30. 7. 2007
Prokletí komerčních televizíDigitální rekordéry s velkými harddisky mění televizní trh a likvidují stávající ekonomický model komerčních televizí. Od doby, co firma Seagate přinesla na trh harddisk o neuvěřitelné kapacitě 720 GB (7200RPM SATA 3.0Gb/s, 16MB Cache), trh s o něco menšími harddisky se propadl. Od té doby, co DV-R - digitální záznamové rekordery jsou za babku, vyráběné v korejských mamutích továrnách v miliónových sériích, začaly komerčním televizním společnostem smutné, ba tragické časy. Od té doby., co penetrace mobilními telefony dosáhla 70% a multimediálními verzemi dosáhne téže hodnoty nejpozději za dva roky, těší se na miliardy z televizních příjmů i mobilní operátoři a provozovatelé sítí elektronických komunikací. Mají na to daleko více investic, než nějaká televize a nenesou zátěž regulace. Od té doby, co plazmové televizory chrlí výrobní linky i v Česku a vyprodávají se evropské zásoby, které nejsou fullHD reday a DVBready skoro zadarmo, systémy zvuku 5+1 jsou za pár tisíc, rozšiřuje se množství zákazníků, kteří si skládají domácí kino propojené s počítačem. A sledují doma DVD bez reklam, namísto televize s vtíravě stupidní Jogobellou. Neklidná doba pro mediální investory, infarktová doba pro majitele licencí. Zlatý důl pro lobbingové agentury a úplatky do kapes poslancům. |
Nikdo ještě nevymyslel obchodní model, jak čelit invazi vypalovaček a domácích kin. Všechny pokusy o podmíněný přístup či jiné technologické restrikce zkrachovaly. U hudby i filmů. Není divu, když za této makroekonomické a technologické situace jsou zástupci reklamního trhu skoro šílení z toho, že by mohli přijít o 30% segment trhu veřejnoprávní televize. "Duopol komerčních televizí" aneb jak je to doopravdy se sirénami trhu bez přívlastků ZDE Lobbing poslanců ze strany zadavatelů reklamy i mediálních agentur má chuť survival game - boje o přežití. Poslední ránu zasadil konzervativní Vatikán, který oznámil, že se rozhodl pro zavedení digitálního TV standardu T-DMB. Tento systém je přitom odvozeninou od digitálního rádiového standardu T-DAB v podobě, na které byl přijat na poslední konferenci DMB Fora v Soulu a v jaké ho zkoušel v Česku i Český rozhlas. T-DMB umožňuje mobilní příjem v televizi i mobilu. Není nad to mít v této hříšné době kázání stále při sobě. DAB: rádio s lidskou tváří ZDE CD-R či DVD-R přijde dnes na šest, DVD-RW na několik desítek korun, DVB-T karta do počítače stojí 2000 Kč, multimediální počítač stojí méně, než měsíční příjem dělníka. Digitální televize i digitální rozhlas zaručují příjem kvalitního signálu (stereo, hi-fi), programovací rekordéry či počítače zajišťují nahrávku toho, co chcete ve chvíli, kdy chcete a sofistikované analyzéry reklamy jako je TiVo odfiltrovávjí ze záznamu pořadů obtěžující oddělenou reklamu. Účinnost reklamy v televizi se tak drasticky snižuje. Snižující se cena naplňuje počty minut až na obtěžující úroveň. V Londýně je k dispozici 24 megabitový broadband za 1000 Kč měsíčně ZDE Segmentace trhu po liberalizaci způsobené desítkami digitálních televizních kanálů se zvyšuje. Příjmy televizí jsou ohroženy a tím i jejich schopnost nákupu stále dražších "blockbusterů", zajišťující jim obstání v konkurenci. Autorskoprávní zločiny a pětikoruna ZDE Na trh se dostává stále více mediáních konzerv a širokopásmový interaktivní internet a jeho multimediální příležitosti likvidují zájem mladé generace o klasická média. Rozvrat současných mediálních jistot ZDE Za těchto okolností se nedá mluvit o přežití stávajících lokálních vysílatelů s plnoformátovým programem. Reklamní business se otřásá v základech, i když si prozatím nikdo nepřipouští, že nastal konec zlatých časů. Vyplašení investoři by mohli utéci ještě dříve, než "to" nastane. Z komerčních televizí přežijí pouze silní - nadnárodní sítě s titulkovanými pořady. Stále rychlejší a stále výkonější počítače a stále snadnější přístup k profesionálním technologiím likvidují technologickou převahu dosavadních profsionálů. YouTube , Curent TV a další collaborative media si získávají mladou generaci. YouTube/CNN vytvářejí nové paradigma ZDE Lidé už nechtějí být pouze konzumenty stejné zábavy, chtějí se spolupodílet, chtějí spolutvořit, chtějí se odlišovat. Individiualizace vkusu a potřeb je v přímém protikladu s masovostí, kterou potřebují komerční provozavatelé, mající profit z reklamního zásahu. Doporučení prezidenta koncernu Time Warner Jeffa Bewkese podle serveru Advanced-Television.com kabelovým operátorům je kanibalistické: operátoři by měli začít nabízet programy všech TV stanic jako video-on-demand (VoD). To ale neřeší problém českých komerčních televizí, neboť zde se talíře na střechách neujaly, obě komerční televize jsou plně závislé na reklamě a vyhlídky jsou kruté. Na trh se tlačí malí, ale o to dravější konkurenti, kteří urvou z té části koláče, na které po více než deset let panoval relativní klid. Advanced-Television: Bewkes: Everything VOD ZDE O to prozíravější by měli být voelení zástupci veřejnosti - budou rozhodovat o novele vysílacího zákona, který by měl nejen připravit zemi na switch-off - přepnutí na digitální vysílání, ale měl by zajistit i to, aby komerčním médiím neukrajovala veřejnoprávní televize jediný zdroj příjmů. Veřejnou službu to nezlepší, ale na mediální trh to přinese nenávist a hlad. 9. 9. 2009, 10.10. 2010 anebo 11.11. 2011? ZDE Poslanci doposud podlehli kouzlu zadavatelů reklamy, bojících se o oněch 30% diváků, které by reklama nezasáhla. Otázkou pouze je, za kolik klíčoví poslanci českého parlamentu reklamním zoufalcům podlehli. Podle mých informací se jedná o směšnou sumu: 15 milionů na osobu. Ale nevěřte pomluvám, byť z dobře informovaných úst... Reklamní agentury zahájily lobbying za zachování reklamy v ČT ZDE |