10. 6. 2008
Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozníZkušenost pana Golga je skutečně nepříjemná (sám mám, bohužel, podobnou). Avšak myslím, že není dobré takto celý problém generalizovat, protože kupříkladu my (poslední ročník gymnázia), máme vynikajícího pedagoga, který často pořádá cesty do Anglie (druhdy s celou skupinou) a jeho návštěvy z Ameriky mnohdy zavítají i na besedu. I na ZŠ jsem měl rovněž vynikající kantorku. A nebyla sama, píše gymnasista Vojta Smetana. Myslím, že jde hlavně o to, s jakým člověkem se setkáme. |
Pokud budeme mít smůlu, narazíme na onen druh "vševědů", kteří ve skutečnosti neumí nic. Ale pokud ne, pak je tato relativně silná rétorika nespravedlivá. Je řada těch, kteří učí kvalifikovaně a kvalitně. Vím, že problém vyučování angličtiny je značný, ale neházel bych všechny "angličtináře" do jednoho pytle. Mám podobně negativní zkušenosti i s řadou jiných předmětů (kupříkladu v zeměpisu jsem se dozvěděl, že jablko je zelenina). Myslím, že obor "učení angličtiny" negeneruje více "vševědů", než jakýkoliv jiný jazyk, potažmo jiný předmět. Jistě, cizí jazyky jsou poněkud specifické (ať již z hlediska neustálého vývoje a pružnosti jazyka, tak z hlediska slovní zásoby, gramatiky, odlišných vyjadřovacích prostředků, etc), ale myslím, že stále ještě jsou kapacity, které jsou schopné velmi dobře vyučovat. Zdá se, že vzdělávací systém pociťuje spíše celkový problém učitelských kapacit. Je nedostatek učitelů mladých a ve středním věku. Řada profesorů jsou penzisté (což samo o sobě nevadí, ale přidružené zdravotní problémy typu nedoslýchavosti a špatné artikulace ano - nic proti nim, uvítám jen fakta). Při poměrech na některých školách (gymnázia nevyjímaje) se ale není co divit. Myslím, že celkový problém spočívá v nepřílišné popularitě školství (i z hlediska jednání s kantory), v nejasném systému (myšlenky státních maturit, mnoho rozličných více či méně chaotických testů studijních předpokladů atd., do toho všeho rámcové vzdělávací plány atd.) a v problematice velmi omezených pravomocí učitele vůči žákům (a to píšu, jsa žákem). Sám pozoruji, že drzost, s jakou přistupují někteří studenti k pedagogům, je do nebe volající. Myslím, že je důležité, aby každý člověk v systému zainteresován (ať již učitel a žák) byl připraven vyslechnout konstruktivní kritiku a podle této se zařídit. Je třeba mít na paměti, kdo je učitel a co a proč učí (zase - musí si to uvědomovat jak učitel, tak žák). Je třeba, aby učitel věděl, co učí a žák aby rozuměl tomu, co ho pedagog chce naučit. Stejně tak je důležité, aby učitel byl ochoten přijmout, že udělal chybu... ale stejně tak k tomu musí být připraveni i žáci. Koneckonců, smyslem studia je i naučit se v životě dělat věci věci, které dělat musíme, ačkoliv už je nebudeme potřebovat a nebaví nás. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 6. 2008 | Dobří učitelé již byli ze škol vypráskani - už dávno, kroky předchozích vlád | Pavel Drs | |
10. 6. 2008 | Otevřenost | Boris Cvek | |
10. 6. 2008 | Vláda zlikviduje až 270 špatných škol | ||
10. 6. 2008 | Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II | ||
10. 6. 2008 | Dobří učitelé byli vypráskáni už dávno | ||
10. 6. 2008 | Učitele s menším nárokem na výšku platu | Bohumír Tichánek | |
10. 6. 2008 | Úroveň absolventů vysokých škol | Václav Špíka | |
10. 6. 2008 | Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozní | ||
10. 6. 2008 | Neomezený počet géniů a konstantní počet hus | Štěpán Kotrba | |
10. 6. 2008 | Neznalost | Jan Čulík | |
10. 6. 2008 | O Čulíkově biči a společenské kauzalitě | ||
10. 6. 2008 | Žákova matematika | Pavel Zoch | |
10. 6. 2008 | Kopání do učitelů | ||
10. 6. 2008 | Bohunk (bouhank) (am.) | František Řezáč | |
9. 6. 2008 | Lesk a bída učitelstva | Pavel Táborský |