12. 6. 2008
Přísné a náročné učitele se dnes ředitelé škol snaží vyhodit Polemika s článkem Jana Čulíka "Učitele by bylo zapotřebí ze škol vypráskat, ne přidávat jim na platech" Dovoluji si s Vámi alespoň částečně nesouhlasit. Jistě, bylo by fajn, otestovat nejprve učitele, zda umí naučit, ale zatím o ničem takovém nevím. Učím dvacet let, a tak si troufám srovnávat. Studenti před několika lety přicházeli jednak ze ZŠ mnohem připravenější na středoškolské studium, jednak se více snažili než ti současní, ale také si nemohli dovolit nadávat na učitele doma před rodiči, takže se nestávalo, že by si rodiče přišli na kantora stěžovat, jak je tomu často nyní, píše čtenářka Hana Peterová. |
A už vůbec se nestávalo, že by takoví rodiče našli podporu u ředitele školy. Dnes ale funguje kult dítěte a tedy i kult studenta, stačí jeden "stěžovatel" a dokáže učiteli značně znepříjemnit život. Dnes ředitelé bohužel nehledí na kvalitu kantorské práce, ale na kvantitu, jde jim především o naplněnou budovu za každou cenu, takže za případné studijní neúspěchy nemůže lenost žáka či nedostatečné studijní schopnosti a dovednosti, ale učitel, který má být "velkorysý" a přehlížet neznalosti a dávat hlavně pěkné známky. Pak se nemůžete divit, jací jsou uchazeči o vysokoškolské studium. Přísných a náročných kantorů se navíc ředitelé snaží zbavit, tzn. vyhodit. Věřte mi, že vím, o čem mluvím. Ani já si nemyslím, že spásou českého školství jsou zvýšené platy. Daleko důležitější je celková změna systému, tj. nefinancovat školy jen podle počtu žáků. Už dávno měly být spuštěny státní maturity! Samozřejmě připravené tak, aby školy, které budou v náročných testech vykazovat dobré výsledky byly financovány lépe než školy, které dávají absolutorium tak říkajíc zadarmo, mnohdy stěží za docházku, neboť i záškoláctví je dnes častým jevem, bohužel i na středních školách. Tolik několik mých postřehů. Postřehů kantorky, která po 20 poctivě odučených letech dostala právě v těchto dnech výpověď za to, že chce po studentech, aby se učili a studovali, která stále ještě studentům zadává tzv. povinnou četbu a nutí je vypracovávat referáty z nastudované literatury a ne stažené jen z internetu, která v hodinách pracuje s prozaickými a básnickými texty, což je samozřejmě těžší a náročnější, než se naučit odříkávat něco jen mechanicky. Podotýkám, že s tím, abych odešla ze školy nesouhlasí ani rodiče, ani studenti, ale je to direktivní rozhodnutí ředitele školy. Bohužel kompetence dnešních ředitelů jsou čím dál tím větší a obrana téměř donkichotská. |