31. 3. 2008
Britští konzervativci jsou stejní jako čeští pravičácireplika na článek Jana Čulíka "Neférové zhodnocení", reakci na text Karla Dolejšího "Oidipovské Velikonoce na toryovský způsob", komentující shrnutí článku Davida Selbourna "Svoboda není konzum" Nemám vůbec nic proti tomu, aby se soukromé osoby konzervativních názorů v médiích vyjadřovaly k otázce -- řekněme -- veřejných mravů. Kdyby se to v České republice stalo běžnou věcí, velmi bych to uvítal. Pokud si však stav veřejných mravů v britském konzervativním týdeníku bere do úst oficiální politický poradce Konzervativní strany David Selbourne, a pokud to dělá v kontextu otevřených výzev k dobytí politické moci, otvírá se mi příslovečná kudla v kapse. Ne proto, že je Selbourne tory - ale proto, že se při psaní PR článku měsíc před volbou londýnského starosty celý namazal kadidlem. Jan Čulík je ovšem nespokojeným obyvatelem britských ostrovů. A s těmi to Selbourne náramně dobře umí, zdá se. |
Pokud se Selbourne léta pohybuje v kuloárech praktické politiky, pak jedině absolutní pokrytectví nebo -- v horším případě, který ovšem pokládám za pravděpodobnější -- zcela "nekonzervativní" kalkulace mu mohou dovolit předstírané mravní rozhořčení nad současným stavem britské společnosti. Je nekonečnou drzostí tvrdit, že aparátnické kádry, které se zcela rutinně navzájem potápějí, a to naprosto bez skrupulí, disponují nárokem jakkoliv komentovat, co Charlie udělal Tommymu nebo co měla Mařenka s Jeníčkem. Propagandista, který dnes sbírá kamení takovýchto "mravních prohřešků" a ohání se přitom Cromwellem, si téměř jistě zítra navlékne na ruku pásku s Union Jackem nebo Hakenkreuzem (v jistých kontextech to totiž vyjde úplně na stejno) a začne po občanech nakupenou munici metat z tribuny. Úkolem politické strany respektující liberální pravidla hry není a nemůže být náprava veřejných mravů. Pokud se politická strana tváří, že usiluje právě o tohle, chce prostě jen uzurpovat více moci, než jí podle liberálních zvyklostí přísluší. Politická strana se tradičně mohla a dovedla starat o daně a měnu, dopravu, veřejnou hygienu, soudy a policii; ve dvacátém století jsme si navíc zvykli na to, že pečuje i o spoustu dalších věcí v rámci sociálního státu, který je ovšem celá desetiletí v krizi, jíž jako první nadšeně vyšla vstříc železná Margaret (o tom by mohl být docela pěkný Selbournův článek); a dnes by k tomu všemu měla přibýt ještě energetická a ekologická bezpečnost. Agenda věru obsáhlá a složitá -- snad až příliš na to, aby se v jistých kruzích odolalo pokušení převzít místo toho agendu ultrapravicových stran. To znamená uhnout ke strašení islámem (osobní "zásluha" Davida Selbourna s jeho kontroverzní knihou The Losing Battle with Islam) a zjednodušujícím moralistním plkům, které stejně nemají jinou roli než legitimovat extrémní mocenský nárok "napravovatele". Rozdíl proti situaci v ČR je nejspíš jen v tom, že (ultra)pravé křídlo naší ODS straší komunisty a jeho očerňovací výlevy jsou proto zaměřeny výhradně tímto směrem. Naivní pravičák v Británii nebo ČR se dnes politicky definuje jako člověk s jistou hodnotou, pokud si podle předpisů plivne na svého muslima/konzumenta/komunistu. Nic než gesto na divadle, jako kdysi lampionový průvod! Nadekretovaná identifikace rozdílem, komunikace uvnitř společenství ovšem nulová. Selbourne vyhlašuje výjimečný stav a ukazuje na nepřítele přesně podle Schmittova návodu, velmi podobně, jako se to u nás bez valného úspěchu snaží dělat dejme tomu Štětina nebo Cibulka. Selbourna ovšem Čulík za to chválí... "Podvod poznáme nejlépe podle toho, že vypadá přehnaně pravdivě," napsal kdysi Karl Kraus -- a já věru nevím, co bych k této nápovědě ohledně "výborně stylizovaného" článku ještě dodal. Snad jen, že takový Der Arbeiter Ernsta Jüngera se čte ještě lépe než Selbourne, protože si nemusí v jediném komentáři vypůjčovat šest citátů jen od Cromwella (další autory nepočítám), aby byl působivý. A dokazuje to snad něco? Byli to koneckonců britští konzervativní teoretici, kdo jako první kritizoval francouzské jakobíny a vysvětlil, že a proč celá věc s Výborem pro veřejné blaho musela skončit terorem. Když se tedy politický propagandista odkojený konzervativní tradicí ohání morálkou v kontextu výzev k dobytí moci, zasluhuje jedině pořádnou do zubů. |