11. 6. 2007
Třídní rozdíly začínají v Británii ve věku tří letDěti předškolního věku ze sociálně deprivovaných rodin jsou o rok pozaduUž ve věku tří let zaostávají děti z chudých rodin za svými středostavovskými současníky ve společenském a vzdělávacím vývoji o celý rok, zjistil průkopnický výzkum z jedné londýnské univerzity. |
Projekt "Blairovy generace", který studoval pokrok 15 500 dětí, které se narodily v letech 2000 - 2002, zjistil, že existuje rozdělený národ, v němž to, s jakým začátkem dítě vstupuje do světa, je určeno jeho třídní příslušností, vzděláním, situací rodičů a jejich etnickým zázemím. Výsledky výzkumu zřejmě zklamou britskou vládu, která se výrazně snaží zlepšovat životní šance dětí ze sociálně deprivovaných rodin, především prostřednictvím programu Sure Start, jehož účelem je rozvíjet potenciál dětí v předškolním věku. Avšak z nynějšího výzkumu nevyplývá, zda rozdíly v šancích u malých dětí nebyly v Británii před zavedením programu Sure Start v roce 1998 ještě daleko horší. V sérii testů slovní zásoby bylo zjištěno, že tříleté děti rodičů s vysokoškolským vzděláním byly o 10 měsíců napřed ve srovnání s dětmi z rodin s minimálním vzděláním; byly o 12 měsíců napřed při chápání barev, písmen, čísel, tvarů a velikostí. Výzkumníci z Centre for Longitudinal Studies na Institute of Education na University of London zjistily, že dívky, bez ohledu na sociální okolnosti, byly o tři měsíce napřed před chlapci. Překvapivé také bylo, že děti ze Skotska byly o tři měsíce napřed ve srovnání s celobritským průměrem v rozvoji jazyka a o dva měsíce napřed v "připravenosti na školu". Matky ve Skotsku mají častěji než matky v Anglii zaměstnání a určují přesná pravidla, která řídí chování dítěte. Kromě toho mají skotští otcové zvyk malým dětem číst, což zřejmě napomáhá jejich rozvoji. Průzkum zjistil, že děti z Bangladéše jsou v testech "připravenosti na školu" téměř o rok pozadu za svými bělošskými současníky. Pákistánské děti byly jen o málo lepší. Čtvrtina černošských dětí z afrického a karibského zázemí byla zpožděná ve vývoji, ve srovnání se 4 procenty bělošských dětí. Tyto výsledky jsou možná důsledkem chudoby nebělošských rodin. Dvě třetiny pákistánských a bangladéšských dětí žijí v rodinách, které mají menší než minimální příjem 42 procent černošských dětí a méně než 25 procent bělošských dětí je z rodin, jejichž příjem je menší než oficiální minimum. Ve všech komunitách etnických mnšin vyrůstá v chudobě 72 procent dětí, o něž se stará poue matka.
Mluvčí britského ministerstva školství uvedl: "Odstranění rozdílů ve schopnostech u různých skupin dětí je pro nás zásadní prioritou. Pracujeme usilovně, abychom těmto dětem poskytli doškolovací vyučování, výuku jednoho žáka na jednoho učitele a všeobecnou podporu pro děti i rodiny." Podrobnosti v angličtině ZDE |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
11. 6. 2007 | Třídní rozdíly začínají v Británii ve věku tří let | ||
1. 6. 2007 | Nečisté maturity? | ||
1. 6. 2007 | Státní maturity, CERMAT a Scio | Bohumil Kartous | |
25. 5. 2007 | Reforma akademické samosprávy -- ano, ale... | Jiří Neustupa | |
24. 5. 2007 | Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění? | Jana Maříková | |
18. 5. 2007 | Kamenem a chlebem | Pavel Kopecký | |
15. 5. 2007 | Diskutujeme symptomy a opomíjíme příčiny | Michal Giboda | |
3. 4. 2007 | Nečisté maturity 2007 | Ondřej Hausenblas | |
16. 3. 2007 | Co čeká (někdy) intelektuála? | Miloš Dokulil | |
7. 3. 2007 | Jde o maturity, nebo o CERMAT? | ||
6. 3. 2007 | Jak zabránit nové maturitě? Bojkotem CERMATu... | Radek Sárközi | |
6. 3. 2007 | Za "ideální" maturity? A za faktografická testovací síta i na nižších stupních? | Miloš Dokulil | |
1. 3. 2007 | Čtenáři slov | Pavel Táborský | |
22. 2. 2007 | Ztráta zbytku iluzí | Milan Kulhánek | |
21. 2. 2007 | Uniformy do škol | František Augusta |