23. 6. 2007
Iracionální zlo Bohumila DoležalaPři pročítání internetové verze Lidových novin mne zaujal tento text Bohumila Doležala: "Odbory-obrněná pěst opozice". Pokusil jsem se o pochopení, které se soustředí na argumentační stránku textu. Doležalův článek lze samozřejmě uchopit i jiným způsobem, a sice jako shluk animozit a nepříjemných obrazů, které vedou čtenáře ke "správnému názoru". Avšak takové chápání by se jistě příčilo i samotnému autorovi, takže nám zbývá pouze vnořit se do argumentační struktury, jež by měla být přístupná každému rozumnému čtenáři. Hned zpočátku nás překvapí zajímavá deklarace: |
Tento text není namířen proti odborům všeobecně. Jsou všude, organizují stávky, většinou sympatizují spíš s levou částí politického spektra. Nýbrž jen proti specifické postkomunistické variantě, jaká se realizovala u nás. Pan Doležal nás upozorňuje, komu že uštědří ránu: Nebudou to odbory jakožto instituce, jež má kořeny v kapitalismu 19. století, nýbrž jen jejich specifická česká varianta. Takové prohlášení na úvod textu je ve společenskovědních disciplínách nezvyklé (čtenář by spíše očekával nastínění situace, pochopení jejích vnitřních vztahů a z toho plynoucí závěr), ale budiž, alespoň víme, že se autor snaží pochopit prostředky a cíle, o které odbory usilují (solidarita s levicí, organizování stávek), a že zvláště ty české nemá v oblibě. Následující odstavec využívá obvyklé a oprávněné polemiky s institucemi (tzn.: konfrontuje jejich vnitřní normy s tím, jak reálně uskutečňují své cíle):
Podle sebedefinice by i pro největší a v podstatě monopolní českou odborovou centrálu, ČMKOS, měla platit "nezávislost na orgánech státní moci, správy a samosprávy, na organizacích zaměstnavatelů, na politických stranách a hnutích a na jiných odborových a občanských sdruženích". Propojení odborů s politickými stranami (byť různě maskované) je podobná zhůvěřilost jako propojení ekonomického a politického managementu. Citaci jen doplňuje autorův postřeh, který vede analogii mezi propojením ekonomického establishmentu s politickým a propojením odborů s politikou. Je těžké se k takovým názorům vyjadřovat, zvláště když se pohybují na velmi obecné rovině a neukazují kvalitu vztahů, jež jsou posuzovány jako analogické. Z formálního hlediska lze říci, že odstavec ukazuje, jakým směrem se text vydá a jak by bylo hodnoceno případné spojení odborů a politiky. V dalším odstavci se můžeme těšit na jakýsi historický exkurz, jehož závěrem je ústřední teze textu (Dnešní odbory zdědily rozbujelý institucionální a aparát, který jim umožňuje manipulovat masami, čehož také využívají, jak se snaží pan Doležal ukázat.):
ČMKOS vznikla tak, že se nejprve rozložila na prvočástice komunistická organizace, pak se to rozložené zase složilo. Těžko se zbavit dojmu, že výsledek se od výchozího stavu zase až tak moc neliší. Zůstal mohutný ústřední aparát s poměrně širokými možnostmi manipulace "masami".
První věta nám sděluje následující myšlenku: ČMKOS je v postatě tatáž organizace jako bývalé reálně-socialistické odbory, z čehož plyne ona byrokracie, manipulativní dispozice a v myšlenkovém světě pana Doležala také její negativní chápání. Přistupme k zajímavějším částem textu (omlouvám se za banální rozvleklost, výše uvedené pasáže byly výrazem mé snahy o pochopení). Z probraných odstavců nám vysvítají dvě teze, jež jsou vzájemně propleteny: ČMKOS manipuluje masami a činí tak v souladu s dnešní politickou opozicí. Nyní tedy pro takové tvrzení očekáváme argumenty:
Pěkným dokladem je zítřejší chystaná pražská demonstrace. Účastníky svezou zvláštní vlaky nebo části souprav, financované centrálou, ze všech koutů ČR. Očekává se řádově několika desetitisícová účast: na pohled je to moc, ve skutečnosti to znamená -- převedeno na voličské hlasy - dva až tři mandáty. Demonstrace se zúčastní (samozřejmě jako řadoví odboráři) pánové Paroubek, Sobotka, Jiří Dolejš. Nejvyšší odborový boss je zároveň senátorem (ovšemže nezávislým) za ČSSD. Pražská radnice nepovolila umístit tribunu pod sochu svatého Václava (proč si ji neumístí dole, když jsem byl malý, byla při podobných příležitostech vždycky tam). Předseda Štech k tomu podotkl: "doufáme, že se složky, které řídí město, nepokusí demonstraci narušit a udělat z ní demonstraci nepokojnou". Pokud se stane demonstrace nepokojnou, neodpovídá za to magistrát, ale pan Štech. A pan Štech vyhrožuje pouličním násilím. Čtyřicet -- padesát tisíc lidí, pokud jsou v ráži, dokáží leccos. Zvlášť když zbylým 9 950 000 je to jedno. Předně nám pan Doležal předkládá nekorektní srovnání, jehož cílem je marginalizace významu demonstrace. Srovnání občanské demonstrace a voleb do poslanecké sněmovny připomíná onu známou metodu ze školních lavic: sčítání jablek a hrušek. Mnohem zajímavější by bylo postavit demonstraci vedle jiných demonstrací (i těch, jež v minulosti pořádali samotní odboráři). To však neodpovídá autorovu záměru. Z možnosti usuzovat na skutečnost-tak bych nazval Doležalovu metodu. Z přítomnosti politiků opozice Doležal vyvozuje propletení odborářů s levicovými politiky, což je vůči oběma stranám nekorektní. Je zřejmé, že v dnešní situaci je jejich spojení (pouze v rámci jedno tématu!) zcela přirozené. Vykazují totiž shodné cíle, pro které by odboráři těžko hledali oporu u premiéra Topolánka. Doležalova kritika by byla oprávněná, kdyby v obdobné situaci za vlády levice odbory mlčely. Další části textu jsou téměř groteskní. Doležal poukazem na vlastní zkušenost (tribuna byla vždy v dolní části náměstí) radostně vstupuje do žabomyších válek mezi radnicí a demonstranty (zde je třeba uvést podivné chování radnice v případě demonstrací iniciativy Ne základnám). Formálně vzato je výrok pana Štěcha legitimní (narušení práva na klidnou demonstraci vyvolá odpovídající občanskou reakci). Co do smyslu se spíše snaží vyostřit situaci ("nažhavit demonstranty"). Zvláštní je Doležalovo pochopení: Pan Štech vyhrožuje násilím. Z hlediska podobné logiky lze říci: Pan Doležal šíří poplašnou zprávu. Vše vrcholí v posledním odstavci:
Možný scénář načrtl v dnešním Právu s bezelstnou upřímností sociolog a nestranický člen zahraniční komise ČSSD Rašek: Ke stávce by se "mohli... připojit nejen nespokojenci s reformou, ale aktuálně třeba ti, jimž vadí, že kvůli úřadům mohou pro součet malých prohřešků, přijít o řidičský průkaz, odpůrci umístění amerického radaru, nespokojenci s řešením Čunkova případu... dále lidé, kteří jsou vláčeni médii pro svou minulost nebo se podobného osudu bojí, i zklamaní ze všeobjímající korupce a mnoho dalších... Kromě toho se blíží rok se symbolickou osmičkou na konci, což Čechy vždy aktivizuje." Díky za jasná slova. Z osmičkových roků přichází v úvahu rok 1948. Pan Rašek lituje, že "odbory už asi nikdy nebudou mít takovou sílu jako v poválečných letech, kdy radikálně ovlivnily vývoj". Tentokrát tedy ještě vítězný únor s lidskou tváři asi nebude. Ale příště -- kdo ví! Zde svou metodu pan Doležal ještě vyostřuje: z možnosti možnosti usuzuje na skutečnost. Z trošku přihlouplé výzvy k radikální změně společnosti usuzuje na její uskutečnění a z jejího uskutečnění na neblahé důsledky podobné těm, které následovaly rok 1948. Hrůzyplného děje budeme zproštění, protože odbory nemají dostatečnou sílu. Naštěstí však víme o jejich záměrech! Nevyjádřená intence textu by zněla asi takto: Odbory, které si nesou stigma realného socialismu (tzn.: něco iracionálně zlého), se spolčují s levicí a k prosazení svých cílu jsou ochotny použít i násilí, což nás upomíná na rok 1948, který by za určitých podmínek jistě znovu nastal. Je to závěr dosti stereotypní. Doufám, že se v budoucnu dočkáme i jiných metod než postavit všem nepříjemným iniciativám do zad komunistu, který ztělesňuje iracionální zlo. |