4. 11. 2008
Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat?Dobrý den, děkuji za reakci na můj článek o dílnách KDT Famu na jihlavském dokumentárním festivalu a informace o vaší dílně. |
Cituji z katalogu jihlavského dokumentárního festivalu: "Dílny Filmy prvního ročníku KDF FAMU První rok na Katedře dokumentární tvorby FAMU studenti absolvují dvěma filmy, prvním zadáním je Můj pohled, experimentování s kamerou, střihem i zvukovou dramaturgií je vítáno, druhým snímkem je pak Autorská reportáž, 16mm černobílý film vycházející z dokumentárního pojetí nějakého místa nebo události, s možností využití ruchů, hudby, autorského komentáře - Martin Mareček, jako vedoucí Dílny prvního ročníku, v dialog uvede své studenty." Jestliže jste svolil, aby se váš ročník takto veřejně prezentoval, otevíráte se i otevřené debatě o koncepci vámi zkoncipovaného bloku. Jak říkáte o dílnách:
"V jejich případě (Wiseman, Seidl) se jedná o objednaný koncipovaný
pořad z kratších ukázek, v našem případě o kompletní projekci
filmů (cca hodina a půl až dvě), ke kterým jsou k dispozici tvůrci
i jejich pedagog" V tom případě by se tento blok neměl nazývat Dílny.
"Martin Mareček, jako vedoucí Dílny prvního ročníku, v dialog uvede své studenty." - znovu cituji z katalogu. Dialogem o filmu je pro mne vzájemné kladení otázek a v odpovědích poodkrývání, proč byl film natočen a co vlastně řeší. Jak autor/ka k výsledku došla. Zajímá mne smysl a způsob práce, ne jak byl film technicky vytvořen. Vy jako pedagog a moderátor diskuse jste nám mohl smysl vaší práce kladením otázek poodkrýt. V tom případě tento program nazvěte projekcí filmů KDT FAMU, ke kterým jsou k dispozici tvůrci a jejich pedagog. Já si ale myslím, že by to byla škoda. Lidé, kteří na projekci vašich studentů přišli, se chtěli dozvědět více o vaší práci v dílně KDT i o filmech a jejich smyslu. Vy máte tu možnost jim část z vaší práce a práce vašich studentů nabídnout. Kromě toho, jak říkáte, je to u některých filmů první a poslední možnost, kdy diváci filmy s tvůrci uvidí. Předved'te jim je tedy v plné kráse a ze všech úhlů pohledu. Ačkoli, jak tvrdíte že byla Seidlova a Wisemanova dílna objednána jako, cituji vás, "koncipovaný pořad z kratších ukázek", přesto byla každá z těchto dvou dílen jiná. Vy přece máte také možnost si zkoncipovat dílnu, tak, jak ji děláte na KDT na FAMU Jestli jste byl na Wisemanově dílně, zkuste si odpovědět, proč byla jeho dílna pro vás lepší / horší? Pracujete tímto způsobem se svými studenty? Dílna ve vaší představě tedy znamená pouštění ukázek z práce studentů? Studentské filmy jsou krátké samy o sobě (předpokládám, že v zadání úkolu je také maximální délka filmu), nemusí se tedy nijak zkracovat. Nemyslím si, že se film musí nějak přerušovat, aby se dal rozebrat nebo na něm vysvětlit postup práce a film zhodnotit. Jak sám říkáte:
"Kdyby se prezentovaly pouze ukázky, já bych filmy zastavoval, scény hodnotil, bylo by to sice možná zajímavé pro určitou skupinu diváků, ale pro samotné studenty by byl přínos malý."
V tomto si vám dovolím oponovat. Co tímto výstupem na festivalu dokumentárního filmu v Jihlavě sledujete? Pokud je to jen pro studenty, aby si vyzkoušeli veřejné vystupování a jedná se jen o takovou prodlouženou dílnu pro ně, pak musíte název bloku zase přejmenovat... Chcete-li jen promítnout výsledky jejich práce, při tom jako pedagog ani nemusíte být přítomen. Anebo chcete předvést svou práci se studenty? Potom máte jedinečnou možnost nám svou práci a práci vašich studentů představit.
"Trochu nerozumím, proč jste některé ze svých otázek a úsečných poznámek, které v sobě chováte, nevznesla během diskuse, kterou jste zřejmě pouze sledovala." Nebo "Nedůsledné použití observační metody s hodnotícím komentářem je lakonicky zavádějící a má v sobě jen nepatrný zlomek možné dokumentární zkušenosti."
Myslím, že jste si vzal můj článek příliš osobně a pochopil jste jej jako agresi mířenou proti vám osobně a tak se mnou také na oplátku komunikujete. Je přece jedno, kde otázky vznesu. Je dobře, že je snaha je zodpovědět a něco s problémem udělat. Myslím, že tímto způsobem se do diskuse může zapojit více lidí a doufám, že padnou náměty na úrodnou půdu. K vaší výtce proč jsem se vás a vašich studentů nezeptala přímo v sále odpovídám: jednoduše neměla jsem chuť se do takové diskuse zapojovat. Opravdu nevím, a pobavilo mne, jak jste z mého článku usoudil, že mám "jen nepatrný zlomek možné dokumentární zkušenosti." S pozdravem Dominika Švecová |
Festival dokumentárního filmu Jihlava | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
4. 11. 2008 | Naše Dílny skutečně nejsou workshopy, ale v této formě jsou důležité | ||
4. 11. 2008 | Skutečné dílny by bývaly velmi užitečné. Proč to tak nedělat? | Dominika Švecová | |
31. 10. 2008 | Pár lakonických poznámek o Dílnách z FAMU | Dominika Švecová | |
27. 10. 2008 | Festival v Jihlavě pro filmové profesionály | Dominika Švecová | |
26. 10. 2008 | Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos | Dominika Švecová | |
26. 10. 2008 | Je šokující, že takový film mohl vzniknout | Jan Tuláček | |
25. 10. 2008 | People must be passionate about filmmaking | Dominika Švecová | |
25. 10. 2008 | Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením | Dominika Švecová | |
24. 10. 2008 | Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu | Dominika Švecová | |
8. 12. 2004 | Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem | Petr Šafařík |