9. 6. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 6. 2008

Vysoká škola ve mně kritické myšlení nikdy nepěstovala

Nad článkem Jana Čulíka jsem se trochu zhrozila, hodně zamyslela, píše Eleni Akriditisová.

Není to tak dlouho, co jsem ukončila vzdělávání se na jedné z českých vysokých škol. Třeba to zrovna bude ta, jejíž zástupce si stěžoval na úroveň uchazečů o studium (?).

Já osobně bych problém viděla právě už na vysokých školách samotných...Málokdy jsem se setkala s osobním přístupem. Krédo bylo: Nauč se kvantum informací, není důležité, abys je pochopil, ale když já to budu chtít slyšet, tak to musíš být schopný ze sebe dostat. Kdykoli. Jinak tu nemáš co dělat. Zkoušky jsou na tomhle principu založené, nevšimla jsem si, že by někdo hodnotil, jaký přístup k dané problematice mám.

Já, protože jsem člověk s myslí otevřenou a širokým záběrem, jsem to dost těžko zvládala, dokonce se mi, řekla bych, tento přístup stal osudným.

Mám trochu pocit, že vysokoškolští pedagogové na svou primární funkci zapomínají, jakoby usnuli na vavřínech, věnují se svým osobním publikačním činnostem, aby si nahnali kvalifikaci a tituly. Nepamatuji se, až na pár světlých výjimek, že by v nás někdo pěstoval úctu ke kritickému myšlení, diskutoval s námi, že by někoho zajímaly naše názory a přístupy..

Sama nyní pracuji na částečný úvazek jako středoškolská učitelka a s klidným svědomím mohu říci, že pětileté studium na vysoké škole mi v mém povolání v ničem nepomohlo (až na hromady dat zasunutých v hlavě v šuplíčcích, které nevím jak otvírat a nevím jak používat).

S hrůzou zjišťuji, že se v našem systému vzdělávání vlastně nic nemění, přicházejí do něj lidé z vysokých škol, kde nikoho nezajímá, jaký tento budoucí učitel je a jaké má vlastnosti, ale kolik vět a pouček dokáže zpaměti odvykládat.

No a pak je to stále dokola - systém, který na všech úrovních neustále chrlí ven jedince bez vlastního názoru, lehce modelovatelné a hlavně poslušné...

K práci učitele bych řekla jen to, že je neuvěřitelně náročná, nejen po stránce učení samotného, ale také po stránce byrokratizace. Nevěřili byste, jaké stohy papírů je potřeba během školního roku vyplnit (mám trošku pocit, že na mnoha školách je učitel hodnocen právě za to, jak správně má všechny papíry vyplněné, ne za to, jaký je pedagog).

S tím, kdo s úšklebkem říká: "Učitelé, pche, pořád si stěžují, stále mají prázdniny a chtěli by víc a víc..", se velmi ráda alespoň na chvíli vystřídám. Nechť se aspoň na hodinu postaví před třídu dvaceti puberťáků a myslím, že ihned pochopí, jak moc se zmýlil...

Ne všichni učitelé by zasloužili ze škol vypráskat, jsou i tací, kteří by zasloužili OCENIT a to nejen kytkou od žáků či studentů na konci školního roku.

Doufám, že až má dcera půjde do školy, bude situace o trochu lepší a společnost pochopí, jak důležitou součástí systému je spokojený učitel a kvalitní vzdělávání. Vzdělání je jednoduše duší společnosti a přechází z jedné generace na druhou. Škoda, že to v zemi, která světu dala Komenského, není samozřejmé.

PS: Čas k napsání této odpovědi jsem získala jednoduše. Připojila jsem se k dnešní stávce.

                 
Obsah vydání       9. 6. 2008
9. 6. 2008 Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky Fabiano  Golgo
9. 6. 2008 Czech English teachers often are not able to carry a conversation in English... Fabiano  Golgo
9. 6. 2008 Naprosté selhání Moravce a Vesecké Boris  Cvek
9. 6. 2008 OVM: Vesecká vyhrožuje Zeleným Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Reportáž TV Nova se nezakládala na pravdě
9. 6. 2008 Vláda by měla podat demisi a dovést zemi k volbám Boris  Cvek
9. 6. 2008 Výzkumný projekt o roce 1989 - hledáme padesátníky a šedesátníky
9. 6. 2008 Izrael se pokusil zpochybnit výrok svého ministra o nutnosti vojenského úderu proti Íránu
9. 6. 2008 Evropou obchází strašidlo Ladislav  Žák
9. 6. 2008 Učitele by bylo zapotřebí ze škol vypráskat, ne přidávat jim na platech Jan  Čulík
9. 6. 2008 Vypráskat je nutno především tyto zoufalce Jakub  Žytek
9. 6. 2008 České školy jsou prostředím strachu, konformity a tuposti Boris  Cvek
9. 6. 2008 Dobře zakalit sekeru umí málokdo
9. 6. 2008 Vysoká škola ve mně kritické myšlení nikdy nepěstovala
9. 6. 2008 Talent není klíčový
9. 6. 2008 Stávka zaměstnanců není o kvalitě František  Řezáč
9. 6. 2008 Problém možná nejsou jen učitelé, ale cíle vzdělávání Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Štěpán Kotrba nerozumí potřebám moderní společnosti Jan  Čulík
9. 6. 2008 Učitelé, jejich bídné platy a hra na demokracii
9. 6. 2008 Proč se při diskusi o stávce učitelů vůbec nemluví o otřesné kvalitě českého školství? Jan  Čulík
9. 6. 2008 Marihuana způsobuje poškození mozku
9. 6. 2008 Lisabonská smlouva hrozí masivním obejitím Benešových dekretů Jan  Zeman
9. 6. 2008 Klaus: Zůstane EU i po ratifikaci Lisabonské smlouvy mezinárodní organizací? Václav  Klaus
9. 6. 2008 Bude možné domáhat se práva podle protektorátních předpisů a rozsudků, padnou-li "Benešovy dekrety"? Jaroslav  Kuba
9. 6. 2008 Rakouští lékaři pokračují v boji proti zdravotní reformě Richard  Seemann
9. 6. 2008 Do války, k smrti, a to ne rukou nepřítele, anebo Vinna nejsou antidepresiva, vinni jsou politikové Uwe  Ladwig
9. 6. 2008 Medvěděv se začíná prosazovat v SNS
8. 6. 2008 Jak na českou "supermodelku" Evu Herzigovou udělal dojem film Nepohodlná pravda
8. 6. 2008 Lidové noviny jako Blesk Bohumil  Kartous
7. 6. 2008 Amerika šokována cenou ropy a bezprecedentním růstem nezaměstnanosti
6. 6. 2008 Cenu ropy vyhánějí nahoru investoři v důsledku právní mezery v americkém zákonodárství
9. 6. 2008 Schwarzenbergův zájem o lidská práva pouze účelovou pózou? Kateřina  Konečná
6. 6. 2008 Od smrtelně vážného k frašce Ivo  Šebestík
7. 6. 2008 Čeští vojáci nechtějí do války v Afghánistánu Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Topolánek přestřelil: NE radaru a americké základně řeklo 68% občanů
9. 6. 2008 Žádné hrůzy v českých nemocnicích, naopak, dostalo se mi profesionální péče
9. 6. 2008 Lesk a bída učitelstva Pavel  Táborský
9. 6. 2008 ■ ■ ■ Jiří  Staněk
6. 6. 2008 Forward: Zkorumpovaného Olmerta nahradí ministryně zahraničí Cipi Livni
6. 6. 2008 Všichni občané budou mít zákonný přístup na plavání zadarmo
6. 6. 2008 To se mi snad jenom zdá...! Jan  Neoral
6. 6. 2008 ČLK: Ministerstvo s lékařskou reprezentací nejedná. Kdo má jiný názor, ten je ministrem označován za nepřítele
6. 6. 2008 Trpká léčba konopím Bushka  Bryndová
6. 6. 2008 Jak dál při energetické nedostatečnosti Jindřich  Kalous
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
9. 6. 2008 Lesk a bída učitelstva Pavel  Táborský
9. 6. 2008 Učitele by bylo zapotřebí ze škol vypráskat, ne přidávat jim na platech Jan  Čulík
9. 6. 2008 Problém možná nejsou jen učitelé, ale cíle vzdělávání Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Štěpán Kotrba nerozumí potřebám moderní společnosti Jan  Čulík
9. 6. 2008 Učitelé, jejich bídné platy a hra na demokracii   
9. 6. 2008 Proč se při diskusi o stávce učitelů vůbec nemluví o otřesné kvalitě českého školství? Jan  Čulík
9. 6. 2008 Vypráskat je nutno především tyto zoufalce Jakub  Žytek
9. 6. 2008 Dobře zakalit sekeru umí málokdo   
9. 6. 2008 Vysoká škola ve mně kritické myšlení nikdy nepěstovala   
9. 6. 2008 Talent není klíčový   
9. 6. 2008 Stávka zaměstnanců není o kvalitě František  Řezáč
9. 6. 2008 Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky Fabiano  Golgo
6. 6. 2008 Liškovi: Nikdo Vám ruku nelámal, abyste školství převzal   
31. 5. 2008 Do třiceti let bude memorování zbytečné   
24. 5. 2008 Univerzita bude nucena ukončit klinickou výuku na školách