu obyčejném / Marika Pecháčková / ČR 2008 / 11'
Zážitky na prodej / Tereza Reichová / ČR 2008 / 9'
Léčiva / Tereza Reichová / ČR 2008 / 9'!


"Dílny
Filmy prvního ročníku KDF FAMU

První rok na Katedře dokumentární tvorby FAMU studenti absolvují dvěma filmy, prvním zadáním je Můj pohled, experimentování s kamerou, střihem i zvukovou dramaturgií je vítáno, druhým snímkem je pak Autorská reportáž, 16mm černobílý film vycházející z dokumentárního pojetí nějakého místa nebo události, s možností využití ruchů, hudby, autorského komentáře - Martin Mareček, jako vedoucí Dílny prvního ročníku, v dialog uvede své studenty."

Jestliže jste svolil, aby se váš ročník takto veřejně prezentoval, otevíráte se i otevřené debatě o koncepci vámi zkoncipovaného bloku.

Jak říkáte o dílnách:

"V jejich případě (Wiseman, Seidl) se jedná o objednaný koncipovaný pořad z kratších ukázek, v našem případě o kompletní projekci filmů (cca hodina a půl až dvě), ke kterým jsou k dispozici tvůrci i jejich pedagog"

V tom případě by se tento blok neměl nazývat Dílny.

"Martin Mareček, jako vedoucí Dílny prvního ročníku, v dialog uvede své studenty."

- znovu cituji z katalogu.

Dialogem o filmu je pro mne vzájemné kladení otázek a v odpovědích poodkrývání, proč byl film natočen a co vlastně řeší. Jak autor/ka k výsledku došla.

Zajímá mne smysl a způsob práce, ne jak byl film technicky vytvořen. Vy jako pedagog a moderátor diskuse jste nám mohl smysl vaší práce kladením otázek poodkrýt.

V tom případě tento program nazvěte projekcí filmů KDT FAMU, ke kterým jsou k dispozici tvůrci a jejich pedagog.

Já si ale myslím, že by to byla škoda. Lidé, kteří na projekci vašich studentů přišli, se chtěli dozvědět více o vaší práci v dílně KDT i o filmech a jejich smyslu. Vy máte tu možnost jim část z vaší práce a práce vašich studentů nabídnout. Kromě toho, jak říkáte, je to u některých filmů první a poslední možnost, kdy diváci filmy s tvůrci uvidí. Předved'te jim je tedy v plné kráse a ze všech úhlů pohledu.

Ačkoli, jak tvrdíte že byla Seidlova a Wisemanova dílna objednána jako, cituji vás, "koncipovaný pořad z kratších ukázek", přesto byla každá z těchto dvou dílen jiná.

Vy přece máte také možnost si zkoncipovat dílnu, tak, jak ji děláte na KDT na FAMU

Jestli jste byl na Wisemanově dílně, zkuste si odpovědět, proč byla jeho dílna pro vás lepší / horší? Pracujete tímto způsobem se svými studenty?

Dílna ve vaší představě tedy znamená pouštění ukázek z práce studentů?

Studentské filmy jsou krátké samy o sobě (předpokládám, že v zadání úkolu je také maximální délka filmu), nemusí se tedy nijak zkracovat. Nemyslím si, že se film musí nějak přerušovat, aby se dal rozebrat nebo na něm vysvětlit postup práce a film zhodnotit.

Jak sám říkáte:

"Kdyby se prezentovaly pouze ukázky, já bych filmy zastavoval, scény hodnotil, bylo by to sice možná zajímavé pro určitou skupinu diváků, ale pro samotné studenty by byl přínos malý."

V tomto si vám dovolím oponovat.

Co tímto výstupem na festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě sledujete?

Pokud je to jen pro studenty, aby si vyzkoušeli veřejné vystupování a jedná se jen o takovou prodlouženou dílnu pro ně, pak musíte název bloku zase přejmenovat... Chcete-li jen promítnout výsledky jejich práce, při tom jako pedagog ani nemusíte být přítomen.

Anebo chcete předvést svou práci se studenty? Potom máte jedinečnou možnost nám svou práci a práci vašich studentů představit.

"Trochu nerozumím, proč jste některé ze svých otázek a úsečných poznámek, které v sobě chováte, nevznesla během diskuse, kterou jste zřejmě pouze sledovala."

Nebo

"Nedůsledné použití observační metody s hodnotícím komentářem je lakonicky zavádějící a má v sobě jen nepatrný zlomek možné dokumentární zkušenosti."

Myslím, že jste si vzal můj článek příliš osobně a pochopil jste jej jako agresi mířenou proti vám osobně a tak se mnou také na oplátku komunikujete.

Je přece jedno, kde otázky vznesu. Je dobře, že je snaha je zodpovědět a něco s problémem udělat. Myslím, že tímto způsobem se do diskuse může zapojit více lidí a doufám, že padnou náměty na úrodnou půdu.

K vaší výtce proč jsem se vás a vašich studentů nezeptala přímo v sále odpovídám: jednoduše neměla jsem chuť se do takové diskuse zapojovat.

Opravdu nevím, a pobavilo mne, jak jste z mého článku usoudil, že mám "jen nepatrný zlomek možné dokumentární zkušenosti."

S pozdravem

Dominika Švecová

                 
Obsah vydání       4. 11. 2008
4. 11. 2008 Protiraketová obrana USA v Evropě -- mezinárodní konference o zajíci v pytli Ivan  Větvička
4. 11. 2008 Jak by mohl vyhrát John McCain
4. 11. 2008 Povede finanční krize v Evropě k vzestupu extremní pravice?
4. 11. 2008 Terra Daily: Zničila finanční krize kapitalismus?
4. 11. 2008 Jak získat sestry, nebo body na volební kongres Petr  Wagner
4. 11. 2008 Devianti Jiří  Drašnar
4. 11. 2008 Krve jako na jatkách je plný Louvre Miloslav  Štěrba
4. 11. 2008 Umění a krása, neboli Život umělce v nehezkých dobách Uwe  Ladwig
4. 11. 2008 Číst Hitlera Milan  Valach
4. 11. 2008 Volební činitelé očekávají vysokou účast
4. 11. 2008 Jak se v ČR vyrábějí otroci
4. 11. 2008 Kritika čisté (r)evoluce Jiří  Beránek
4. 11. 2008 Zubová: Jednou z příčin propadu SZ ve volbách byl odklon od zeleného programu Matěj  Stropnický
3. 11. 2008 11 mezinárodních spisovatelů odsoudilo "pokus o pomluvu Milana Kundery"
3. 11. 2008 Naši darmodějové Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Umění má zřejmě pořád, kromě poznávací a estetické i etickou funkci Jan  Čulík
3. 11. 2008 Společensky nebezpečné postoje Martin  Škabraha
3. 11. 2008 De Sade do čítanek?
3. 11. 2008 Může být mučení uměním? Jan  Čulík
3. 11. 2008 Estetizace vraždy je nepřijatelná
3. 11. 2008 Kdo četl Zločin a trest, byl aspoň na chvíli Raskolnikovem Martin  Škabraha
3. 11. 2008 Finanční krize -- systémový pohled Ilona  Švihlíková
2. 11. 2008 Americké volby ve stínu změny Miroslav  Polreich
4. 11. 2008 Sametová revoluce: byli jsme naivní?
4. 11. 2008 Vrchní soud v Olomouci bude rozhodovat o odvolání nemocnice v případu protiprávní sterilizace
3. 11. 2008 Devět procent Jindřich  Kalous
3. 11. 2008 Mezi bombami a čokoládami Bohumil  Kartous
1. 11. 2008 Vanity fair: Osudový zvrat
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité   
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
3. 11. 2008 Hřebejkův a Vieweghův Nestyda: Zajímavý nový začátek Jan  Čulík
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
26. 10. 2008 Tajemství obrazu a vacátkovská Bathory Jan  Stern
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
28. 7. 2008 Překvapivě kvalitní filmy Pavla Kohouta Jan  Čulík
28. 7. 2008 Děs a bezstarostnost poúnorové doby Hana  Tomšů

Festival dokumentárního filmu Jihlava RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2008 Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité   
4. 11. 2008 Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? Dominika  Švecová
31. 10. 2008 Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU Dominika  Švecová
27. 10. 2008 Festival v Jihlavě pro filmové profesionály Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
25. 10. 2008 People must be passionate about filmmaking Dominika  Švecová
25. 10. 2008 Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením Dominika  Švecová
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
8. 12. 2004 Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem Petr  Šafařík