3. 5. 2004
Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla"Letos je tomu dvacet let, co v Británii vyšel anglicky Kunderův román Nesnesitelná lehkost bytí a stal se obrovským bestsellerem. Londýnské nakladatelství Faber plánuje na podzim roku 2004 k tomuto výročí nové vydání tohoto románu. John Banville se v sobotním vydání deníku Guardian k této knize po letech vrátil a s překvapením zjistil, že nezastarala - že je stejně aktuální jako před dvaceti lety, i když čas oponou trhnul a změněn svět - a komunismus ani rozdělená Evropa už neexistují:
Viz též "O rodné sestře plivance" ZDE |
Jako v případě všech okamžitých a velkých uměleckých úspěchů, Kunderova kniha zřejmě v roce 1984 oslovila přímo lidi v tehdejší současnosti. V roce 1984 se zdálo, že je Orwellova dystopická vize z románu 1984 o světě, kde vládnou totalitní ideologie, děsivě předvídavá, zejména z pohledu zemí ve východním bloku. Avšak i v těch depresivních letech, ti, kteří měli dostatečně ostrý sluch, mohli slyšet první slaboučká praskání ledu, jak vznikal pohyb. Kundera byl jedním z nejbystřejších posluchačů rozkladu tehdejšího mezinárodního pořádku. Když vyšla Nesnesitelná lehkost bytí, její autor žil už dlouhá léta ve Francii a kniha je, zdá se, daleko více ovlivněna Rousseauem a Stendhalem než Kafkou či bratry Čapky. Kundera je muž osvícenství a podporuje racionalitu před emocemi. Zdůrazňuje, že největší katastrofy lidstva vznikly proto, že lidé vášnivě naslouchali diktátu svého srdce. Kundera je silně fascinován kýčem, který ho děsí. V Nesnesitelné lehkosti bytí veze jednu jeho postavu, českou malířku Sabinu americký senátor, který zastaví, aby umožnil svým malým dětem hrát si na slunci na trávě. Pro něho, prohlásí senátor, je pohled na dovádějící děti samou definicí štěstí, což Sabině připomene obraz senátora na tribuně v Praze, který se dobromyslně usmívá na prvomájový průvod. Kundera nakonec zdůrazňuje: "Bratrství lidí na Zemi bude možné jen na základě kýče." Kundera je moralista, který lidi nesoudí. Když v jeho románu Franz řekne Sabině, že ho jednou jeden filozof obvinil, že nemá ve svém díle nic než "neověřitelné spekulace", člověka při tom napadne, že v podstatě totéž obvinění lze vznést proti Kunderovi. Uprostřed množství bezkrevného teoretizování líčí nejdojemnější epizoda knihy smrt Tomášova a Terezina psa Karenina, což je nádherná postava, pes je daleko živěji vylíčen než jakákoliv lidská postava v této knize. Kundera byl vždycky vášnivý obránce zvířat, nikoliv z pouhé sentimentality, ale na základě přesvědčení, že právě tím, jak se chováme ke zvířatům, nejjasněji projevujeme svou esenciální a neodpustitelnou aroganci jako biologický druh. "Skutečná dobrota člověka se může projevit v naprosté čistotě a svobodě jen vůči tomu, kdo žádnou sílu nepředstavuje. Skutečná mravní zkouška lidstva, ta nejzákladnější (uložená tak hluboko; že uniká našemu zraku) záleží v jeho vztahu k těm, kteří jsou mu dáni na pospas: ke zvířatům. A zde došlo k základnímu debaklu člověka, tak základnímu, že právě z něho vyplývají všechny ostatní." Právě takováto argumentace, míní autor, dává Nesnesitelné lehkosti bytí její význam. Román, jistě i román tak angažovaného autora, jako je Kundera, musí být posuzován jako umělecké dílo, nikoliv podle toho, jaký má morální, sociální či politický význam. V této knize je příliš mnoho politiky. Je však pozoruhodné, že toto dílo, tak pevně zakořeněné v době svého vzniku, nezastaralo. Svět, a zejména ona část světa, které jsme s pěknou bezstarostností říkali "východní Evropa", se od roku 1984 radikálně proměnil, ale Kunderův román, zdá se, je stále tak relevantní nyní jako když poprvé vyšel.
Kompletní článek v angličtině ZDE |
Česká literatura | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 5. 2004 | Demokracie, ČR, literatura a Evropská unie? | ||
3. 5. 2004 | Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla" | ||
1. 5. 2004 | Máj 1890 | Jan Neruda | |
1. 5. 2004 | Slavný den | Jaroslav Seifert | |
22. 4. 2004 | Jde Frantík kolem zahrádky | Martin Štumpf | |
21. 4. 2004 | Elektronická učebnice české literatury | ||
21. 4. 2004 | Mladá generace už je objektivnější | Jan Čulík | |
1. 4. 2004 | Milan Kundera pětasedmdesátník | Jakub Žytek | |
1. 4. 2004 | O rodné sestře plivance | Jan Čulík | |
30. 3. 2004 | Bohumil Hrabal: Furiant nekonečna a věčnosti | Martin Škabraha | |
30. 3. 2004 | Jak vidím krále české literatury | Tomáš Koloc | |
25. 3. 2004 | Byl Bohumil Hrabal tvůrcem "laskavého humoru"? | Jan Čulík | |
25. 3. 2004 | "Laskavý humor" Bohumila Hrabala | Jan Čulík | |
5. 3. 2004 | Desáté jaro Karla Kryla | Martin Štumpf | |
13. 2. 2004 | Cesta na jihozápad | Tomáš Koloc |
Milan Kundera | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 5. 2004 | Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí "nezestárla" | ||
21. 4. 2004 | Mladá generace už je objektivnější | Jan Čulík | |
1. 4. 2004 | Milan Kundera pětasedmdesátník | Jakub Žytek | |
1. 4. 2004 | O rodné sestře plivance | Jan Čulík | |
30. 3. 2004 | Jak vidím krále české literatury | Tomáš Koloc | |
6. 1. 2004 | Opusy o nevěře | Josef Švéda | |
10. 12. 2003 | Co znamená Kunderův škleb | Štefan Švec | |
7. 7. 2003 | Prague Spring - Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí | Petr Fiala | |
23. 5. 2003 | Nový esej Milana Kundery | ||
18. 4. 2003 | Stesk jako paměť domova | Svatava Urbanová | |
3. 1. 2003 | Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu | Jan Čulík | |
20. 12. 2002 | Milan Kundera jako "didaktik komiky"? | ||
3. 12. 2002 | O české exilové literatuře: Problém identity mezi domovem a cizinou | Martin Pilař | |
25. 10. 2002 | Byla éra stalinismu dobou "naivní bezstarostnosti"? | Jan Čulík | |
23. 10. 2002 | Neohrabaná nová Kunderova novela |