10. 7. 2006
Úvaha (nejen) nad Karlovými Vary:Ztrácí se povědomí o významuDokončoval jsem přes víkend kolegovo heslo o českém spisovateli Jáchymu Topolovi pro jednu americkou literární encyklopedii. Potřeboval jsem do něho doplnit bibliografii odborných, literárněvědných textů, zabývajících se tímto autorem. Otevřel jsem si proto "databázi české literární vědy" na stránkách Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Znovu se mi potvrdilo to, co jsem si tam povšiml při vyhledávání bibliografie i pro jiné současné české spisovatele. Literárněvědná analýza současných českých autorů neexistuje. V databázi Ústavu pro českou literaturu bylo zhruba 150 hesel. Drtivou většinou to byly rozhovory s autorem, tu a tam byly o Topolově díle publikovány kratší recenze či noticky v denním či týdenním tisku. Nenašel jsem ani jediný odborný rozbor struktury a významu Topolova díla. Všechno je omezeno pouze na základní, povrchní novinářskou informaci, případně na PR: Autor vydá knihu, a tak se s ním tisknou v novinách rozhovory. Nepsal bych o tom, kdybych nezažil, že takto stejně povrchně reagovala česká média na filmový festival v Karlových Varech. |
Vezměte si třeba "oficiální" Festivalový deník, který v Karlových Varech vydával list Právo. Byl nesmírně povrchní. Za celou dobu festivalu jsem v něm nenašel jedinou analýzu jediného filmu, snahu pokusit se rozebrat, o čem ten či onen film, promítaný na festivalu, vlastně je. Zase -- všechno to byly pouze rozhovory: jak se cítíte, co si v hloubi duše myslíte, jak jste se dostal k filmu, co děláte, kdo vás vybral pro tuto roli. Rozhovor je nejnenáročnějším novinářským žánrem. Novinář nemusí myslet, stačí, aby interviewované osobě přednesl pár otázek, nahraje si odpovědi a pasivně je přepíše. Jenže ony to většinou vůbec nebyly otázky o filmech! Obdobně Mladá fronta Dnes. Tam v sobotním vydání líčíl televizní moderátor Marek Eben, jaké "hvězdy" na festivalu potkal. Zase to byly všechno podružné povrchnosti. Vede to k zamyšlení: Marshall McLuhan měl pravdu: the medium se stalo the message. Už není důležitý natočený film, pro česká média je důležité jen to, že film existuje a že má režiséra a hrají v něm nějací herci, kteří jsou z toho titulu "hvězdy". Tím, že film něco sděluje, je podružné. V českém prostředí, zdá se se tím nikdo vůbec nezabývá. Obdobný problém mám se studenty, kteří pro mě píší na českých univerzitách seminárky o české literatuře. Skutečnost, že literární dílo něco sděluje a že to sděluje prostřednictvím určitých semantických prostředků a že je nutno snažit se zjistit, jak to funguje a proč, většina studentů vůbec nevnímá. Napsal někdo někde v českém tisku, co vlastně letošní filmy na karlovarském festivalu divákům sdělovaly? Neuniká nám realita tak trochu mezi prsty? |
Česká literatura | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 7. 2006 | Ztrácí se povědomí o významu | Jan Čulík | |
19. 6. 2006 | Kunderův román Totožnost v českém překladu | ||
12. 6. 2006 | Zemřel nám pan Fischl | Tomáš Koloc | |
28. 5. 2006 | Zemřel spisovatel Viktor Fischl | ||
9. 5. 2006 | Ruptura duše | Irena Zítková | |
12. 4. 2006 | Spisovatelé senioři v elektronickém médiu | Miroslav Vejlupek | |
11. 4. 2006 | Květnové ceny | Václav Dušek | |
14. 3. 2006 | Mami, já nechci umřít je vynikající literární čin | ||
2. 3. 2006 | Klára Hůrková - tvůrkyně Evropanka | Miroslav Vejlupek | |
28. 2. 2006 | Český Parnas a kyberkultura | Miroslav Vejlupek | |
23. 2. 2006 | Literatura na digitální scéně -- a co dál? | Miroslav Vejlupek | |
21. 2. 2006 | Literární server polemizující s uvyklostmi | Miroslav Vejlupek | |
20. 2. 2006 | Spisovatelé vyklidili veřejný prostor | Miroslav Vejlupek | |
5. 2. 2006 | Lidé čtěte ! | ||
13. 1. 2006 | Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu | Adam Samuel Hartmann |
Filmový festival Karlovy Vary 2006 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
10. 7. 2006 | Ztrácí se povědomí o významu | Jan Čulík | |
8. 7. 2006 | Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá | Jan Čulík | |
8. 7. 2006 | Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Všechno nejlepší | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Cesta na Guantánamo | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Pěregon - opravdu ruský film | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | Peregon - definitely a Russian film | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | Karlovy Vary: Ztraceno v překladu | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | KVIFF - Lost In Translation | Ema Čulík | |
5. 7. 2006 | Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného | Jan Čulík | |
5. 7. 2006 | Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film | Ema Čulík | |
5. 7. 2006 | Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film | Ema Čulík | |
4. 7. 2006 | Rafťáci: Zábavný, příjemný film | Jan Čulík | |
3. 7. 2006 | Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz | Ema Čulík |