3. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 5. 2004

Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"

Letos je tomu dvacet let, co v Británii vyšel anglicky Kunderův román Nesnesitelná lehkost bytí a stal se obrovským bestsellerem. Londýnské nakladatelství Faber plánuje na podzim roku 2004 k tomuto výročí nové vydání tohoto románu. John Banville se v sobotním vydání deníku Guardian k této knize po letech vrátil a s překvapením zjistil, že nezastarala - že je stejně aktuální jako před dvaceti lety, i když čas oponou trhnul a změněn svět - a komunismus ani rozdělená Evropa už neexistují:

Viz též "O rodné sestře plivance" ZDE

Jako v případě všech okamžitých a velkých uměleckých úspěchů, Kunderova kniha zřejmě v roce 1984 oslovila přímo lidi v tehdejší současnosti. V roce 1984 se zdálo, že je Orwellova dystopická vize z románu 1984 o světě, kde vládnou totalitní ideologie, děsivě předvídavá, zejména z pohledu zemí ve východním bloku. Avšak i v těch depresivních letech, ti, kteří měli dostatečně ostrý sluch, mohli slyšet první slaboučká praskání ledu, jak vznikal pohyb. Kundera byl jedním z nejbystřejších posluchačů rozkladu tehdejšího mezinárodního pořádku.

Když vyšla Nesnesitelná lehkost bytí, její autor žil už dlouhá léta ve Francii a kniha je, zdá se, daleko více ovlivněna Rousseauem a Stendhalem než Kafkou či bratry Čapky. Kundera je muž osvícenství a podporuje racionalitu před emocemi. Zdůrazňuje, že největší katastrofy lidstva vznikly proto, že lidé vášnivě naslouchali diktátu svého srdce.

Kundera je silně fascinován kýčem, který ho děsí. V Nesnesitelné lehkosti bytí veze jednu jeho postavu, českou malířku Sabinu americký senátor, který zastaví, aby umožnil svým malým dětem hrát si na slunci na trávě. Pro něho, prohlásí senátor, je pohled na dovádějící děti samou definicí štěstí, což Sabině připomene obraz senátora na tribuně v Praze, který se dobromyslně usmívá na prvomájový průvod.

Kundera nakonec zdůrazňuje: "Bratrství lidí na Zemi bude možné jen na základě kýče."

Kundera je moralista, který lidi nesoudí. Když v jeho románu Franz řekne Sabině, že ho jednou jeden filozof obvinil, že nemá ve svém díle nic než "neověřitelné spekulace", člověka při tom napadne, že v podstatě totéž obvinění lze vznést proti Kunderovi. Uprostřed množství bezkrevného teoretizování líčí nejdojemnější epizoda knihy smrt Tomášova a Terezina psa Karenina, což je nádherná postava, pes je daleko živěji vylíčen než jakákoliv lidská postava v této knize. Kundera byl vždycky vášnivý obránce zvířat, nikoliv z pouhé sentimentality, ale na základě přesvědčení, že právě tím, jak se chováme ke zvířatům, nejjasněji projevujeme svou esenciální a neodpustitelnou aroganci jako biologický druh.

"Skutečná dobrota člověka se může projevit v naprosté čistotě a svobodě jen vůči tomu, kdo žádnou sílu nepředstavuje. Skutečná mravní zkouška lidstva, ta nejzákladnější (uložená tak hluboko; že uniká našemu zraku) záleží v jeho vztahu k těm, kteří jsou mu dáni na pospas: ke zvířatům. A zde došlo k základnímu debaklu člověka, tak základnímu, že právě z něho vyplývají všechny ostatní."

Právě takováto argumentace, míní autor, dává Nesnesitelné lehkosti bytí její význam. Román, jistě i román tak angažovaného autora, jako je Kundera, musí být posuzován jako umělecké dílo, nikoliv podle toho, jaký má morální, sociální či politický význam. V této knize je příliš mnoho politiky. Je však pozoruhodné, že toto dílo, tak pevně zakořeněné v době svého vzniku, nezastaralo. Svět, a zejména ona část světa, které jsme s pěknou bezstarostností říkali "východní Evropa", se od roku 1984 radikálně proměnil, ale Kunderův román, zdá se, je stále tak relevantní nyní jako když poprvé vyšel.

Kompletní článek v angličtině ZDE
                 
Obsah vydání       3. 5. 2004
2. 5. 2004 Americká armáda se snaží zakrýt systematické mučení obviněním šesti jednotlivých vojáků
3. 5. 2004 Důtky pro vysoké důstojníky americké armády
3. 5. 2004 Příbuzní iráckých vězňů potvrzují mučení
3. 5. 2004 Britští vojáci "si vyměňovali fotografie týraných vězňů"
2. 5. 2004 Jsou či nejsou "britské" fotografie mučení z Iráku pravé?
1. 5. 2004 Mučení v Iráku: vinni jsou i britští vojáci
3. 5. 2004 "Nebylo nám řečeno, že jsou to lidé" Tomáš  Gawron
3. 5. 2004 Vítej v EU, Stando! Štěpán  Kotrba
3. 5. 2004 O mladé Romce: Jak pomoci Tereza  Kaděrová
3. 5. 2004 Jaké bude postavení České republiky v Evropské unii?
3. 5. 2004 Demokracie, ČR, literatura a Evropská unie?
3. 5. 2004 Dávejte si pozor na nákladní dopravu!
3. 5. 2004 České školství dostalo na frak... Radek  Sárközi
3. 5. 2004 Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"
2. 5. 2004 Fukuyama: V islámském světě je množství liberálních reformátorů
3. 5. 2004 V Izraeli nemůže být pánem Arab
3. 5. 2004 "Korán je Mein Kampf" Pavel  Mareš
30. 4. 2004 Izrael používá teroristické metody Jana  Malá
3. 5. 2004 Stažení USA? Immanuel  Wallerstein
2. 5. 2004 Google nabídne své akcie jen Američanům
3. 5. 2004 Kuba: Nový proces s disidenty Simone  Radačičová
2. 5. 2004 Zpátky domů do Evropy Zdeněk  Bárta
3. 5. 2004 Generálov pád Peter  Greguš
3. 5. 2004 Medzi politikou a rozumom Erich  Goode
3. 5. 2004 Zločin a zisk Radovan  Geist
3. 5. 2004 Pochod za životy žien Oľga  Pietruchová
3. 5. 2004 Ešte to len začína Radovan  Geist
30. 4. 2004 Příslib z Východu
30. 4. 2004 Vystěhuje Británie od zítřka na ulici 2500 českých a slovenských Romů?
1. 5. 2004
30. 4. 2004 Stávkokaz Štěpán  Kotrba
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
3. 5. 2004 Demokracie, ČR, literatura a Evropská unie?   
3. 5. 2004 Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"   
1. 5. 2004 Máj 1890 Jan  Neruda
1. 5. 2004 Slavný den Jaroslav  Seifert
22. 4. 2004 Jde Frantík kolem zahrádky Martin  Štumpf
21. 4. 2004 Elektronická učebnice české literatury   
21. 4. 2004 Mladá generace už je objektivnější Jan  Čulík
1. 4. 2004 Milan Kundera pětasedmdesátník Jakub  Žytek
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
30. 3. 2004 Bohumil Hrabal: Furiant nekonečna a věčnosti Martin  Škabraha
30. 3. 2004 Jak vidím krále české literatury Tomáš  Koloc
25. 3. 2004 Byl Bohumil Hrabal tvůrcem "laskavého humoru"? Jan  Čulík
25. 3. 2004 "Laskavý humor" Bohumila Hrabala Jan  Čulík
5. 3. 2004 Desáté jaro Karla Kryla Martin  Štumpf
13. 2. 2004 Cesta na jihozápad Tomáš  Koloc

Milan Kundera RSS 2.0      Historie >
3. 5. 2004 Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"   
21. 4. 2004 Mladá generace už je objektivnější Jan  Čulík
1. 4. 2004 Milan Kundera pětasedmdesátník Jakub  Žytek
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
30. 3. 2004 Jak vidím krále české literatury Tomáš  Koloc
6. 1. 2004 Opusy o nevěře Josef  Švéda
10. 12. 2003 Co znamená Kunderův škleb Štefan  Švec
7. 7. 2003 Prague Spring - Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí Petr  Fiala
23. 5. 2003 Nový esej Milana Kundery   
18. 4. 2003 Stesk jako paměť domova Svatava  Urbanová
3. 1. 2003 Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu Jan  Čulík
20. 12. 2002 Milan Kundera jako "didaktik komiky"?   
3. 12. 2002 O české exilové literatuře: Problém identity mezi domovem a cizinou Martin  Pilař
25. 10. 2002 Byla éra stalinismu dobou "naivní bezstarostnosti"? Jan  Čulík
23. 10. 2002 Neohrabaná nová Kunderova novela