15. 9. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 9. 2006

Papež udělal chybu, ale islámští představitelé se chovají nepřijatelně

V jednom smyslu si tuto reakci papež zaslouží, nejen proto, že musí vědět, že nemá pravdu. To, že Mohamed a Korán vyzývají k užívání meče, má svůj protějšek v Ježíšově výroku: "Nepřicházím, abych přinášel mír, ale meč." Ve skutečnosti, jak vysvětluje Reza Aslan v pozoruhodné knize Žádný bůh než Bůh, islám je mírová, rovnostářská a intenzivně slušná víra. Mohamed by netoleroval útoky z 11. září ani jiné činy islámského terorismu stejně, jako by je netoleroval žádný křesťanský či židovský prorok. Svět svatých džihádu, fatwy či vražedného terorismu není ospravedlňován ničím, co Mohamed kázal.

Aslan přesvědčuje, avšak reakce některých vedoucích islámských představitelů na papežovu provokaci zpochybňují jeho optimismus. Islámští představitelé se mohou rozhodnout ignorovat papeže, konfrontovat ho anebo dokázat odkazy k samotné islámské teologii, že se mýlí. Namísto toho se rozhodli zdůraznit obrovskou urážku, kterou spáchal. Nevytváří to absolutně žádný dojem, že by byli islámští vedoucí představitelé schopni pluralismu či náboženské tolerance.

Evropská křesťanská církev se snaží vyrovnat se s evropským osvícenstvím už více než 200 let, píše Will Hutton v nedělníku Observer. Jak je možno sloučit víru s rozumem, vzhledem k tomu, že rozum rozšiřuje prostor lidských možností? Může víra s rozumem koexistovat, anebo je náboženství neslučitelné s užíváním intelektu?

Pro ateistu, jakým je například biolog Richard Dawkins, je odpověď zřejmá. Musíme použít rozumu, abychom dokázali uznat, že náboženství je kruté sebeobelhávání se. Bůh neexistuje. Avšak přestože jsou západní společnosti stále světštější, i nadále v nich existuje podprahový citový postoj, který se Boha úplně nevzdá. Je snad ta víra, která živila naše předky a tak obrovským způsobem přispěla k naší kultuře, postavená na písku? Většina Evropanů nechodí do kostela, ale málo z nich otevřeně odmítá Boha a je aktivními ateisty.

Západ prostě nelze identifikovat jako amorální a světskou část světa. Přesnější je, že žijeme v napěti mezi zdravým světským agnosticismem a uznáním hodnot křesťanských morálních pravd. Například, v dobách krize se kostely naplňují. Překvapila mě volba téměř všech mých racionálních, agnostických přátel, kteří zemřeli neférově brzo a všichni měli pohřeb v kostele. A na všechny z nás truchlící pozůstalé, navzdory našim světským postojům a navzdory tomu, že se v normálním každodenním životě věcí víry vůbec nezabýváme, tato zkušenost hluboce zapůsobila. Něco se děje, co se nám dostává pod kůži.

Na univerzitě v Řezně se minulý týden papež zabýval těmito otázkami v přednášce, nazvané "Víra, rozum a univerzita". Argumentoval, že pokud věci dobře rozumíme, mezi vírou a rozumem není napětí: duch svobodného intelektuálního zkoumání na univerzitě je perfektně slučitelný s vírou v křesťanské náboženství. Od samého začátku bylo křesťanství připraveno angažovat "šíři rozumu a nikdy nepopíralo jeho velikost".Víra a rozum se vzájemně obohacují.

Papež posílil svou argumentaci tvrzením, že ke skutečné víře musí člověk dospět procesem racionální a dobrovolné úvahy a že víra nemůže být nikomu vnucována, zejména ne násilím. Násilí není slučitelné s žádným náboženstvím. Aby to potvrdil, citoval byzantského císaře ze 14. století, který argumentoval stejně, ale který dodal, že Mohamed hřeší proti tomuto univerzálnímu principu. Podle názoru tohoto císaře je učení islámu pouze "zlé a nelidské", protože Mohamed požadoval od svých následovníků, aby náboženství "šířili mečem" a nikoliv racionální argumentací.

Před 11. září 2001 by to byl jen jeden z mnoha papežských projevů. Avšak došlo k událostem z 11. září. Papež věděl přesně, co dělá. Snažil se nalézt způsob, jak říci, že křesťanství je náboženství, které je nadřazené islámu, protože je vnitřně schopnější akceptovat rozum.

Reakce byla také předpověditelná. Papežova plánovaná návštěva Turecka je ohrožena. Po celém islámské světě lidé pálí jeho podobu. Papež hrubě urazil muslimy, tvrdí vedoucí islámští představitelé, a musí se omluvit. Vztahy mezi islámem a římskými katolíky se ocitly na bodu mrazu. Toto je střed civilizací přímo před našima očima.

V jednom smyslu si tuto reakci papež zaslouží, nejen proto, že musí vědět, že nemá pravdu. To, že Mohamed a Korán vyzývají k užívání meče, má svůj protějšek v Ježíšově výroku: "Nepřicházím, abych přinášel mír, ale meč." Ve skutečnosti, jak vysvětluje Reza Aslan v pozoruhodné knize Žádný bůh než Bůh, islám je mírová, rovnostářská a intenzivně slušná víra. Mohamed by netoleroval útoky z 11. září ani jiné činy islámského terorismu stejně, jako by je netoleroval žádný křesťanský či židovský prorok. Svět svatých džihádu, fatwy či vražedného terorismu není ospravedlňován ničím, co Mohamed kázal.

Ani není pravda, že islám není schopen přijmout rozum či myšlenky osvícenství. Aslan argumentuje, že islámské pojmy jako shura (kmenové konzultace) a ijma (vláda soudce, která se stává zákonem) jsou naprosto slučitelné se zastupitelskou demokracií a povinností vlády se občanům zodpovídat a že postupně dochází i k islámskému osvícenství. Fundamentalistický terorismus by měl být viděn jako reakce na proces osvícení, jímž prochází islám, ale neměl by maskovat vnitřní schopnost islámu dospět ke stejnému cíli jako křesťanství.

Aslan přesvědčuje, avšak reakce některých vedoucích islámských představitelů na papežovu provokaci zpochybňují jeho optimismus. Islámští představitelé se mohou rozhodnout ignorovat papeže, konfrontovat ho anebo dokázat odkazy k samotné islámské teologii, že se mýlí. Namísto toho se rozhodli zdůraznit obrovskou urážku, kterou spáchal. Nevytváří to absolutně žádný dojem, že by byli islámští vedoucí představitelé schopni pluralismu či náboženské tolerance. Základní je pro ně víra v nadřazenost islámu, vyjádřená mnoha způsoby.

V extremních formách tato asymetrie víry trvá na tom, že Británie musí přijmout islámské normy zacházení se ženami nebo homosexuály, přičemž islámští občané nepociťují žádnou povinnost, že by měli akceptovat britské normy. Projevuje se to také v nechvalně známém dopise od britských labouristických muslimských poslanců premiérovi, že britská zahraniční politika vede britské islámské mladíky k terorismu. Implicitně z toho vyplývá, že Británie musí uznat platnost islámské morálky, která omlouvá vraždění nevinných lidí za účelem politických protestů.

Takové logické zkraty musejí být odmítnuty. Ano, islám je velké a pokojné náboženství. Islám je schopen, stejně jako křesťanství, sloučit víru a rozum.

Islám je však jen jedním z mnoha velkých náboženství. Nemá nárok, aby ho uctívali i jiní. Jediným možným řešením je mírová koexistence mezi náboženstvími, jakou Mohamed požadoval od svých stoupenců. Proto my na Západě odsuzujeme papežovu nevědomost a zlovolnou provokaci vůči jinému náboženství. Princip tolerance je zásada, které se Západ nesmí nikdy vzdát. Papež měl pravdu v jedné věci: Západ, i jeho náboženství, přijímají velikost rozumu. A islám to nakonec bude muset také učinit.

Kompletní článek v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       15. 9. 2006
17. 9. 2006 Papež udělal chybu, ale islámští představitelé se chovají nepřijatelně
16. 9. 2006 Muslimové požadují omluvu od papeže
16. 9. 2006 Co dokáže novinářská tupost Štěpán  Kotrba
15. 9. 2006 Zbývají už jen čtyři roky na záchranu této planety?
15. 9. 2006 Televize BBC: Bush chce "speciální vojenské tribunály", aby nevyšlo najevo, že byli obvinění mučeni
15. 9. 2006 Mexiko: ústavní právo na odvolání vlády Eva  Malířová
14. 9. 2006 Bylo chybou, že Blair v Libanonu nepožadoval okamžité příměří
15. 9. 2006 Česká republika podepsala kontrakt na společný nákup vojenských letadel bez výběrového řízení, aniž o tom věděla česká veřejnost či český Parlament Jiří G. Müller
15. 9. 2006 Koupí si nové země NATO od Američanů staré železo? Štěpán  Kotrba
15. 9. 2006 Julínek, ach ten Julínek Irena  Ryšánková
14. 9. 2006 Český tisk dne 14. září 2006 Jan  Čulík
15. 9. 2006 Blázen Bohuslav  Reynek
15. 9. 2006 Podkuřovat kojencům se nesmí
15. 9. 2006 Příliš mnoho pozornosti motivům mocných a příliš málo jejich možnostem Pavel  Urban
15. 9. 2006 Clare Shortová čelí vyloučení z Labouristické strany
14. 9. 2006 Clare Shortová: Rozhodla jsem se odstoupit, abych mohla říkat pravdu
14. 9. 2006 Nečasova válka: za spojence má nadnárodní penzijní fondy Miroslav  Opálka
14. 9. 2006 Viditelné zklidnění v chrámu svatého Víta
14. 9. 2006 O čem to je... Ladislav  Žák
14. 9. 2006 Pornografie mě vyhnala z britského námořnictva, stěžuje si vojenský kaplan
14. 9. 2006 Americké základny: okinawská noční můra Nikola  Čech
14. 9. 2006 Úsvit éry vodíka Juraj  Mesík
14. 9. 2006 O Pepovi a Maxovi Alex  Koenigsmark
14. 9. 2006 11. září: Jsem konspirační teoretik? Jiří  Jírovec
14. 9. 2006 Causa Brožová: Ústavní soudci kritizují vlastní nález jako nezákonný Martin  Ondreját
14. 9. 2006 Médiá -- babylon krivých zrkadiel Alex  Komnen
14. 9. 2006 Výkřiky bolesti od mučených osob se znovu ozývají z Abu Ghraib
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 9. 2006 Hospodaření OSBL za srpen 2006

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
17. 9. 2006 Papež udělal chybu, ale islámští představitelé se chovají nepřijatelně   
16. 9. 2006 Muslimové požadují omluvu od papeže   
16. 9. 2006 Co dokáže novinářská tupost Štěpán  Kotrba
13. 9. 2006 Všeobecná deklarácia o laicite v 21. storočí   
12. 9. 2006 Stovka za katolickou nenažranost Štěpán  Kotrba
12. 9. 2006 Za čo Svätopluk a ani Cyril s Metodom nemôžu Miroslav  Tížik
31. 8. 2006 Zhoubné myšlenky Institutu sv. Josefa   
30. 8. 2006 Americký katolický antisemita bude přednášet českým neonacistům v Muzeu policie Štěpán  Kotrba
28. 8. 2006 Ratzinger chce přijmout "teorii inteligentního designu"   
18. 8. 2006 Proč jsou někteří muslimští mrtví "zcela nevýznamní"?   
3. 8. 2006 "Spor o smysl českých dějin neskončil" Jan  Stern
1. 8. 2006 Platí stále odluka církve od státu? Bohumil  Kartous
21. 7. 2006 Homosexualita ve Frankově Španělsku Darina  Martykánová
4. 7. 2006 Některé aspekty moderního ateistického pacifismu František  Stočes
21. 6. 2006 Cyril Svoboda se dodnes neodvážil zveřejnit čtyři roky starou smlouvu s Vatikánem Štěpán  Kotrba