15. 9. 2006
Koupí si nové země NATO od Američanů staré železo?Výroba C-17 Globemaster III stojí před krachemreakce na článek Jiřího G. Müllera "Česká republika podepsala kontrakt na společný nákup vojenských letadel bez výběrového řízení , aniž o tom věděla česká veřejnost či český Parlament" Ono je vše ještě horší, než jak to zkušený bezpečnostní analytik Jiří G. Müller popsal. Výroba C-17 Globemaster III stojí před krachem. Představitelé vlád, zlobbovaní úředníky z ministerstev obrany nových členských států NATO, zaplatí 220 millionů USD za každý stroj. Boeing přitom vyprodává sklad již vyrobených letadel a ruší výrobu pro nezájem vlastní vlády k nákupu těchto strojů. Podle zpráv z oteřených zdrojů má Boeing ukončit program Globemaster, neboť americký Kongres nehodlá financované nové nákupy nákladních letadel pro americkou armádu. Informaci přinesla v polovině srpna agentura AP a potvrdila ji americká síť World News Network na základě informace Pittsburgh Tribune Review. |
Informaci přinesl na základě překladu TASR i slovenský odborný portál Aero deníku SME . SME: Boeing zastaví výrobu C-17 a bude prepúšťať ZDE Uzavření výroby plánuje Boeing prakticky okamžitě, poslední stroje, na které jsou závazné objednávky, se mají postavit v Jižní Kalifornii. Rozhodnutí Kongresu by mohlo způsobit nezaměstnanost 5 500 pracovníků Boeingu ve čtyřech státech a 25 000 jiných, zaměstnávaných 700 společnostmi, které dodávají součásti pro C-17. Boeing ale tvrdí, že má dost smluvních kontraktů na pokračování ve výrobě do roku 2009. World News Network 19. 8. 2006 : Boeing plans to shut down C-17 production ZDE Pittsburgh Tribune Review 19. 8. 2006: Boeing plans to shut down C-17 production
ZDE
Kontrakt (letter of intent) s vládami byl podepsán přesto, že 18. 8. 2006 proběhla médii zpráva, potvrzená agenturou AP, že má dojít k ukončení výroby. Boeing oznámil, že nehodlá utrácet desítky miliónů vlastních dolarů na výrobu letadel, která nejsou prodána jen proto, aby udržoval subdodavatelské vztahy otevřené v nadějích na nový obchod. "Nemůžeme pokračovat v udržování programu Globemaster bez dostatečných objednávek od vlády USA, " řekl Ron Marcotte, viceprezident a generální ředitel Boeing Global Mobility Systems. C-17 byl ceněn pro schopnost dosednout na krátké travnaté přistávací dráze. Takové, jako existují v zámoří, v třetím světě či při pomoci v oblasti katastrof. Boeing tvrdí, že to má kupce pro 18 z 22 nyní výrobně zajištěných letadel. Patří mezi ně zakázaky pro země NATO a australské letecké síly. Otázkou jsou zbývající čtyři. Jestliže více letadel nebude nasmlouváno, Boeing předpokládá, že o práci nejprve přijde 1000 pracovníků v továrně v St. Louis, 600 v Maconu a 200 v arizonské továrně v Mesa. AP/komo News 18. 8. 2006 : Boeing Announces Shutdown Of C-17 Cargo Plane ZDE Boeing je přitom podle PR agentury Hoovers optimistický. Ve zprávě Boeing's World Air Cargo Forecast 2006/2007 předpokládá růst zájmu o nákladní přepravu a růst cen akcií o 6,1% během dalších 20 let. Informace firma zveřejnila na veletrhu International Air Cargo Forum and Exposition 2006 v Calgary v Albertě. Boeing se intenzivně zajímá o asijský, zejména čínský vnitrostátní trh letecké přepravy. PR Newswire: Boeing Forecasts Continued Strength in Air Cargo Traffic ZDE Akcie Boeingu po výměně názorů s kongresmany v polovině srpna 2006 na newyorské burze cenných papírů [NYSE: BA] klesaly o 97 centů. Před rokem na tom byly ještě hůře, v září 2005 se prodávaly okolo 65 USD. Od května 2006, kdy se akcie Boeingu vyšplhaly skoro na 90 USD na základě spekulací o uzavřeném kontraktu na 57 letadel C-27J Spartan pro NATO, Itálii, Řecko a Bulharsko během 5 let za 2.9 miliardy USD , padaly prudce až na současných 75 USD, na kterých včera na NYSE uzavíraly. 2. čtvrtletí Boeing uzavřel se ztrátou 160 miliónů USD při obratu 15 miliard USD. Za opoždění dodávek letadel se systémem včasného varování Turecku a Austrálii o 18 měsíců musel odběratelům poskytnout kompenzace v celkové hodnotě 496 miliónů USD. Pokuta měl přitom dosáhnout až 1,12 miliardy USD. Zbrojařská divize Boeingu dosáhla v 2. čtvrtletí obrat 7,8 miliardy USD. Její zisk z výroby klesl o 62% na 309 miliónů USD. Pentagon přitom uvažoval o kontraktu na "Budoucí nákladní letoun" v astronomické hodnotě 6 miliard USD . Představa vojenských plánovačů zněla na více než 200 středních dopravních letadel. Letter of intent na C-17 znamená, že vize moderního přepravního letounu NATO je v troskách nereálného snu. Role dopravního letounu může být daleko větší vliv na úspěch armády nové strategie, která zdůrazňuje zvýšenou pohyblivost. Expediční jednotky potřebují být schopné rychlého přesunu vojáků, techniky a zásob na bitevní pole. Tedy ani malý C-23 Sherpa, vhodný spíše pro národní gardu, ani střední C-27J Spartan. C-17 s nosností 78 tun. Možná... Pokud bude. Česká armáda prozatím nemá vlastní schopnost strategické vzdušné přepravy. Jednou ze zvažovaných možností v nedávné minulosti bylo získání zcela nových letounů Antonov An-70 v rámci vyrovnání dluhu Ruské federace u České republiky. Jenání s Ruskem nebyla úspěšná a tak z kontraktu sešlo. Rusko chtělo nabídnout strší IL-76. Pak se uvažovalo o C-103J nebo A 400 M. Letka C-17 by byla takovým družstevním pronájmem do doby, než Američané přestanou letoun podporovat úplně... To nejsou přes optimistická vyhlášení Boeingu dobré zprávy pro investory budoucích přepravních kapacit vojenských misí... |
Americká strategie národní bezpečnosti | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
15. 9. 2006 | Koupí si nové země NATO od Američanů staré železo? | Štěpán Kotrba | |
7. 9. 2006 | Proměny konceptu vnitřní bezpečnosti a jeho "Kmotři" | ||
5. 9. 2006 | Přízrak "války o vodu" | ||
4. 9. 2006 | Ptačí chřipka Ivana Gabala | Štěpán Kotrba | |
12. 8. 2006 | Terorismus podle MacGyvera | Štěpán Kotrba | |
10. 8. 2006 | Rakety od Boeingů - peacekeepers pro 21. století? | Štěpán Kotrba | |
7. 7. 2006 | Rozdel' a panuj | Karim Chaibi | |
3. 7. 2006 | Dnes ještě zapadá slunce nad Zónou... | Vladislav Černík | |
1. 6. 2006 | Frank: "Neměl jsem o tajných dokumentech o americké základně ani tušení" | Robert Kvacskai | |
31. 5. 2006 | Šifra mistra Blaira | Robert Kvacskai | |
26. 5. 2006 | Írán: Návrat změny režimu | ||
14. 5. 2006 | Fukuyama: Čemu dnes čelí svět | ||
24. 4. 2006 | Pýcha moci | Přemysl Janýr | |
11. 4. 2006 | Jaderný útok na Írán, raketová sila v Česku a logika Bílého domu | Štěpán Kotrba | |
9. 4. 2006 | The New Yorker: Bush chce použít jadernou bombu proti Íránu |