9. 6. 2008
Proč se při diskusi o stávce učitelů vůbec nemluví o otřesné kvalitě českého školství? |
Hovořil jsem s nedávnou maturantkou o výuce angličtiny na středních školách v ČR. Je stále postižena tímtéž jako před čtyřiceti lety. Namísto toho, aby učitelé žáky naučili normálně mluvit, nutí je biflovat se encyklopedické informace, například údaje z anglické historie, případně posloupnost vlády různých anglických králů... :) Praktická výuka, jejímž cílem musí být poradit si ve světě, být originální, zvídavý, svobodný a vymýšlet nová zajímavá řešení, je v českých školách nahrazována nucením učit se nazpaměť povětšinou irelevantní encyklopedické údaje. Anebo, jak o tom svědčily letošní přijímací zkoušky na vysokých školách, se na středních školách už neučí vůbec nic. Proč není součástí diskuse o nízkých platech učitelů analýza způsobu jejich práce? Britská vláda nedávno varovala, že pokud se nejhorší školy v Británii nezlepší, a definovala velmi přesná kritéria, podle nichž se to bude poměřovat, ty školy prostě zruší. V ČR by se ovšem muselo zrušit skoro celé školství, ale pro ne? Proč si hrát na to, že Česká republika má školy, když tomu tak zřejmě často vlastně ani není. |