6. 3. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 3. 2007

Za "ideální" maturity? A za faktografická testovací síta i na nižších stupních?

Reformovat určitě, ale zcela jinak!

Stávající produkty a mantinely týkající se reformy studijních požadavků na nižších stupních a pak u maturit jsou nadmíru tristní. Navrhované testy vyhovují snad těm, kdo se slušně přiživí na instruktážích k nim nebo na jejich hodnocení. Určitě nebyly koncipovány k tomu, aby zjišťovaly kvalitu testovaného žáka či studenta. Obligatorní požadavky na maturanty jsou ryze verbální! Pokud přihlédneme k tomu, jak je rozvrstveno těžiště pozornosti ke znalostem žáků na nižších úrovních školní docházky, bude jasný ještě jeden další nepřehlédnutelný defekt: jako jedna ze základních složek předchozího usilování o všeobecné vzdělávání vypadla pro finále školní docházky před vysokou školou matematika jako povinný předmět pro všechny.

V některých parametrech a v přístupu k nim se stávající experti MŠMT vracejí někam k Herbartovi, a v převažujících dominantách věcných kamsi přímo do středověku. Jako kdyby setrvalým ideálem pro žáka a pak maturanta bylo stát se jakýmsi tibetským memorujícím modlicím mlýnkem. A navíc jako kdybychom ani nebyli z hlediska společenských priorit už v 21. století!

Pokud jde o zřetel k exaktnosti: I ti studenti, kteří se orientují na humanitní obory, musí si uvědomit, že v určitých kontextech je třeba přesně respektovat "pravidla" a zavazující postup práce. Jen ilustrativně: jediný chybný údaj --- a požadované informace se na dispeji počítače neobjeví. A pokud mají být maturity prověřovacím sítem pro všechny uchazeče o vysokoškolské studium, nelze si dobře představit, jak splní své sny o dalším životě zájemci o obory uměnovědné, fyzkulturní, ale i ty technické, když povinný tlak je výlučně na jazyky.

Stávající jazyková kultura je přitom u nás "vepsí". V médiích, ale i na veřejnosti přestal být jazyk respektující spisovnost normativním požadavkem řečového projevu. Hodně nám ta sebekontrola -- nejen ve vlastním vyjadřování -- chybí! Dokonce kulturní pracovníci, reportéři, ale i mluvčí rozmanitých institucí prokládají své -- nejednou stereotypní, ne-li vágní -- informace jako dovažek neartikulovanými zvuky, pospolu s výrazy, které v daných kontextech nemají žádnou sémantickou hodnotu ("vlastně", "jako", "v podstatě" aj.). Nejednou to vypadá, jako kdyby předtím běželi odněkud zdola po schodech, až na nějaký stupínek u tabule v nějaké třídě, kde čekají udýchaně na nápovědu z pléna... Spíš než znalost vybraných titulů knih a jejich autorů potřebujeme solidně vedené hodiny rétoriky; a z tohoto hlediska také by se měly hodnotit řečové výkony u maturit. O citlivém a sugestivním vedení ke kultivované četbě po celou dobu školní docházky nemluvě.

Stávající "testovací" přístup dokládá bohužel jen jedno. Že kdo se chce dostat dál -- ať už na základním stupni nebo před vysokou školou -- nemusel by chodit nikam do žádné řádné školy, protože "tutovku" pro další studium mu snáz a účinněji za úplatu nabídnou kurzy, které dokonce nemusí tak často navštěvovat, jako tomu je u běžných škol. Stačí být včas upozorněn na odpovídající "fígle" a triky možných zkušebních testů; vše ostatní vypadá pak jako pouhý "balast". K čemu pak je vůbec systematická výuka na našich školách, jsou-li nakonec ke studijnímu úspěchu zapotřebí výlučně paměťové dispozice kvalifikující mnohem spíše jen pro soutěže, v nichž je třeba znát faktografické detaily na úrovni odpovídající příkladně tomu, kdy kdo kde vstřelil vítězný gól ve vrcholné soutěži, případně kdo a kdy režíroval film, v němž sice účinkoval Hurvínek, ale nikoli Žerýk...

Kde se nám ocitlo to volání po kvalitě, komplexnosti hodnocení, ale též potřeba vzdělávat pro další život? Jak to, že se těm odborníkům na školské reformy z jejich zorného pole vytratili jak problémově a tvůrčím způsobem orientovaní žáci a studenti, tak také zítřejší potřeby naší společnosti? Copak má být v českém školství ideálem pro zítřek výlučně na pár triků předem vycvičený model "papoušek"?!

                 
Obsah vydání       6. 3. 2007
6. 3. 2007 ČR se dostane do izolace
6. 3. 2007 Co všechno může ČR chtít za radar!
6. 3. 2007 BL jako dezinformační zdroj, aneb Proč se někteří vzdělaní lidé rádi sami zostudí a neužívají raději svobody vyjadřování? Uwe  Ladwig
6. 3. 2007 Svoboda slova v ČR neexistuje Tomáš  Stýblo
6. 3. 2007 Odraz TGM v současné politice
6. 3. 2007 Odvaha ke kolaboraci Luděk  Toman
6. 3. 2007 .... a karavana jde dál .... Pavel  Čámský
6. 3. 2007 Trojí bída komunismu IV. -- vítězství, prohra a historické ponaučení českých komunistů Bohuslav  Binka
6. 3. 2007 Za "ideální" maturity? A za faktografická testovací síta i na nižších stupních? Miloš  Dokulil
6. 3. 2007 Jak zabránit nové maturitě? Bojkotem CERMATu... Radek  Sárközi
6. 3. 2007 Proč jsou Britské listy ve věci raketové základny rekordně dezinformačním zdrojem Petr  Suchý
6. 3. 2007 Kdo to tu dezinformuje? Karel  Dolejší
6. 3. 2007 Raketové protiletecké brigády v ČR byly zrušeny
5. 3. 2007 Základny, "vděčnost osvoboditelům" a český národní zájem Jan  Čulík
5. 3. 2007 Německo požaduje "debatu bez emocí" o raketových základnách
5. 3. 2007 Ze základny Kwajalein na atolu v Pacifiku do Brd Antonín  Seďa
6. 3. 2007 Tomáš Garrigue Masaryk a hledání smyslu českých dějin Pavel  Kopecký
6. 3. 2007 TGM: Demokracie musí být stálou reformou, stálou revolucí
6. 3. 2007 7 modeliek Michal  Habaj
6. 3. 2007 Medializace se určitě nevzdá střetu jako výkladového principu a eristické dialektiky jako způsobu prezentování tohoto střetu
6. 3. 2007 V čem se Václav Klaus mýlí Vladislav  Chvála
6. 3. 2007 Antologie Divokého vína - kulturní událost Miroslav  Vejlupek
5. 3. 2007 Havlův někdejší mluvčí: Jsem slušně vychovaný, proto jsem pro základnu
6. 3. 2007 Kuřákova hradní pseudosvoboda Jakub  Ježek
6. 3. 2007 Od nuly Pavel  Kučera
6. 3. 2007 Pověra: Pilnou a poctivou prací může v kapitalismu zbohatnout každý člověk Miloš  Kaláb
6. 3. 2007 Somálsko: bílé tváře pod maskami černých Daniel  Veselý
6. 3. 2007 Nedostatkové zboží -- duše Václav  Dušek
6. 3. 2007 České soudnictví: Marnost nad marnost Milan  Kulhánek
6. 3. 2007 Pravdu především, pravdu vždy a všude Antonín  Hubený
6. 3. 2007 Jak snížit náklady na léky, aneb Antikorupční korupce ve zdravotnictví Uwe  Ladwig
6. 3. 2007 Rakousko nezapomíná na své oběti stalinského teroru Richard  Seemann
6. 3. 2007 Homeopatie není podvod, ale podvod Wenzel  Lischka
5. 3. 2007 SOUTĚŽ PRO ČTENÁŘE: Mystifikace koulema Jiří  Csermelyi
5. 3. 2007 Moravec mě nepřesvědčil; vážným problémem diskuse zůstal neprofesionální výběr hostů Jan  Čulík
5. 3. 2007 Přepis Otázek Václava Moravce o radarové základně USA na území ČR
5. 3. 2007 Co mi vadí na České televizi Tomáš  Franke
5. 3. 2007 Muž potřebuje mít jistotu, že je dítě jeho Bohumil  Kartous
5. 3. 2007 Malá domů Jan  Sýkora
5. 3. 2007 Radar jako prestiž aneb Ázerbajdžán náš vzor Ondřej  Ivanek
5. 3. 2007 Dialektika není nevědecká, musí se jí ale rozumět Michael  Kroh
18. 2. 2007 Hospodaření OSBL za leden 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
6. 3. 2007 Jak zabránit nové maturitě? Bojkotem CERMATu... Radek  Sárközi
6. 3. 2007 Za "ideální" maturity? A za faktografická testovací síta i na nižších stupních? Miloš  Dokulil
1. 3. 2007 Čtenáři slov Pavel  Táborský
22. 2. 2007 Ztráta zbytku iluzí Milan  Kulhánek
21. 2. 2007 Uniformy do škol František  Augusta
19. 2. 2007 Maturita - zkouška dospělosti? Pavel  Táborský
16. 2. 2007 Tony Blair chce zavést charitativní dary pro univerzity   
15. 2. 2007 650 Kč za papír o ničem Milan  Kulhánek
8. 2. 2007 Maturity pro barbary Ondřej  Hausenblas
5. 2. 2007 Po stopách Komenského a Cimrmana Alena  Damijo
19. 1. 2007 Rektoři britských univerzit varují: Školné bude muset stoupnout na 10 000 liber ročně   
15. 1. 2007 Dvě nové vysoké školy ekonomické v Českých Budějovicích Michal  Giboda
11. 1. 2007 Vědecké a profesní vzdělávání žen, aneb Německo má jen jednu možnost, kdyby chtělo být dále úspěšné Uwe  Ladwig
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta