12. 6. 2008
Konec leteckého modelářství i aeroklubů: A bude "po ptákách"...Úředníci ministerstva dopravy likvidují amatérské letectví, letecké modeláře i provoz létajících hraček. Nová pravidla , platná od 19. června 2008, znemožňují přiblížit se modelům, jejichž maximální vzletová hmotnost je rovna nebo přesahuje 7 kg, za letu k divákům na vzdálenost menší než 100 m, k husté zástavbě na vzdálenost menší než 150 m. U větších modelů je to ještě horší. Pojištění modelu, který se chce zúčastnit leteckého veřejného vystoupení nejméně na 1 milión likviduje jakékoliv leteckomodelářské dny a exhibice. Z leteckého modelářství se stává koníček pro milionáře. Dokonce i dětské hračky, kterým výrobce dovolil létat se musí řídit Leteckou informační příručkou ČR, částí ENR 1.1.9. ... Úředníci se prostě zbláznili. Prý s ohledem na rozvoj letectví v oblasti bezpilotních systémů a leteckého modelářství vymysleli úředníci Ministerstva dopravy, Úřadu pro civilní letectví, dalších subjektů státní správy a zástupců leteckého průmyslu vymysleli "bezpečnostní opatření Ministerstva dopravy -- odboru civilního letectví č. 2/2008, které stanoví základní provozní omezení pro bezpilotní systémy, včetně modelů letadel" - nařízení prakticky likvidující letecké modelářství. Evropa prakticky běžné bezpilotní modely nereguluje. Čeští úředníci přijali daleko tvrdší omezení než Evropská unie. |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ze dne 20. února 2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví , které letouny dle čl. 4 odst. 4 , specifikované v příloze II, odst i) u bezpilotních letounů určuje maximální vzletovou hmotnost na 150 kg. Tento limit česká norma nemá a tak bezpečnostní pravidla ministerstva dopravu musí plnit i modýlky pro děti. Překladatelé jiné evropské normy do češtiny (Nařízení Komise (ES) č. 8/2008 ze dne 11. prosince 2007 ) zase zařadili všechny vyhlídkové lety malých letadel pod "commercial air transportation" Prý podle EU-OPS. Platné je nařízení od 16. července 2008 . Takže pokud bude někdo chtít provozovat v aeroklubu na bývalém svazarmovském letišti vyhlídkové lety se Zlínem, měl by se nejspíše stát ČSA. Vyhlídkové lety přitom tvoří hlavní část příjmu amatérských aeroklubů. Po celou dobu "totality" bylo amatérské letectví aeroklubů Svazarmu oázou svobody. Jednou z mála. Ta doba skončila. Stěžovat si můžete na pracovníky Sekce letové a provozní a Odboru standardizace a leteckých předpisů Úřadu pro civilní letectví. Ne na Evropskou unii, ta za nic nemůže. Podle EU "letecká přeprava cestujících, poštovních zásilek nebo zboží prováděná bezmotorovými nebo motorovými ultralehkými letadly, ani místní lety nezahrnující přepravu mezi různými letišti nepodléhají požadavku na provozní licenci" Podle téže EU ""obchodní leteckou dopravou" se rozumí jakýkoli provoz letadla, který zahrnuje přepravu cestujících, nákladu nebo pošty za úplatu nebo v nájmu." Při vyhlídkovém letu nikoho niko nepřepravuje - jedná se o provoz z bodu A do bodu A. Přeprava je provoz z bodu A do bodu B. Postup ÚCL je v přímém rozporu nejen se zdravým rozumem, ale i s §73 a §74 odst. 3) zákona o civilním letectví č. 49/1997 Sb. Euroskeptická Mladá fronta Dnes využila nejasnosti a napsala hloupost: "Nařízení EU zlikviduje vyhlídkové lety v Česku". Rádiu Jerevan v paláci MAFRA je nutno odpovědět, že to není EU, ale ÚCL, a že to lety nezlikviduje, jen přejmenuje. Piloti se mezitím shodli, že budou i po ukončení platnosti oprávnění pro vyhlídkové lety konat podobné lety, které se budou ale jinak jmenovat, v rámci jiných pracovních činností: V rámci letecké školy lze provádět seznamovací lety nových adeptů školy, aby si mohli výcvik náležitě rozmyslet, bez ohledu na to, zda jej pak zahájí nebo ne - mohou provádět pouze instruktoři. V rámci leteckých prací lze provádět pozorovací, fotografické, filmovací či sledovací lety, bez ohledu na to co a zda vůbec se pozoruje, sleduje, fotí či filmuje - mohou provádět pouze obchodní piloti. No řekněte, není to na hlavu? Bezpečnostní opatření Ministerstva dopravy - odboru civilního letectví číslo 2/2008 ZDE Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ze dne 20. února 2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a ZDE |