31. 3. 2008
ANALÝZARezignuje dalajláma? Tibetská mládež ho možná donutíMládí je netrpělivé. Toto konstatování dostalo tragickou ilustraci během současných násilných protestů v Tibetu. Čína tvrdí, že za nepokoji v Lhase, Dharmasale, Díllí a před více než desítkou čínských ambasád ve světě, stejně jako nepokoji při olympijských rituálech v Řecku, stojí "malá skupina kriminálníků" či "dalajlámova separatistická klika". Mozaika fakt ukazuje ale na něco jiného. Dalajláma se ocitl v pasti a stal se rukojmím své vlastní trpělivosti. |
Dalajláma se po půlstoletí propagandistické činnosti a subverzního pronikání tibetského buddhismu do Evropy a Ameriky dostal do slepé uličky. "Etno" kultura ovládla hedonistickou Evropu i Ameriku kvalitou čaje i meditativní tibetské hudby, filosofickým zhmotněním pomíjivosti světa prostřednictvím mandal, zklidněním duší v tisících neagresivně vyzdobených čajovnách, hlásajících harmonii jin-jang. Mysli i těla. Mimo cestujících lámů šířili dalajlámovo poselství američtí a posléze i evropští hippies, kteří mezitím zestárli a namísto marihuany, LSD, sexu a meditace se věnují politice, ekonomice i kultuře. Ať již se jedná o zelené či liberálně socialistické politiky, hollywoodské herce nebo ekologicky odpovědné miliardáře. Dlouhodobá rockefellerská politika občanské diplomacie nesla ovoce. Nicméně pouze v kosmopolitní a globalizující se Evropě a Americe pro uskutečnění cílů New World Order. Nikoliv v Číně. Jeho koncept trpělivé mravenčí politiky a ghándíovského nenásilí tudíž výsledky nepřinesl . Čína používala protitaktiku stejně trpělivého zadržování a vzhledem k její vojenské síle v dobách studené války, ekonomické a tím i politické síle ČLR během rozpadu bipolární architektury až po současnost, ani v posledním desetiletí čínské ekonomické hegemonie se dalajlámovi nepodařilo - stejně jako aktivistům Kuomintangu na Tchajwanu - politické uznání Tibetu. Podařit se nemohlo. Nejdříve kvůli Číně samotné, pak kvůli SSSR. Dnes kvůli Kosovu, Irsku, Čečně či ETA. Lidé jako český prezident Havel sice dalajlámu pozvali na návštěvu, vždy však neopomněli tiše podotknout, že tak činí nikoliv jako prezidenti či předsedové vlád, ale jako soukromé osoby. Ekonomické důsledky opaku by byly zničující a politiky musí někdo živit - podnikatelé, platící daně z prosperujících firem, nikoliv nezaměstnaní a bankrotáři, kterým se z politických důvodů uzavřelo odbytiště. Mladé Tibeťany, kteří navštěvovali Západ a ze Západu k nim jezdili mladí turisté, i mladé lámaistické mnichy nejspíše přešla trpělivost. Neviděli výsledky, nepochopili dlouhodobost dalajlámovy plíživé strategie. Nepochopili, že dalajláma se stal rukojmím americké diplomatické geostrategické hry už jednou a málem na prohraný státní převrat doplatil. Nicméně musel emigrovat. A poučil se. Globalizace nicméně postoupila až do Tibetu. Mladí Tibeťané nepociťují osamělost uprostřed horsských velikánů, ani kulturní odloučenost tradičního jazyka a tradičního, ultrakonzervativního náboženství. Ritus se vzhledem k misijním cestám lámaistů na Západ modernizoval a liberálněl, mladí v Tibetu stejně jako mladí v celém světě komunikují anglicky. Internet přinesl sympatizanty všeho druhu a - a to je podstatné - alterglobalistické heslo "Globalizujte odpor". A tak spolu s antisystémovými "hippy" kuřáky hašiše s "etno" dredy, meditativními čajovými gurmány s kulatými brýlemi a vlasy na ramena i rozličnými New Age horolezci, filosofy a etnografy přijala prostřednictvím turistů a internetu mladá společnost buddhistických mnichů metody globálního odporu proti nadnárodnímu kapitalismu. A zde se ghándíovská "nenásilná" idea neuplatňuje jako řídící strategie, ale jen jako pragmatická taktika. Když se hodí, použije se. Když ne, tak k vyvolání násilí a politických převratů se mrtví a zranění hodili vždy. Politici se vždy báli krve na ulicích. Stačí vzpomenout na "mrtvého" studenta Martina Šmída v listopadu 89 v Praze, zbité studenty při protestech proti MMF, Světové bance, NATO a americkým válkám - po celém euroatlantickém světě. Krev přitahuje média a pozornost lhostejných. Média nerozumí idejím a filosofii. A lidé už dnes také ne. Rozsáhlé rioty v kombinaci s asertivní liberální až libertatriánskou ideologií , taktikou barevných happeningů a hlučných pouličních poutí , spolu se sofistikovanými globálními mediálními kampaněmi jsou za podpory globálních elektronických komunikačních sítí účinnější operační taktikou, než půlstoletí strategické trpělivosti a zákulisní diplomacie. Průběh jakékoliv akce je v době miniaturizované a vysoce sofistikované elektroniky v rukách široké veřejnosti pod velmi podrobným dozorem společnosti. Kdejaká kamera dnes umí nahrávat full HDTV. Objektivy dokáží přiblížit obraz na obrovské vzdálenosti. Mikrofony dokáží zaznamenat zvuk na stovku metrů. Fotoaparáty i kamery dokáží snímat ve vysokém rozlišení, standardně 10-16 Mpix. Internet zrovnoprávňuje státy a jejich národní tiskové agentury s kdejakou skupinou aktivistů. Vždyť byl jako globální komunikační prostředí vymýšlen tehdejšími hippies na univerzitách. Zdokonalen v globální tiskovou agenturu byl světovým ekologickým a antiglobalistickým hnutím. Blogy navíc setřely rozdíl mezi žurnalisty a čtenáři. Demokratizace přináší chaos. Posílat dnes obrázky i video přes půl zeměkoule je snadnější, než přejít s nimi do druhé místnosti. Publikovat jakýkoliv text v jakémkoliv jazyce též. Pravidla ani zákony neexistují. Žádná země dnes nemá monopol na informace a není schopna kontrolovat publikační technologie svých občanů. Už jednou provždy. Už jednou provždy global village. iDnes: Řecká policie zatkla Češku za protesty na podporu Tibetu ZDE A to zradilo dalajlámu, který je konzervativec z půlstoletí staré školy. Studená válka dnes probíhá na jiném půdorysu než uprostřed padesátých let. Mladí Tibeťané i mladí mniši se dívají přes Himaláje na celý svět a zanalyzovali si, že taktiky 14. živého Buddhy nedošly a půlstoletí k cíli. Vzdor měl ryze moderní podobu aletrglobalistického riotu. Včetně zapálených aut, čínských "mekáčů" a domů. Hesla byla anglická, demonstrace probíhaly s telefonickým komentářem protestujících pro západní tiskové agentury. Scénář ale nepočítal s globálními komunikačními prostředky na obou stranách. Nepočítal s tím, že se obraz nepodaří udržet celistvý. Nepočítal s tím, že policejní protidemonstrační taktiky jsou vypracovány dnes včetně mediálně publikačních strategií. Mladí padli do pasti své vlastní netrpělivosti. A dalajlámu strhli s sebou. Tibetan Youth Congress se sídlem v Dharmasale, podporovaný naivními mládežníky World Congress of the International Union of Socialist Youth (IUSY) už nenaslouchá slovům o opatrné kulturní a náboženské autonomii. Chce nekompromisně nezávislost. Lidská práva. Lid-ská prá-va, lid-ská prá-va, lid-ská prá-va. Bez ohledu na geopolitickou realitu. Mládí je netrpělivé. Nevěří na převtělení, reinkarnaci, věčnost. Dělá to po svém, se stejným použitím všech prostředků, jako jiné protestní skupiny Západu. A se stejně nejasnými a pomíjivými cíli. Mladí už stárnoucího a věčnými cestami unaveného dalajlámu neposlouchají . Mladí poslouchají dalajlámu od Rammstein. Reise, Reise. A tak starý, ale respektovaný vůdce protičínského převratu Dainzin GyaCo osiřel a bojuje nyní o závěr své vlastní kapitoly v historii své země. Až pochopí do důsledků velikost a nezměnitelnost prohry proti času, rezignuje. Tím se uzavře jedna, od roku 1950 existující klerikální etapa vývoje čínské autonomní oblasti Tibet, která mohla vést k samostatné světové buddhistické říši pod vrcholy Himalájí. Všechno ostatní už bude mít užmoulanou podobu dnešního multipolárního světa s jeho náboženskými skanzeny v Římě, Mekce či Jeruzalémě. Příslušné orgány čínské autonomní oblasti Tibet dopoledne 30. března daly pozůstalým oběti při incidentu 14. března zvláštní odškodné v sumě 200 tisíc juanů pro každého, tím začalo rozdávání zvláštního odškodného pro oběti. CRI: Dalajlámova klika je organizátorem a provokatérem incidentu bičování, rabování a pálení v Lhase ZDE CRI: Orgány Autonomní oblasti Tibet začaly vyplácet odškodné pro oběti ZDE
CRI: Ústřední vláda pomáhá rozvoji tibetské ekonomiky ZDE
Tak dnes vidí právě skončený marný pokus o separatistické povstání ve Lhase miliarda lidí v Číně. Smutný příběh, psaný profesionály agentury XinHua, který už ani rioty zastánců svobodného Tibetu, provázející olympijskou pochodeň, nezmění. Ani His Holiness the 14th Dali Lama of Tibet. Poslední provokace nevyšla. A byla nejspíš poslední, protože v ohních spalujících čínské krámky uhořelo mimo několika nešťastníků i myšlenka o sametu - vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí, myšlenka ghándíovského politického nenásilí, vymyšlená kdesi uprostřed Woodstocku. Love Generation . I sen o lásce zemřel - na tragickém koncertě Rolling Stones na závodišti v Altamontu 6. prosince 1969. Motorkářský gang The Hell's Angels tehdy udělal pořádek... Ubodaný fanoušek způsobil konec nadějí, konec šedesátých let a změnil generaci lásky na generaci deziluze a zklamání . Čínský režim, jak je vidět, studoval kulturu i protesty proti globalizaci v Evropě i Americe včetně policejních a mediálních protiopatření a poučil se. Globální politická realita s globální politickou odpovědností vylučují akce, vedené naivním politickým romantismem - duchem hippies a metodami anarchistů. Řešení nejspíše přijde, ale bude mít podobu stánku McDonalds pod palácovým komplexem Potála. Bude se jmenovat "Café Tibet" . A hamburgry budou ze soji. Geneticky upravené, aby se dala pěstovat pod velehorami. |