25. 3. 2008
Tibet -- konečně vyvážený přístupTibet je opět na prvých stranách tisku a ostatních médií. Není proto třeba popisovat co se stalo. Kupodivu tentokráte opravdu ne. Poprvé jsme všichni viděli jak "duchovně" cvičení výrostkové ve svých charakteristických hábitech jsou spíše zdatní svými fysickými výkony při ničení majetku. Později se sice z našich médií díky jejich shovívavosti a tradičnímu pseudoideologickému zaměření začaly tyto snímky vytrácet. Viděli jsme jiné bojůvky, které nebylo možno tak snadno identifikovat. Pravda však konečně byla venku. Protesty byly krajně násilné, organizované a bez jakékoliv tolerance vůči všemu netibetskému. |
Budeme-li hledat za této situace osobní přístup, máme tentokráte na vybranou. Můžeme se připojit k našemu exprezidentu, který čím dále tím více se stává známým ve světě jako autor výzvy k "humanitárnímu bombardování" či raději humanitárnímu zabíjení a protestovat před čínským velvyslanectvím, anebo zvážit celou historii a fakta a možnou reálnou perspektivu dalšího vývoje. K tomu nám dnes napovídá i dalajlama, kterému se jeho "hoši" jaksi vymkli z rukou a ostře je proto vyzval k uklidnění a při tom dokonce dal na váhu i své vlastní postavení. Bylo to závažné rozhodnutí, nenechávající nikoho na pochybách, kde byla iniciativa. Na druhé straně jednání pořádkových sil bylo dosti bezradné, neakční a daleko za způsoby na které je naše "západní" civilizace běžně při demonstracích zvyklá. Tibet je však v ČR vnímán jako politický pojem a tím je vlastně od samotného Tibetu a jeho reálné situace oddělen a nastupuje náš osobní vztah, který se snaží ovlivňovat media se svým proti čínským nábojem. Vše se děje pod praporem lidských práv. Ty mají a měly by mít váhu z univerzálního a globálního pohledu. Pokud náš přístup je v tomto ohledu místně či jinak omezen jedná se již ne o humanitární, ale o politické zaměření a to je velmi snadno zneužitelné. Porušování lidských práv má však vždy konkrétní podobu.
Tibet -- historická srovnáníS Tibetem je však spojena další otázka. Snažíme se ji dosud důsledně vyhýbat. Veškeré naše uvažování mělo by mít srovnávací hodnotu v celkovém historickém kontextu. To určuje vývoj i objektivní přístup hodnocení. Kupodivu srovnávací fakta v případě Tibetu jsou dosti jednoznačná a to právě z lidsko-právního hlediska. Jaká byla politická, společenská a sociální situace v zemi před příchodem "okupačních" jednotek? Tibet byl ještě v dvacátém století jediným uzavřeným správním územím s absolutním o t r o k á ř s k ý m systémem. Teprve 13.dalajlama (dnešní má číslo 14) zrušil fyzické tresty v pravomoci místních náboženských hodnostářů ( vypichování očí, uřezávání uší, nosů, usekávání rukou a trhání nohou, či příkaz nosit na hlavě kamenný klobouk). Země byla z 97 % negramotná. Zdravotní systém neexistoval (vše bylo v rukou božích). O postavení žen ve společnosti nelze vůbec hovořit a pojem majetkových vztahů byl zcela neznámý. Je to nyní nevratná historie ještě minulého dvacátého století. Politika ČLR, zvláště v některých obdobích (kulturní revoluce) je rovněž neobhajitelná a to nejen ve vztahu k Tibetu, ale i k celospolečenskému vývoji v zemi. Dnes je to již také dávná historie dvacátého století bez možnosti návratu. Ekonomický růst země 10-12% v dlouhodobém horizontu (Tibet 14%) má své globalizační negativa a navíc i komerční prvky zásahu do charakteru celé země. Jsou však spíše západní či americké provenience. Tibet je nezpochybnitelnou součástí ČLR. Je to ne převládající, ale jediný přístup, a to i dalajlamy. Naše radniční výkřiky o svobodě pro Tibet nemají s touto provincií nic společného. Plní jinou funkci. Pro mnohé představitele radnic možnost "správného politického zařazení se", a pro "čecháčky", udržení atmosféry nedůvěry a jejich nové "třídní" nenávisti. Doba uvědomění si "Daně z blbosti" (Jiří Ruml) u nich ještě nenastala, ale jejich období bezvýznamnosti se právě dostavilo. ČLR má významné respektované postavení z celosvětového pohledu. USA i Rusko tento stav nezpochybňuje. Je stabilizačním faktorem v oblasti (Šanghajská organizace spolupráce). Tato stabilizace je podložena nejenom mimořádným ekonomickým rozmachem za spoluúčasti nadnárodních společností, ale je zárukou dalšího politického vývoje v společenském, chcete-li demokratizačním rozměru, a to včetně Tibetu. Nechápat tento zákonitý vývoj, či se mu příčit, není nadále problémem Číny ani Tibetu. Autonomní kulturní vazby a postavení Tibetu je otázka jednání, které s větší či menší intenzitou probíhá již léta. Dokonce i pod vedením dalajlámova staršího bratra Gyalo Thondupa v Pekinu. Myslím, že to dnes již nemusí být naše starost.
Tibet jako český problémDosavadní naše převažující publikace a mediální pokrytí problematiky Tibetu měly jednoznačně funkční zaměření. V podstatě nešlo a nejde o Tibet. Mnozí si svým "zásadním" postojem chtěli vylepšit svoji dříve pošramocenou politickou pověst. To byl převažující motiv našich městských zástupců "vlajka za Tibet" s líbivým, ale nepatřičným heslem dokonce "svobody a samostatnosti". Jako metoda se používají lidská práva, ne jako univerzální zásada, ale výlučně jako selektivně manipulovatelný argument. Jinak bychom se (radnice) musili předně starat o tisíce politických vězňů na př. v Egyptě, oběti agresí, třeba proti Jugoslávii, našeho spojence v obdobích pro nás nejtěžších, či proti bezpráví na Guantánamo praktikovaném naším vojenským spojencem, a to právě proto, že je naším spojencem, či raději poukázat na problémy ve vlastní zemi. Známe je dobře a nejsou to jen Romové. Proč na univerzalitu lidských práv rezignoval Václav Havel a jeho dřívější poradci Schwarzenberg, Vondra, kteří jsou dnes stále ve vysokých exekutivních funkcích. Zde nejde jen o individuelní přístup a osobní zájem. Myslím, že pochopili, že jako v dobách kolonializmu, kdy Evropa šířila svoji moc pod praporem civilizace (jaké to vznešení slovo), tak se nyní "mocní" snaží zneužít a zakrýt svůj mocenský zájem ochranou lidských práv a jejich univerzalitu nahradit dokonce suverenitou jednotlivce za kterého a jeho "svobodu" se mohou provádět i válečné agresivní akce. Vždyť je to, jak tvrdí, výlučně v zájmu šíření demokracie. Tento přístup není jenom pokryteckým, ale jedná se o manipulativní způsob jak se snaží podřídit jiné, ale i sebe, zájmu zainteresovaných států. Přestože bipolární období světa skončilo, lze tímto způsobem hledat nové nepřátele a tak stanovit hranici mezi dobrem a zlem v podstatě bez přemýšlení i argumentu. Prostě raději se mýlit s Bushem než mít pravdu s Putinem. Tak pregnantně a výmluvně nám líčí stav současného světa naše media prostřednictvím "svých" expertů. Nejde však o Bushe ani o Putina. Jedná se o zjednodušený a tím velmi nebezpečný pohled na svět. Proto máme Tibet, Kubu a zítra kohokoliv jiného, na kterého "velký bratr" ukáže. Protože potřebuje dnes energii, zítra třeba i vodu, ale v každém případě oddaného spojence -- sluhu. Nejraději i jeho území. Poslední události, které měly komplikovat či alespoň ztížit atmosféru v předolympijské Číně, mají opačný efekt. Na jedné straně jsou zoufalým výkřikem našich početně i názorově omezených propagátorů a na druhé straně se poprvé přece jenom podařilo umístit do médií v ČR objektivní pohled nejenom na minulé události v Tibetu, ale i na celkovou situaci v ČLR obecně. Nepochybný pozitivní vývoj v mnoha směrech společenského života přináší i své negativní stránky. Tomu ale dobře rozumíme. Je to i náš problém. |
Tibet | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
25. 3. 2008 | Sněmovna odmítla projednat rezoluci k Tibetu | Andrea Cerqueirová | |
25. 3. 2008 | Čínská velvyslankyně: Kdyby čeští poslanci měli nezávislé informace, rozhodovali by se jinak | ||
25. 3. 2008 | Tibet -- konečně vyvážený přístup | Miroslav Polreich | |
21. 3. 2008 | Tibet: Jak zdemolovali Pekingskou třídu | ||
21. 3. 2008 | Olympiáda pro tělesně postižené | Jiří Drašnar | |
21. 3. 2008 | Tibet - Vytrženo ze souvislostí | Petr Ďásek | |
20. 3. 2008 | Čínský premiér: Čína je ochotna zahájit dialog o Tibetu | ||
20. 3. 2008 | Novinářský skvost | Jiří Drašnar | |
20. 3. 2008 | Už se diskuse k něčemu dobrala? | Jan Čulík, Karel Dolejší | |
20. 3. 2008 | Kdo zapálí svíčky za oběti tibetského násilí | Štěpán Kotrba | |
20. 3. 2008 | Je argumentem dřívější tisícileté porobení pro následné udržení nadvlády nad dříve samostatnou zemí? | Miloš Dokulil | |
19. 3. 2008 | Podpořte svobodu Tibetu | ||
19. 3. 2008 | Očitý svědek z Tibetu | Zdeněk Jehlička | |
19. 3. 2008 | Euroatlantickým "demokratům" nevyšel převrat v Tibetu, i dalajlama troubí k ústupu |