10. 6. 2008
Úroveň absolventů vysokých školVe své práci v posledních letech jsem se setkával většinou se studenty a absolventy ekonomických směrů vysokých škol. Překvapilo mě např. to, že mnozí byli velmi nesmělí a nerozhodní třeba při získávání údajů, nutných pro zpracování diplomové práce. Vysvětloval jsem si to tím, že ekonomické (zejména makroekonomické) nauky dnes do značné míry ovládla tzv. pravicová ideologie a domníval jsem se, že absolventi technických oborů budou daleko lépe připraveni pro praxi. Dobře si vzpomínám, že my, kteří jsme končili technické VŠ před více než čtyřiceti lety, jsme byli daleko více sebevědomí a po nástupu do zaměstnání jsme byli často přesvědčeni, že naše odborná kvalifikace je národními podniky využívána zcela nedostatečně. Bohužel se objevily závažné informace, které můj optimismus ohledně dnešních absolventů technických směrů VŠ značně ochladily. |
V časopise Perspektivy jakosti č. 1/2008, který vydává Česká společnost pro jakost, jsou na straně 16 a 17 uveřejněny názory několika špičkových českých odborníků, kteří úroveň absolventů i technických oborů vysokých škol hodnotí na základě svých zkušeností velmi kriticky. Pavel Kafka, ředitel společnosti Siemens v ČR říká, že "Průmysl a vysoké školy žijí ve dvou oddělených světech.... Mladí absolventi nedokážou komunikovat se staršími kolegy, řada absolventů dokonce neumí přesně pochopit český text. Škola, umožňující odklady zkoušek, je nenaučí dodržovat termíny, neumějí řídit sebe sama a praxe je pak šokuje. Změnit se musí výchova už v mateřských školách, v základních školách..." Jan Mühlfeit, prezident Microsoftu pro strategii v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, říká, že "České školství mělo v minulosti dobrou kvalitu, ale dnes je na pokraji krize. Obecně je nedostatek kvalitních lidí. Ty ale nabízí Asie." Rudolf Zahradník, předseda Akademie věd ČR v letech 1993 až 2001, nyní její čestný předseda, říká: "Roste počet vysokých škol a filiálek VŠ a fakult, což je v zásadě důvod k radosti. Při bližším pohledu však vidíme, že mnohé nedosahují ani úrovně odborných učilišť ve vyspělých zemích. Obdobně se můžeme vyjádřit k rychlému růstu počtu docentů a profesorů: mnohé zdejší habilitace by ve světě neprošly a některé naše profesury by vyvolaly ve zdatném světě veliký údiv." Z uvedeného je zřejmé, že z hlediska praxe je v našem školství je co napravovat. Pro mne je naprosto nepochopitelné, že strojní nebo elektro inženýr není často schopen pochopit ani český text. To je při dnešní složitosti většiny technických systémů naprostá katastrofa. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 6. 2008 | Dobří učitelé již byli ze škol vypráskani - už dávno, kroky předchozích vlád | Pavel Drs | |
10. 6. 2008 | Otevřenost | Boris Cvek | |
10. 6. 2008 | Vláda zlikviduje až 270 špatných škol | ||
10. 6. 2008 | Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II | ||
10. 6. 2008 | Dobří učitelé byli vypráskáni už dávno | ||
10. 6. 2008 | Učitele s menším nárokem na výšku platu | Bohumír Tichánek | |
10. 6. 2008 | Úroveň absolventů vysokých škol | Václav Špíka | |
10. 6. 2008 | Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozní | ||
10. 6. 2008 | Neomezený počet géniů a konstantní počet hus | Štěpán Kotrba | |
10. 6. 2008 | Neznalost | Jan Čulík | |
10. 6. 2008 | O Čulíkově biči a společenské kauzalitě | ||
10. 6. 2008 | Žákova matematika | Pavel Zoch | |
10. 6. 2008 | Kopání do učitelů | ||
10. 6. 2008 | Bohunk (bouhank) (am.) | František Řezáč | |
9. 6. 2008 | Lesk a bída učitelstva | Pavel Táborský |