22. 6. 2007
Šikana ve školáchV poslední době věnují sdělovací prostředky značnou pozornost šikaně na školách. Televize nám ukazují záběry, které si natočili sami žáci a chlubí se jimi na internetu. Jsou to otřesné záběry, na kterých mladí žáci (velmi mladí, ještě žáci základní školy) mlátí své vrstevníky, kteří se nedovedou bránit. Na snímcích je vidět surovost dětí, které jsou schopni kopat svoji oběť když padne na zem. Tady už přestává všechna legrace. |
Viděl jsem v televizi nějakého psychiatra, který se snažil zlehčovat situaci a říkal, že to tak bylo vždycky. Nevím kde pan doktor žil a s kým se stýkal, ale pokud vím, tak za našich mladých let to nebylo. Pro nás byli vzorem Rychlé šípy a ne superman. Ne, že by neexistovala mírná šikana neoblíbených spolužáků, ale to bylo většinou jen verbální povahy. Samozřejmě jsme se taky poprali. Ale vždy to bylo jen pár šťouchanců a ran. Soupeře na zemi jsme nechali být -- byl už poražen a účelu bylo dosaženo. Účelem totiž bylo vyhrát a získat respekt. Nikdy nebylo účelem zranění ležícího kopanci. Mohl bych říci, že jsme byli gentlemani i když v těch dobách se toto slovo nenosilo. Televize nebyla a všichni jsme četli knížky. Krásné knížky. Podle mne jedním z důvodů šikany je také to, že dnešní děti nečtou. My jsme přečetli množství knížek. A ty knížky vytvářeli naše charaktery. Co vytváří charakter dnešních dětí?? Válečné hry na počítačích? Televize se svými pochybnými hrdiny? Vzpomeňte si, kdy jste viděli naposled jako kladného hrdinu -- gentlemana, který řeší situace převahou ducha a smyslem pro fair play. Že si nevzpomínáte? Já také ne. Kdo by se na to taky díval, že? Lidé dostávají v televizi to, co chtějí vidět - jak nám vždycky říkal nějaký pan Železný. A když chtějí vidět potoky krve, dostanou je a zadavatelé inzerce to zaplatí. Že by televize měla vychovávat? Nechoďte na nás s takovou komunistickou hloupostí. Televize musí vydělávat a ne vychovávat. Proto je všechno plné násilí, které však bohužel vytváří charakter naší mládeže. Už naše děti měly televizi a četly málo. Dnešní děti, když se nedívají na televizi, tak sedí u počítače. Nečtou vůbec. Nejmenší problém této "kultury" je malá (asi poloviční) slovní zásoba. Ty děti neumí pořádně česky a často nerozumí, co jim říkáte. Nejhorší je, že se s tím nedá nic dělat. Nikdo nedonutí ty děti aby si vzali knížku. Ten, kdo by tuto situaci vyřešil by si zasloužil Nobelovu cenu. Ten kdo by situaci měl řešit, nic neřeší. Myslím tím ministerstvo školství. Ministerstvo jen řeší nedostatek peněz. Vláda šetří kde se dá a školství je první na ráně. Je málo učitelů a jejich kvalifikace je nedostatečná. I když v kvalifikaci to není. Jedním z důvodů může být " za málo peněz málo muziky". Mnoho učitelů si hledá druhé zaměstnání, aby uživilo rodinu. To potom ten čas chybí na mimoškolních organizovaných aktivitách. A když dítě celé odpoledne se potuluje po ulicích bez dozoru, tak si najde jinou zábavu. A tady je ten příklad z televize. To se pak nemůžeme divit, když děti napodobují své nové idoly. Tento fenomén násilí se objevuje až v posledních pár letech. Před deseti nebo patnácti lety to ještě nebylo. Média i odborníci hledají příčiny. Pokud to budou "odborníci" jako onen zmíněný psychiatr, tak se nikam nedostaneme. Převládá názor, že na vině jsou televizní krváky a počítačové hry. Něco na tom je. Americké krváky nám ukazují silné muže zákona i zločince. Ale ukazují, že zločin je nejjednodušší cesta k získání moci a bohatství. Pro takového čtrnáctiletého zabedněnce je to příklad hodný následování. On je přeci chytřejší než ti hlupáci, co se nechali chytit. A on se snaží. Vytvoří partu svých obdivovatelů a máme tady gang jako vyšitý. Zatím mlátí spolužáky, ale mnozí z nich si troufnou i na starou babičku nebo na starce. Takových příkladů je také dost. Je jen otázkou času, kdy vyloupí benzinku. To co je ukazováno na internetu, ty bitky několika organizovaných skupin mládeže, mne bohužel přesvědčují o tom, že se k nám valí americká vlna pouličních gangů. Svědčí o tom i to, že tyto naše skupiny (gangy) si domlouvají místo a dobu, kde si potom vyřizují účty. A to vše si pečlivě nahrávají a vystavují na internetu -- pro výstrahu ostatním. Mladí zločinci si hlídají své teritorium a všechny nepřátele (všichni jsou nepřátelé) likvidují. Zatím to není jako v Americe, ale za pár let to tady budeme mít s plnou parádou. Nesmíme zapomínat, že s tím souvisí i masové vraždy, kdy žák postřílí své učitele a spolužáky. Takový vrah je většinou flustrovaný jedinec, který nebyl přijat do gangu a proto se rozhodl pro sólovou akci. Kdyby se vyřádil v gangu mlácením stařenek nestřílel by ve škole. Během krátké doby i u nás bude situace stejná jako ve "vyspělých" západních zemích. Gangy mladistvých budou ovládat celé čtvrti. Budou mít v rukou prodej drog a budou vylupovat obchody. Nejdříve tam přestanou chodit lidi, potom se tam bude bát chodit i policie, jako je tomu v Paříži nebo v Londýně. Pokud někdo chce vědět jak to bude u nás vypadat za pár let, ať se dívá na americký seriál "Policie New York". Dobrý je i Kojak. Bohužel jeden dávají pozdě v noci a druhý ráno. Jsou to krásné seriály a věrný obraz Ameriky. První je nový a Kojak je starý skoro 40 let. Srovnáním je krásně vidět jak se život změnil -- k horšímu. Zastánci amerického radaru a amerického "way of life" by si potom mohli položit otázku, jestli by tam chtěli žít. Ale je to jedno, za pár let to bude stejné i tady. Je to jen další stránka globalizace. Globalizace není jen výroba a obchod. Globalizace je také růst zločinnosti. Abych trochu uklidnil situaci. Většina toho, co jsem napsal, se týká menšiny dětí. Menšiny, která bohužel ovlivňuje život většiny. To my se bojíme v noci sami chodit po ulicích. My jsme předmětem jejich útoků. To my platíme za politiku násilí, které se na nás valí ze všech stran ve jménu koho? -- čeho? |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
22. 6. 2007 | Šikana ve školách | Josef Vít | |
22. 6. 2007 | MŠMT šikanu ve školách řeší | ||
11. 6. 2007 | Třídní rozdíly začínají v Británii ve věku tří let | ||
1. 6. 2007 | Nečisté maturity? | ||
1. 6. 2007 | Státní maturity, CERMAT a Scio | Bohumil Kartous | |
25. 5. 2007 | Reforma akademické samosprávy -- ano, ale... | Jiří Neustupa | |
24. 5. 2007 | Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění? | Jana Maříková | |
18. 5. 2007 | Kamenem a chlebem | Pavel Kopecký | |
15. 5. 2007 | Diskutujeme symptomy a opomíjíme příčiny | Michal Giboda | |
3. 4. 2007 | Nečisté maturity 2007 | Ondřej Hausenblas | |
16. 3. 2007 | Co čeká (někdy) intelektuála? | Miloš Dokulil | |
7. 3. 2007 | Jde o maturity, nebo o CERMAT? | ||
6. 3. 2007 | Jak zabránit nové maturitě? Bojkotem CERMATu... | Radek Sárközi | |
6. 3. 2007 | Za "ideální" maturity? A za faktografická testovací síta i na nižších stupních? | Miloš Dokulil | |
1. 3. 2007 | Čtenáři slov | Pavel Táborský |