31. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 7. 2007

Když stůl kulhá aneb prokletí mediální nezodpovědnosti

reakce na článek Štěpána Kotrby "Prokletí komerčních televizí"

Štěpán Kotrba v záplavě atributů přicházející digitalizace přináší apokalyptickou vizi jakéhosi mediálního imperialismu, finálního stádia vývoje mediálního trhu. I když na první pohled nadcházející switch-off skutečně nahrává silným, nadnárodním hráčům, bytostným problémem, který digitalizace přináší, není centralizace moci nad mediálním produktem, ale otázka, jaký ten produkt skutečně bude.

Centralizace moci totiž nastává tak jako tak a zmíněný ekonomický tlak ve vztahu k segmentaci reklamy atd. u nás prozatím v analogových podmínkách nenastal z jediného důvodu: získat televizní licenci není jednoduché (finančně, politicky) a vstup na analogový trh je dnes prakticky nemožný. Aby se celorepublikový vysilatel skutečně uživil, nikoliv jen živořil, nestačilo by mu ukrojit si ze sledovanostního koláče těch 8%, jež má nejméně sledovaná ČT2 (15+, 16.7.-22.7., dle MaM), ale musel by zaútočit alespoň na pozice Primy (19,63%). Že se koláč s dalším hráčem nezvětší, ale urvaná procenta někomu budou (a citelně) chybět, nemusím dodávat. Je to vpodstatě segmentace trhu, o níž mluví Kotrba a která přináší snižování zisků z reklamy a tedy posiluje stabilní subjekty, schopné otřesy a výkyvy ustát; je však vidět, že nejde o výsostný aspekt digitálního trhu, ale každého, liberálně spravovaného.

Stačí se podívat do oblasti rozhlasu, kde se s licencemi dnes již tolik nemrhá (holt frekvence nejsou nafukovací), nicméně subjektů, peroucích se o poměrně fixní posluchačskou obec, je mnohonásobně více.

Podle výzkumů Media projektu je nejvyšší share ve věkové kategorii 12,2% (12+). Tímto výsledkem se může chlubit rádio Impuls, ostatní stanice jsou více či méně hluboko pod zmíněnou čarou (pravda je, že je zde třeba počítat i s dosahem stanice, nicméně díváme-li se na trh globálně tak, jako Štěpán Kotrba, není tato podmínka důležitá). Sledujeme-li ceník reklamy Impulsu, zjistíme, že za 0,5 minuty v nejsledovanějším čase (poledne) utratí inzerent 23.300,- , nepohrdne-li speciálními šoty, může zaplatit za týdenní reklamu navázanou na dopravní zpravodajství i 730.600,-.

Pro srovnání: další silní vysílatelé mají tato čísla ve finále mnohem nižší -- Frekvence 1 22.250,-, Evropa 2 v nejsl. čase žádá 18 500,-, celoplošný produkt Radio Hey! Net již jen 3 500,-. V rámci lokálních subjektů můžou v závislosti na sledovanosti čísla jít i do pouhých stovek.

Nemusíme tedy příliš počítat, abychom měli základní vhled do toho, jak se v segmentovaném trhu snižuje zisk z reklamy a jak je výhodné být členem mediálního domu, který je schopen vyrovnávat inzertní otřesy, příp. některé neziskové časy a formáty dotovat (v idealistické variantě). To skutečně nemusíme čekat na digitalizaci, abychom se nadáli onoho "imperialismu", to je realita již teď a tady, třebaže v oblasti televize pro nízký počet vydaných licencí a vysoké náklady na televizní vysílání zatím panuje podivné příměří, ve kterém si každý hlídá své koláčové políčko.

Problémem digitalizace však je, co učiní s mediálním produktem jako takovým, zda přinese jeho diverzifikaci nebo zestejnění. Je to sice otázka aktuální již u rozhlasového analogového vysílání (zde dochází k naprostému zestejnění, vpodstatě jednotný hudebný proud, v němž maximální dramaturgický výkyv je směrem do formátu talk-news, hudba se odlišuje pouze žánrově), ale po digitalizaci díky interaktivitě nastupuje další otázka: nevytvoří dramaturgie, "tažená" posluchači a diváky, nekvalitní, nekoukatelné a neposlouchatelné "bahno"?

Podívejme se na oblíbený YouTube -- od kontroverzních videí, přes pirátské snímky až po amatérské filmy tu je na první pohled vše. Ale ve skutečnosti není -- kde je profesionální publicistika, kam zmizelo i to nejjednodušší, ale řemeslně dobře zvládnuté zpravodajství, původní dramatická tvorba? Objevuje se pouze ve formě pirátských videí, ale na žádnou skutečně kvalitní "youtubáckou" produkci jsem nenarazil. Proč? Protože není v silách posluchače/diváka něco takového vytvořit -- proto také existují mediální produkce, které tyto finančně, odborně i lidsky náročné produkty vytváří!

Jestliže přistoupíme na hru "interaktivity" v televizi či rozhlase, vytváříme tím prostor ne-dramaturgie. Zatímco u hypertextu a internetu je to žádoucí jev, zmíněné mediální instituce jsou mnohem náročnější a kýžená demokratizace je minimálně do chvíle, než vznikne bezpeněžní společnost, nemožná. Nejde jen o technologie, ale kdo zaplatí herce? Kdo kameramana? Kdo scenáristu? Představa, že scénář mi kamarád napíše zadarmo je pěkná, ale profesionál, který skutečně umí psát scénáře, vytvoří jeden, dva takové pro umělecké vzrušení, ale chce taky něco jíst a jeho partner ho nebude jistě sponzorovat věčně. To stejné režisér, zvukař, střihač -- Že vše obstará jeden jediný člověk? Potom se ale podívejme na ty výsledky, jejichž kvalita je někde pod bodem mrazu.

Vytváří se tak prostředí, ve kterém je vlastně jedno, jaký produkt je, hlavně, že se líbí. Je to mnohem dál, než v případě ne-interaktivních médií, protože v nich je program na zodpovědnosti dramaturgů, kteří jsou odvolatelní, postižitelní, placení. Jestliže já jako spotřebitel seznám, že dramaturgie dané stanice je špatná, přestanu ji poslouchat, vedení dramaturga vyhodí. Ale vybírám si až potom, co je mediální produkt hotov. Kdežto ve chvíli, kdy neexistuje instituce, která by produkt připravila, nemám z čeho vybírat a musím se nechat uspokojit programem vytvořeným bez bazální spotřebitelské i umělecké zodpovědnosti.

Je to jako bych přišel do obchodu se stoly a nenašel jediný se čtyřma nohama. Ano, všechny by byly invenční, originální, demokratické, ale těch profesionálně vyrobených by bylo tristní minimum. Když stůl kulhá, není to stůl, ale skulptura k ničemu.

Tohle není svoboda, kterou digitalizace slibuje. Technologie sama o sobě přináší mnoho výhod, ale podobně, jako internet vytvořil mnohoinformační prostor, ve kterém je však relevance drtivé většiny informací nulová a spotřebitel si na nízkou úroveň začíná zvykat až tak, že diskontinutu mediace vyžaduje i v ostatních médiích, digitalizace slibuje především vytvořit ohromné bahno nezodpovědnosti.

A kde není zodpovědnost, nefunguje ideál trhu, který samoregulací vytváří ten nejlepší z možných produktů.

                 
Obsah vydání       31. 7. 2007
31. 7. 2007 Má americká protiraketová obrana zlikvidovat po preventivním jaderném útoku USA poslední ruské a čínské střely?
31. 7. 2007 Nesmyslné zkreslování informací v ČRo 6 - proboha, proč?
31. 7. 2007 Amerika prodá na Blízký východ obrovské množství zbraní
31. 7. 2007 Česká média zkreslila informace o postoji nového britského premiéra v USA
31. 7. 2007 Nerozborné bratrství
31. 7. 2007 Je to jiné, než když tam byl Blair
31. 7. 2007 Zmatek v překladech anebo "jemné rozdíly"? Štěpán  Kotrba
31. 7. 2007 Zemřel Michelangelo Antonioni
31. 7. 2007 V hlavní roli dotace. Anebo Kalousek? Lukáš  Jelínek
31. 7. 2007 Lidská komedie o létajích vepřích, plkajících vrabcích a všech ostatních Bohumil  Kartous
31. 7. 2007 Bylonebylo Bohumil  Kartous
31. 7. 2007 Nežijeme (nejednou) "mimo mísu"?¨ Miloš  Dokulil
31. 7. 2007 Jak racionalizovat podnikání žen: k plotně s nimi ! Anna  Čurdová
31. 7. 2007 Západ Bohuslav  Binka
31. 7. 2007 Duchovní delimitace Michal  Kuklík
31. 7. 2007 Když stůl kulhá aneb prokletí mediální nezodpovědnosti Jan  Motal
31. 7. 2007 Jen dočasný mráz mezi Moskvou a Londýnem? Jiří G. Müller
31. 7. 2007 Německá vláda se rozhodla privatizovat železnici Richard  Seemann
31. 7. 2007 Referendum? I kdyby byla většina pro radar! Jakub  Rolčík
31. 7. 2007 Myšlenka dne (včerejšího): Dosti Nicolase
31. 7. 2007 Po nás potopa -- aneb odpověď panu Cieslarovi Pavel  Čámský
31. 7. 2007 Chci hlasovat proti radaru, prostě protože se mi nelíbí. Mám na to právo
31. 7. 2007 Je správné, pokud práva občanů omezují moc lékařů David  Zahumenský
31. 7. 2007 Ještě naposledy o Libyi Petr  Wagner
30. 7. 2007 Neschovávejme své názory za referendum Jiří Š. Cieslar
30. 7. 2007 Já jsem na to káp... Jaroslav  Klíma
30. 7. 2007 Chci se stát opavským Žibřidem Talmanem Petr  Nachtmann
30. 7. 2007 Klvaňa - Člověk s komunikačními schopnostmi té nejvyšší úrovně Jan  Raszyk
30. 7. 2007 České zdravotnictví: šetření na úkor pacientů
30. 7. 2007 J. S. Bach zdarma
30. 7. 2007 Soumrak utopií (prvá část) Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
30. 7. 2007 Překvapení! Český tisk ignoruje Topolánkovo lhaní v parlamentě
28. 7. 2007 Premiére, lžete. A Britské listy mají důkaz. Štěpán  Kotrba
28. 7. 2007 Czech Prime Minister Mirek Topolánek has lied in Parliament. Here is the evidence Jan  Čulík

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
31. 7. 2007 Když stůl kulhá aneb prokletí mediální nezodpovědnosti Jan  Motal
31. 7. 2007 Nesmyslné zkreslování informací v ČRo 6 - proboha, proč?   
30. 7. 2007 J. S. Bach zdarma   
27. 7. 2007 Ideologické rámování České televize v programu Události Mirek  Vodrážka
27. 7. 2007 Šípovi haraší v hlavě Tamara  Nováková
26. 7. 2007 Rada Českého rozhlasu: neschopní škůdci Štěpán  Kotrba
25. 7. 2007 YouTube/CNN vytvářejí nové paradigma Fabiano  Golgo
25. 7. 2007 YouTube a CNN - opravdu nový začátek?   
24. 7. 2007 Plané naděje Petr  Wagner
24. 7. 2007 Dear Mr. President od Pink na ČT24 - změna politického kurzu veřejnoprávní televize? Štěpán  Kotrba
24. 7. 2007 Mladí Češi se skutečně už nedívají na televizi   
20. 7. 2007 Pochvala České televizi - Lindě Jablonské a Michalu Komárkovi Michal  Rusek
19. 7. 2007 Podvody v BBC   
16. 7. 2007 Podnět Radě pro rozhlasové a televizní vysílání: plíživá propaganda Robina Hooda Ladislav  Žák
16. 7. 2007 Superprestižní pořad Jana Krause legitimuje osobnosti Jiří  Zajíc

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
31. 7. 2007 Když stůl kulhá aneb prokletí mediální nezodpovědnosti Jan  Motal
30. 7. 2007 Prokletí komerčních televizí Štěpán  Kotrba
13. 7. 2007 Multimediální sdílení obav Štěpán  Kotrba
10. 7. 2007 OFCOM považuje zpravodajství za důležitou součást digitální éry Irena  Ryšánková
10. 7. 2007 Mediální fízlování v 21. století Štěpán  Kotrba
3. 7. 2007 Konec analogového vysílání ČT na Domažlicku   
3. 3. 2007 Rada proti rádiu Štěpán  Kotrba
9. 2. 2007 ČeRT - dosavadní průběh diskuse o možné spojení České televize, rozhlasu a tiskové kanceláře   
9. 2. 2007 Čert nepatří do pekla, ale do televize Štěpán  Kotrba
29. 1. 2007 Čert by mohl zajistit médiím veřejné služby, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
22. 1. 2007 Prodi chce očistit televizi RAI od politických i komečních vlivů - ví proč Štěpán  Kotrba
23. 11. 2006 Poplatek za média nic neřeší   
23. 11. 2006 Mediální monopoly narážejí na společenskou potřebu sdílení kultury Štěpán  Kotrba
23. 11. 2006 Autorskoprávní zločiny a pětikoruna Štěpán  Kotrba
23. 11. 2006 Pokud se za autorská díla platí při nákupu kopírovacího materiálu, měla by být zadarmo