12. 9. 2008
Na vládní tvarůžky ani cukr nemámPřiznávám se. Když jsem se zúčastnil konkursu na logo českého předsednictví - s vědomím, že nepostoupím ani do druhého kola, neb o vládním tendru je rozhodnuto dopředu a veřejná soutěž je jen povinné cvičení z dodržování zákonů, - netušil jsem doširoka otevřené dveře vládní poťouchlosti vůči Evropě. Ani propozice soutěže zdaleka nic takového nenaznačovaly. Rozklíčovávat zákulisí hodnotitelské komise je bez interních informací pro účastníka soutěže nemožné. Vondrův nápad s kostkou cukru a sloganem "Evropě to vosladíme" našel ve vládních kruzích nejen podporu, ale i kreativní následovníky. Europoslanec za KDU-ČSL Jan Březina nabízí daleko přímočařejší vyjádření českého vztahu k Evropě: olomoucké tvarůžky a slogan "Evropa nás pocítí". 3. 12. 2007 Štěpán Kotrba: Jak jsem dělal logo pro Topolánkovo předsednictví EU ZDE |
Předmětem soutěže je vytvoření značky a logotypu jako základu jednotného vizuálního stylu (dále jen "JVS") pro prezentaci předsednictví České republiky v Radě Evropské unie v období od 1. ledna do 30. června 2009 jak v České republice, tak v Evropě a ve světě. Značka a logotyp předsednictví České republiky v Radě Evropské unie mají být symbolem emocí, hodnot a atributů spojených s přirozeným charakterem České republiky jakožto inspirativní, moderní a sebevědomé členské země Evropské unie. Při výběru značky a logotypu proto bude kladen důraz na jejich spojitost jak s Českou republikou, tak i s jejím členstvím v Evropské unii. Značka a logotyp by dále měly působit příjemným a přátelským dojmem. Měly by spojovat jak prvek český, tak prvek evropský. Při jejich tvorbě je dán prostor pro nadhled a humor a zobrazení specifičnosti a výjimečnosti České republiky v rámci Evropské unie. Značka a logotyp by měly být jednoduché, elegantní, komunikativní a moderní. Měly by se zároveň vyznačovat originalitou a důvtipem. Značka a logotyp předsednictví České republiky by se měly jednoznačně odlišovat od značek a logotypů předsednictví ostatních členských států Evropské unie v předchozích letech (viz ukázky v příloze č. 1). Značka a logotyp mohou též reflektovat hlavní motto českého předsednictví "Evropa bez bariér". Motto lze chápat jako snahu o odstraňování překážek, které brání spolupráci mezi členskými státy Evropské unie. Jde o představu Evropy otevřených a rovných příležitostí pro všechny její obyvatele, Evropy dynamicky se rozvíjející, Evropy jako prostoru svobody. Návrh značky a logotypu nemusí nutně zachovávat státní barvy, ani nemusí mít svůj základ primárně ve vlajce České republiky. Značka a logotyp předsednictví České republiky v Radě Evropské unie by měly být jedinečné a nezaměnitelné. Tak znělo vládní zadání. A takto jsem tehdy interakci mezi "rudou" Evropou "modrou" vládní koalicí v Česku pohopil já: O logu se pak přestalo mluvit vůbec a dodnes nikdo neví, kdo zvítězil a s jakým návrhem. A pak se objevil Vondrova předvolební poťouchlá kostka cukru. Na politické scéně přijatá s rozpaky a to ještě nikdo neví, jaký honorář si vzal její autor. Nechme ale mluvit koaličního europoslance: "S ohledem na zdecimované české cukrovarnictví v důsledku zemědělské politiky EU není kostka cukru tím pravým nástrojem propagace našeho předsednictví. Jestliže můžeme být právem hrdí na to, že vynalezení kostky cukru je spojeno s českým územím, těžko nás může těšit, že tato kostka cukru už dnes není česká, ale francouzská nebo německá, neboť z těchto zemí nyní cukr dovážíme. Cukernou velmocí už dávno nejsme a cukerná soběstačnost je rovněž minulostí," konstatuje bývalý olomoucký hejtman. Co se diví? Vždyť politiku privatizace všeho, včetně zlata i státní kasy prosazovali vždy lidovečtí ekonomičtí experti v družné koalici s ODS. Kdo povolil rozbití zemědělskýh družstev, výkupní sítě a prodej cukrovarů konkurenci? Kdo rozbil i masný a obilný trh nesmyslnými a silnice devastujícími dovozy? Byli to vždy lidovci, namísto výkonných agrokombinátů podporující upracované sedláky, snící sen o gruntu. Dnes jsou z nich většinou zkrachovanci, přežívající na zdevastovaném venkově. Pod 3000 hektarů nemůže zemědělská výroba v 21. století přežít. Nejinak je tomu teď v případě Kalouska a prodejů Letiště Praha, ČEZ a dalších státních firem, které ministerstvo plánuje. Ty také povedou k tomu, že pražské letiště nebude Česku zajišťovat centrální polohu v Evropě. iHNed: Europoslanec Březina paroduje vládní kampaň: Místo cukru tvarůžky ZDE |