15. 9. 2006
Zbývají už jen čtyři roky na záchranu této planety?To byla otázka, jíž ve čtvrtek večer zahájila televize BBC svůj publicistický pořad Newsnight. Podle nové analýzy je zapotřebí daleko tvrdších omezení emisí kysličníku uhličitého, aby se zamezilo nebezpečné míře globálního oteplování. Konstatuje to zpráva renomovaného Tyndall Centre for Climate Change, o jejíž vypracování požádala organizace Friends of the Earth. Ze zprávy vyplývá, že Británie musí do roku 2035 snížit své emise uhlíku o 70 procent. A pokud nebudou přijata radikální opatření do čtyř let, bude nutno později snižit emise uhlíku ještě o hodně víc. Zpráva konstatuje, že britská vláda uvedla ve věci ekologické problematiky britské občany v omyl a varuje, že pokud nemá dojít ke katastrofálním, nevratným podnebným změnám, Británie musí do roku 2050 snížit své emise uhlíku o 90 procent. Podrobnosti v angličtině ZDE |
V současnosti odhaduje britská vláda, že musí Británie do roku 2050 snížit emise uhlíku o 60 procent. To nyní zpochybňují autoři studie. Udávají, že pokud se do celkového objemu emisí zahrnou i emise uhlíku ze sektoru loďařství a letectví, britské emise uhlíku od roku 1990 vůbec nepoklesly. Zpráva uvádí, že tento cíl je dosažitelný, pokud se začne o něj usilovat během nadcházejících čtyř let. Každoročně, od roku 2010, bude nutno po dobu 20 let omezit emise uhlíku o 9 procent. Pokud nebudou tyto emise snižovány nyní, bude později zapotřebí daleko drastičtějších a nezvládnutějších škrtů. Autoři zdůrazňují, že není třeba skoro žádných nových technologií, kromě toho, že je nutno začít používat vodíku jako paliva a vyvinout technologie na ukládání uhlíku. Vláda musí podle vědců zahájit veřejnou kampaň a přimět všechny sektory společnosti, aby se začaly chovat podstatně ekologičtěji. Navrhují, aby Británie jako první země na světě zavedla všeobecnou daň na emise uhlíku, případně možnost navzájem prodávat emise uhlíku mezi jednotlivými sektory uvnitř země. Doporučují také, aby byly radikálně omezeny emise letecké dopravy, která přispívá k znečišťování ovzduší nesmírně velkou měrou. Očekává se, že do roku 2030 se stane železniční doprava nejvýznamnějším dopravním sektorem. Ta je totiž z hlediska emisí uhlíku nejefektivnější. Svět zřejmě přestane používat lety po Evropě a vznikne síť vysokorychlostních železničních spojení mezi evropskými městy. Města do roku 2030 zřejmě zcela zakáží provoz soukromých automobilů na svém území. Automobily budou používat aspoň částečně jiného paliva než ropy. Rychlostní omezení na silnicích sníží dopravní rychlost na maximum cca 96 km/hod (v této souvislosti je nynější návrh ODS zvýšit povolenou rychlost na silnicích na 160 km/h zvlášť ekologicky škodlivý.) Od února letošního roku se pokoušel reportér pořadu Newsnight výrazně omezit emise uhlíku, které způsobuje on sám a jeho rodina. Na začátku experimentu vědci zhodnotili způsob života jeho rodiny a zjistili, že rodina způsobuje ročně emise uhlíku v objemu 10 tun. Deset procent z těch emisí způsobila letecká cesta na dovolenou na Kanárské ostrovy -- jen tato cesta na Kanárské ostrovy na čtyři dni vedle k emisím, které se rovnají množství emisí, způsobených celoroční spotřebou elektrického proudu v reportérově rodině. Omezit emise uhlíku a změnit způsob života musíme všichni, argumentoval televizní pořad -- sílí totiž vědecký konsensus, že pokud by stoupla globální teplota o více než 2 stupně Celsia, už by se globální oteplování nedalo zastavit. Proto musí být koncentrace CO2 v atmosféře na nižší úrovni, než je 450 ppm -- částí na milion. Podle nové zprávy to znamená, že např. Británie bude muset do roku 2035 omezit emise uhlíku o 70 procent. Reportér prodal auto, začal jezdit do práce na kole, rodina přestala létat letadly. Zavedl v domácnosti radikální ekologická opatření, včetně šetření energie a ekologických žárovek. Jeho malé dítě používá plenky, které se nevyhazují, ale perou v pračce. Od komunálního úřadu získal stavební povolení k instalaci vzdušné turbíny na soukromou výrobu elektrické energie na střeše svého domu. Přesto však se mu podařilo snížit emise uhlíku v rodině pouze o 30 procent. Ostatní snížit nelze, protože ostatní emise jsou součástí způsobu práce průmyslu a výrobních podniků -- ty se při výrobě zboží musejí změnit. "Jako jednotlivci můžeme přispět ke snižování emisí jen velmi málo. Potřebujeme vlády, aby učinily radikální kroky," konstatoval ekolog George Monbiot. "Musíme mít nový dopravní systém, aby bylo možno zbavit se automobilů. Je nutno vytvořit novu síť trubek pro dodávky vodíku, aby bylo možno doma topit vodíkem a nikoliv zemním plynem. Studoval jsem situaci ve všech hlavních sektorech hospodářství. Ve všech je možno do roku 2030 snížit emise uhlíku až o 90 procent, aniž bychom výrazně omezili svůj způsob života -- s výjimkou letectví." Avšak která demokratická vláda bude mít odvahu říci nám, že nesmíme používat letadla? Anebo že se musíme vzdát automobilů? ptala se televize BBC. |