10. 6. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 6. 2008

Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozní

Zkušenost pana Golga je skutečně nepříjemná (sám mám, bohužel, podobnou). Avšak myslím, že není dobré takto celý problém generalizovat, protože kupříkladu my (poslední ročník gymnázia), máme vynikajícího pedagoga, který často pořádá cesty do Anglie (druhdy s celou skupinou) a jeho návštěvy z Ameriky mnohdy zavítají i na besedu. I na ZŠ jsem měl rovněž vynikající kantorku. A nebyla sama, píše gymnasista Vojta Smetana.

Myslím, že jde hlavně o to, s jakým člověkem se setkáme.

Pokud budeme mít smůlu, narazíme na onen druh "vševědů", kteří ve skutečnosti neumí nic. Ale pokud ne, pak je tato relativně silná rétorika nespravedlivá. Je řada těch, kteří učí kvalifikovaně a kvalitně. Vím, že problém vyučování angličtiny je značný, ale neházel bych všechny "angličtináře" do jednoho pytle. Mám podobně negativní zkušenosti i s řadou jiných předmětů (kupříkladu v zeměpisu jsem se dozvěděl, že jablko je zelenina).

Myslím, že obor "učení angličtiny" negeneruje více "vševědů", než jakýkoliv jiný jazyk, potažmo jiný předmět. Jistě, cizí jazyky jsou poněkud specifické (ať již z hlediska neustálého vývoje a pružnosti jazyka, tak z hlediska slovní zásoby, gramatiky, odlišných vyjadřovacích prostředků, etc), ale myslím, že stále ještě jsou kapacity, které jsou schopné velmi dobře vyučovat.

Zdá se, že vzdělávací systém pociťuje spíše celkový problém učitelských kapacit. Je nedostatek učitelů mladých a ve středním věku. Řada profesorů jsou penzisté (což samo o sobě nevadí, ale přidružené zdravotní problémy typu nedoslýchavosti a špatné artikulace ano - nic proti nim, uvítám jen fakta). Při poměrech na některých školách (gymnázia nevyjímaje) se ale není co divit. Myslím, že celkový problém spočívá v nepřílišné popularitě školství (i z hlediska jednání s kantory), v nejasném systému (myšlenky státních maturit, mnoho rozličných více či méně chaotických testů studijních předpokladů atd., do toho všeho rámcové vzdělávací plány atd.) a v problematice velmi omezených pravomocí učitele vůči žákům (a to píšu, jsa žákem). Sám pozoruji, že drzost, s jakou přistupují někteří studenti k pedagogům, je do nebe volající.

Myslím, že je důležité, aby každý člověk v systému zainteresován (ať již učitel a žák) byl připraven vyslechnout konstruktivní kritiku a podle této se zařídit. Je třeba mít na paměti, kdo je učitel a co a proč učí (zase - musí si to uvědomovat jak učitel, tak žák). Je třeba, aby učitel věděl, co učí a žák aby rozuměl tomu, co ho pedagog chce naučit. Stejně tak je důležité, aby učitel byl ochoten přijmout, že udělal chybu... ale stejně tak k tomu musí být připraveni i žáci. Koneckonců, smyslem studia je i naučit se v životě dělat věci věci, které dělat musíme, ačkoliv už je nebudeme potřebovat a nebaví nás.

                 
Obsah vydání       10. 6. 2008
10. 6. 2008 Konec Peacelandu v Čechách? Karel  Dolejší
10. 6. 2008 Ne základnám: Protestujeme proti vyklizení kóty 718
10. 6. 2008 Kóta 718: Měli cíl nebýt cíl. Čest jejich památce.
10. 6. 2008 Slabší čeští dopravci začnou brzo krachovat
10. 6. 2008 Kubiceho novináři opět objektem vyšetřování - tentokrát NBÚ Štěpán  Kotrba
10. 6. 2008 Právo na odpověď? Na Slovensku nejspíše nutnost. Bohužel. Štěpán  Kotrba
10. 6. 2008 Slovenští zdravotně poškození chtěli restrikci potratů
10. 6. 2008 Nejde o projev náboženské blouznivosti Boris  Cvek
10. 6. 2008 Státní zakázku za 115 miliard Kč nelze uspěchat Kateřina  Konečná
10. 6. 2008 Otevřenost Boris  Cvek
10. 6. 2008 Vláda zlikviduje až 270 špatných škol
10. 6. 2008 V Evropě zintenzivňují protesty proti drahotě pohonných hmot
10. 6. 2008 Výsledkem reformy zdravotnictví bude demontáž principů solidarity Pavel  Drs
10. 6. 2008 Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II
10. 6. 2008 Dobří učitelé byli vypráskáni už dávno
10. 6. 2008 Návod na použití při odkupu obecního nájemního bytu František  Beneš
10. 6. 2008 Xenii Egon  Bondy
9. 6. 2008 Výzkumný projekt o roce 1989 - hledáme padesátníky a šedesátníky
10. 6. 2008 Zdánlivá arogance intelektuálů, anebo Vzdělanost je problémem celé společnosti Uwe  Ladwig
10. 6. 2008 Dobří učitelé již byli ze škol vypráskani - už dávno, kroky předchozích vlád Pavel  Drs
10. 6. 2008 Knížecí rady profesorů Petr  Gočev
10. 6. 2008 Bohunk (bouhank) (am.) František  Řezáč
10. 6. 2008 Úroveň absolventů vysokých škol Václav  Špíka
10. 6. 2008 O matematice
9. 6. 2008 České školy jsou prostředím strachu, konformity a tuposti Boris  Cvek
9. 6. 2008 Vysoká škola ve mně kritické myšlení nikdy nepěstovala
9. 6. 2008 Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky Fabiano  Golgo
9. 6. 2008 Czech English teachers often are not able to carry a conversation in English... Fabiano  Golgo
10. 6. 2008 Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozní
10. 6. 2008 O Čulíkově biči a společenské kauzalitě
10. 6. 2008 Kopání do učitelů
9. 6. 2008 Žákova matematika Pavel  Zoch
10. 6. 2008 Učitele s menším nárokem na výšku platu Bohumír  Tichánek
10. 6. 2008 Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí
10. 6. 2008 Neomezený počet géniů a konstantní počet hus Štěpán  Kotrba
10. 6. 2008 Neznalost Jan  Čulík
9. 6. 2008 Vypráskat je nutno především tyto zoufalce Jakub  Žytek
9. 6. 2008 Stávka zaměstnanců není o kvalitě František  Řezáč
9. 6. 2008 Talent není klíčový
9. 6. 2008 Problém možná nejsou jen učitelé, ale cíle vzdělávání Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Proč se při diskusi o stávce učitelů vůbec nemluví o otřesné kvalitě českého školství? Jan  Čulík
9. 6. 2008 Učitelé, jejich bídné platy a hra na demokracii
10. 6. 2008 F. X. Šalda: "Karel Čapek byl tichošlápek!"
10. 6. 2008 Válka Čechů s Robertem B. Pynsentem Lukáš  Borovička
10. 6. 2008 Nejde o válku Čechů s Robertem Pynsentem Jan  Čulík
10. 6. 2008 R. B. Pynsent a pár facek Jan  Makovička
10. 6. 2008 Všechno tu na světě již bylo, aneb básník se může vysmát ješitným literárním vědcům Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Evropou obchází strašidlo Ladislav  Žák
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
10. 6. 2008 Dobří učitelé již byli ze škol vypráskani - už dávno, kroky předchozích vlád Pavel  Drs
10. 6. 2008 Otevřenost Boris  Cvek
10. 6. 2008 Vláda zlikviduje až 270 špatných škol   
10. 6. 2008 Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II   
10. 6. 2008 Dobří učitelé byli vypráskáni už dávno   
10. 6. 2008 Učitele s menším nárokem na výšku platu Bohumír  Tichánek
10. 6. 2008 Úroveň absolventů vysokých škol Václav  Špíka
10. 6. 2008 Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozní   
10. 6. 2008 Neomezený počet géniů a konstantní počet hus Štěpán  Kotrba
10. 6. 2008 Neznalost Jan  Čulík
10. 6. 2008 O Čulíkově biči a společenské kauzalitě   
10. 6. 2008 Žákova matematika Pavel  Zoch
10. 6. 2008 Kopání do učitelů   
10. 6. 2008 Bohunk (bouhank) (am.) František  Řezáč
9. 6. 2008 Lesk a bída učitelstva Pavel  Táborský