10. 8. 2007
Radio Wave má dvojnásobek posluchačů, než celý RegionNejnovější výzkum potvrdil tvrdými čísly to, co insideři věděli dlouho. Že totiž Radio Wave n vlně 100,7 FM sebralo posluchače komerčním rádiím ve prospěch veřejné služby, a Český rozhlas Region na této programové změně v poslechovosti neprodělal. Součet v Praze dává plus, situace celkem pokrytého území je co do celkového počtu posluchačů lepší, než byla před spuštěním Wave. 117 000 před Wave a 123 000 dnes. A to přesto,že rekordní údaje ze zimy 2006 u Reginy se poté už neprojevily nikdy a u rádií v celku je patrný pokles . Čísla hovoří jasně. 48 000 posluchačů týdně u Radia Wave přes zákaz reklamy a tvrdé omezení marketingových akcí způsobených kampaní Rady Českého rozhlasu proti rádiu znamená, že si stanice našla své posluchače trvale. Navzdory Radě. Pokles Reginy ale svědčí o tom, že stanice, kterou opustil ředitel se na novém trhu, definovaném nárůsty Impulsu a Evropy 2 neumí pohybovat. Pražského posluchače Regina neumí oslovit. Proč?
zdroj Radioprojekt ZDE |
Srovnání dlouhodobých trendů poslechovosti si zaslouží i "celoplošná" stanice ČRo 6, jejíž náklady na výrobu pro pouhých 6 hodin provozu jsou obrovské a přitom poslechovost je jen o málo větší, než u 24 hodin vysílajících lokálních rádií v Praze. Jak dlouho ještě bude Rada trpět tyto rozpočtové asymetrie? Rozhlasový posluchač se mění. Ukazují to i přední příčky výzkumu. Očekává od rádií to, co bývalý programový ředitel ČRo přesně analyzoval a navrhoval řešit přeprogramováním hlavních okruhů - infotainment a podstatné zkrácení zpravodajství. Osvěžení hudebního profilu. Radiožurnál není rodinné rádio, není Prahou pro mladou generaci. Český rozhlas Radiožurnál i Český rozhlas 6 jsou stanice, které za rok či dva v té podobě, v jaké vysílají dnes, už málokoho zaujmou. Místo zpravodajského servisu dnes tvrdě obsazují specializované stanice (Česko) pro ten segment, který vyžaduje zpravodajství a publicistiku celý den, o zbytek se starají mobilní služby internetových portálů (servis iDnes) a o infotainment se stará zajímavěji proudové vysílání komerčních stanic. Rozjuchaná ráááádijááá vítězí. Jediné co je nenahraditelné, je rozhlasové dopravní zpravodajství ČRo 1. Do doby, než se mýtné jednotky automobilů propojí s GPS a RDS druhé generace . Což se dá čekat v horizontu pěti let jako integrovanou službu mobilních operátorů, která nahradí rádia daleko kvalitnějším servisem, včetně navigace a výpočtu objížděk. Ale Radiožurnál dneška bohužel není ani "nejdokonalejším a jediným celoplošným rádiem pro řidiče" přesto, že jeho dopravní servis je v tuto chvíli nejlepší. Segmentace vkusu a stále se rozšiřující nabídka informačních zdrojů znamená podstatně složitější cestu k oslovení původně homogenních a konzervativních skupin. To pochopila už BBC a čelí tomu zahlcením nabídky pořady zdarma na internetu. V Česku ale k celoplošnému úspěchu takovéhoto řešení chybí ještě dostatečně širokopásmový a levný internet. Nabízí s ale použít sítí mobilních operátorů, neboť mobil má kdekdo. Jednou z česky použitelných cest je segmentace rádií, jakou představuje hudebně vyhraněný Wave, překrývající se územně s "většinovou" Reginou, druhou cestou je zploštění nároků a dočasné podřízení se vkusu posluchačů - v ČRo ovšem dlouhodobě a konzervativně vnímáno jako "podřizování s nevkusu". Dramatickou tvorbu , "Hoch Kultur" a "vážnou" hudbu, reprezentovanou stanicí Vltava, dnes nahrazuje dostupnost stovek titulů vážné hudby za poměrně nízké ceny dle vkusu náročných posluchačů v kvalitě CD a množnost PŘEPALOVAT CD BEZ ÚJMY NA KVALITĚ. Kvalita reprodukce "domácího kina" i mp3 přehrávačů o vysoké kapacitě upřednostňuje CD tituly a vlastní nahrávky před poslechem rádia. MP3 na krk se sluchátky i mobilní telefony s vlastní pamětí umožňují už celodenní poslech. Vltava má do budoucna smysl pouze jako annonční kulturně popularizační stanice ve spojení s hudebním a dramatickým vydavatelstvím a e-shopem, které bude přinášet dokonalé nahrávky na nosičích či rovnou v datové podobě. Kup si, stáhni si a poslouchej. Kdy chceš, co chceš. Rádio na přání... Poslech rádia při vaření , jízdě autem či práci v dílně či kanceláři vylučuje soustředění na mluvené slovo a "vážná" témata v tom rozsahu, v jakém ho dodnes předvádí Český rozhlas, kterému reprograming hlavních stanic a omlazení ČRo 1 zakázala svým usnesením Rada. Odborník se snažil, a neuspěl. Diletanti vládnou. autor byl po tři roky členem Rady Českého rozhlasu |