14. 10. 2008
Milan Kundera v zajetí imagologůO jednom mediálním cirkusuObvinění česká média prezentují jako fakt, nikoliv jako hypotézu Světoznámý český spisovatel je opět v centru pozornosti teď už nejen českých ale i světových médií. Na celé věci není ale zajímavé jen to, zda Kundera udal či neudal v padesátých letech agenta Západu policii, ale také v mnohém ukazuje, jak funguje svět dnešních médií. |
Imagologická ruletaKunderův neologismus imagologie přesně vystihuje podstatu dnešní virtuální reality, ve které žijeme:
"Imagologové vytvářejí systémy ideálů a antiideálů, systémy, které mají krátké trvání a z nichž každý je rychle vystřídán jiným systémem, ale které ovlivňují naše chování, naše politické názory a estetický vkus, barvu koberců i výběr knih stejně mocně, jako nás kdysi dokázaly ovládat systémy ideologů."
Citáty jsou převzaty z českého vydání Nesmrtelnosti (Brno: Atlantis, 1993). V současné české imagologické praxi je dnes v módě krom jiného i pátrání po temné minulosti slavných osobností, které z různých důvodů nedostály obrazu morální autority a nějak se zapletly s komunistickým režimem. Tyto příběhy prostě táhnou. V nedávné době byl na pranýř vystaven "udavač" Jaromír Nohavica, přičemž téměř všichni debatující šmahem odsoudili jak autora samotného, tak jeho písně. Podobně je tomu v případě Milana Kundery. Rozdíl je samozřejmě v tom, že se tentokrát nejedná o regionálního písničkáře ze zapomenutého koutu "východní Evropy", ale o světoznámého spisovatele žijícího ve Francii. Kundera před dvaceti lety v Nesmrtelnosti formuloval to, co na vlastní kůži v plné intenzitě pociťuje až dnes.
"Jestliže v době, kdy píšu tyto stránky, se všichni rozhodli, že Martin Heidegger má být považován za zmatence a prašivou ovci, není to proto, že jeho myšlení bylo překonáno jinými filosofy, ale že na imagologické ruletě se stal pro tuto chvíli nešťastným číslem, antiideálem." Ruleta se tentokrát zastavila právě u něj. Vyprávět imago-příběhNa celé věci by ovšem nebylo nic zarážejícího. Vždyť proč bychom se neměli konečně vyrovnat se svojí vlastní minulostí? Nikdo jiný to za nás přeci neudělá. Je jenom otázka, zda právě takovéto vyrovnávání je tím, co tato společnost potřebuje. Zkusme se nyní podívat detailněji, jak čeští novináři pracují s daty a údaji, které mají k dispozici. Příběh se začíná v temných padesátých letech: "Od komunistického puče právě uběhly dva roky a stalinistické zúčtování s třídním nepřítelem vrcholí. Milada Horáková je již půl roku vyslýchána a mučena v ruzyňské věznici." Milan Kundera v příběhu hraje roli člověka, který udal agenta Západu Miroslava Dvořáčka, což je zde prezentováno jako fakt a ne jako hypotéza. Jediným důkazem a dlužno říci, že nikoliv zanedbatelným, je policejní záznam, ve kterém se objevuje Kunderovo jméno. Indicie je to sice přesvědčivá, dle mého soudu však absolutně nedostačuje k tomu, aby se mohlo s jistotou tvrdit, že Milan Kundera onoho osudného březnového dne roku 1950 opravdu seděl v policejní kanceláři a diktoval udání. Chybějí očitá svědectví či jiné dokumenty, které by mohly tuto tezi potvrdit či vyvrátit. Sám spisovatel, který se k tomu vyjádřil včera odpoledne, to rezolutně odmítá. Imagologický mlýnJe ale celkem jedno, co tvrdí sám Milan Kundera. To už v tuto chvíli nikoho nezajímá. Pokud bude tvrdit, že nikoho neudal, stejně mu nikdo nemusí věřit, neboť k tomu nemá žádné důkazy. To je zvrhlá logika mediálního provozu. Článek převzaly světové tiskové agentury a zvěst se šíří světelnou rychlostí. Imagologický mlýn se již rozjel naplno a těžko říct, zda jej něco zastaví. Od pondělního rána hlásaly české internetové deníky: "Příběh agenta, kterého udal Kundera" . Po spisovatelově razantním dementi někdy kolem páté hodiny odpoledne se najednou titulky orwellovsky změnily na: "Příběh agenta, kterého měl udat Kundera." Imagologové si zřejmě uvědomili, že po jejich útoku by mohl přijít protiútok, který by je mohl přijít draho. Svou troškou do mlýna přispěla i Česká televize, když v nedělních Událostech vyzpovídala "literární historičku" Michaelu Bečkovou:
"To určitě s tím obrazem toho autora zamává. Zvlášť teda v souvislosti s tím, kdy on si zakládá na tom, že ten autor je tím, kdo všechno jako se projektuje do díla."
Zdroj - stojí zato!! ZDE Je velmi poučné sledovat, jaké "odborníky" si vybírají reportéři ČT za zdroj informací. (Na serveru ČT se také včera objevila zpráva, že Kundera spolupracoval s "tajnou policií" nikoliv tedy jen s SNB. ) Na bohemistické scéně je dost badatelů, kteří jsou schopni fundovaně pohovořit o díle Milana Kundery. Nevím proč byla vybrána zrovna studentka dálkového doktorského studia Univerzity Palackého. (Jméno Michaela Bečková je uvedeno na stránkách Univerzity Palackého v Olomouci. Je možné, že údaj v současnosti není aktuální.) Z jejího projevu se zdá, že Kunderovy eseje viděla opravdu jenom z dálky. Tuším jen, že v neděli před uzávěrkou se skuteční odborníci hledají opravdu těžko. Není snad ani třeba dodávat, že tento nesmysl převzal i server iDnes. Může se někdo ještě divit, že se Kundera už víc než dvacet let s novináři nebaví? Snad jenom když jim ironicky hodí okousanou kost v podobě "rozhovoru", který ale vede sám se sebou. Imagologický svět nezapomíná samozřejmě ani na "prostý lid":
"Sondáže veřejného mínění jsou rozhodujícím nástrojem imagologické moci, která díky nim žije v naprosté harmonii s lidem."
ANKETA Zdroj:MFD
ANKETA Zdroj MFD Život a dílo romanopisce Kundery
"Víte, Johanne," řekl Hemingway, "mě také pořád obžalovávají. Místo aby četli mé knihy, píšou teď knihy o mně. Že jsem se dost nevěnoval svému synovi. Že jsem dal po hubě jednomu kritikovi. Že jsem lhal. Že jsem nebyl upřímný. Že jsem byl pyšný. Že jsem byl macho. Že jsem prohlásil, že mám dvě stě třicet zranění, a měl jsem jich jenom dvě stě deset. Že jsem onanoval. Že jsem zlobil maminku."
Pokud by čeští novináři Kunderovy romány opravdu znali, vytvořili by alespoň svoji upatlanou paralelu s hlavní postavou básníka-udavače z románu Život je jinde . Neznají je. Připusťme, že Kundera je udavačem. Mělo by to nějakým způsobem změnit pohled na jeho dílo? Mělo by to být dokonce "klíčem k interpretaci jeho děl"? Myslím si, že nikoliv. Vysvětlit v jedné větě proč je ale úkol hodný imagologa. Laskavý čtenář nechť se odebere do nejbližšího knihkupectví. |
Milan Kundera | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
14. 10. 2008 | "Kundera jezdí do ČR inkognito. Možná že z jiných důvodů, než jsme si dosud mysleli" | ||
14. 10. 2008 | Jak to, že se nic nestalo té paní Militké? | ||
14. 10. 2008 | Milan Kundera v zajetí imagologů | Josef Švéda | |
13. 10. 2008 | Kopnete-li si do Kundery, stanete se komickou postavou jeho románů | Jan Čulík | |
25. 7. 2008 | Aktuální Nesmrtelnost Milana Kundery | Hana Tomšů | |
8. 2. 2007 | Opona | ||
22. 10. 2006 | Milan Kundera konečně svolil k vydání Nesnesitelné lehkosti bytí v ČR | ||
19. 6. 2006 | Kunderův román Totožnost v českém překladu | ||
3. 9. 2004 | Britové oslavují Kunderu | Jan Čulík | |
2. 9. 2004 | Britové se diví, že Kundera nevychází v Česku | ||
26. 8. 2004 | Britská média oslavují Milana Kunderu | ||
3. 5. 2004 | Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla" | ||
21. 4. 2004 | Mladá generace už je objektivnější | Jan Čulík | |
1. 4. 2004 | Milan Kundera pětasedmdesátník | Jakub Žytek | |
1. 4. 2004 | O rodné sestře plivance | Jan Čulík |