23. 2. 2006
Literatura na digitální scéně -- a co dál?Krásná literatura, přehnaně iracionálně oplakávaná autory traumatizovanými z toho, že společenská poptávka po beletrii -- a cožpak potom po poezii! -- prudce poklesla, má před sebou nové perspektivy. Evoluční pohyb sociálně organizované hmoty se neptá, kdo byl Johannes Gutenberg a stále rozmáchlejší pozornost se upíná k digitální scéně. Zde jsme svědky neobyčejné demokracie a stejných práv pro všechny. Nikoli jen jedinci, vyvolení odborníci z vědeckých sfér, ale každý počítačově gramotný obyvatel planety má přístup na internetové stránky s digitalizovanými, několik set let starými klenoty písemnictví toho kterého národa. Internet zpřístupňuje informace jako žádné médium před ním a podporuje vzdělanost jaké žádné médium před ním. |
Imperativem doby je vlastnictví osobního počítače. Nemít PC v civilizované kultuře znamená ocitnout se na periferii společnosti. "Společnost dohledné budoucnosti asi nebude tím, co známe ze stránek vědecké fantastiky, kde dominují počítače a jiné dovedné stroje. Bude to spíše společnost," shodli se Ivan M. Havel a Jozef Kelemen v předmluvě k českému vydání Thagardova Úvodu do kognitivní vědy -- mysli a myšlení (Portál, Praha 2001), "k jejímuž spolehlivému fungování bude zapotřebí mnohem efektivnější komunikace a kooperace lidí a strojů, než si dnes dovedeme představit. Nezbytností takovéto komunikace bude potřeba vzájemného intelektuálního sbližování lidí a strojů (pokud je vůbec vhodné nazývat 'strojem' to, co bude založeno na informatické technologii)." K tomu připomeňme Kelemenovo mínění, že stroje "jsou nám stále více kolegy než mechanickými sluhy. Stroje a my tvoříme zvláštní, nové, existenčně oboustranně propletené společenství" (Budoucí Altamira). Něco takového si nedokáží uvědomit právě hořekující spisovatelé a jejich mluvčí zapřísahající i zákonodárce, aby nedopustili jakýsi kulturní úpadek. (Říkáme-li nedokáží uvědomit, nechť je to vnímáno jako shovívavost, neboť daleko výstižnější formulací je odmítají připustit.) Ivan M. Havel v jednom ze svých editoriálů měsíčníku Vesmír poznamenal: "Vzdělanec, který se nezajímá o věci na míle vzdálené jeho vzdělání, se rychle mění v nevzdělance. Ty míle jsou totiž domnělé." (Pří)stroje a technologie mění formy člověkovy sebereflexe buď jak buď a reflektujíce optimistické vyhlídky znaku v kyberprostoru nezdá se nám nepřirozeným, že právě na Internetu, českojazyčném Internetu, blýsklo se už v devadesátých letech několik předvídavých. Vzpomeňme Kromišovo Každý sobě sazečem Bude literatura ještě literaturou? Bude spisovatel ještě spisovatelem? "... počítače přinášejí budoucím autorům možnosti, o nichž si jejich předchůdci mohli nechat jen zdát. Nebudeme hovořit o multimediálním umění, které zatím není ani v plenkách -- spíše bylo sotva počato. Avšak podobně jako hudebník, který si nyní může v obýváku věrně a skoro zadarmo simulovat symfonický orchestr, dostává i spisovatel od svého computeru dar dříve nepředstavitelný. Definitivní podoba knihy včetně písma a ilustrací teď může vznikat jako integrální součást tvůrčího procesu -- všichni slušní spisovatelé zítřka si budou sázet sami -- podobně jako si dobří malíři odjakživa sami šepsovali a rámovali plátna. To, co si zatím mohli dovolit géniové Váchalova typu, se přiblížilo na monitor alespoň průměrně technicky disponovaného jedince." Bude-li literatura literaturou, na to se Miroslav Kromiš samozřejmě neptá, věren své profesi, a zůstává u formulace slušní spisovatelé zítřka, a tak otázku čím (jakou) literatura zítřka bude, zodpoví právě tvůrci, o nic méně i recipienti, bez výjimky přece dotvořitelé, spoluautoři, tvořitelé dalšího díla. A jako dosud nikdy -- tento úhel pohledu zdůrazněme ještě jednou -- to bude společná tvorba inteligentního biologického a inteligentního technologického. To, co se rýsuje na obzoru, předbíhá naši předvídavost: tvůrčí dělnost celoplanetární mysli. Počátek nového tisíciletí přeje literárním tvůrcům internetovým -- zbavilo je závislosti na konzervatizmu držitelů postů v cechovních komunitách, stejně jako na nelaskavosti trhu. Vším hýbe konflikt a nelze zastavit evoluční vývoj. Budiž s Karlem Pexidrem připodotknuto, že "existence / je vše, co prýští zespoda: / jen pramen, / jen touha / a někdy jen náhoda" (Dvouvětí). |
Česká literatura | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
23. 2. 2006 | Literatura na digitální scéně -- a co dál? | Miroslav Vejlupek | |
21. 2. 2006 | Literární server polemizující s uvyklostmi | Miroslav Vejlupek | |
20. 2. 2006 | Spisovatelé vyklidili veřejný prostor | Miroslav Vejlupek | |
5. 2. 2006 | Lidé čtěte ! | ||
13. 1. 2006 | Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu | Adam Samuel Hartmann | |
31. 12. 2005 | Jak tomu bylo ve vězení | Václav Vratislav z Mitrovic | |
24. 12. 2005 | O českých špionech v 16. století | Václav Vratislav z Mitrovic | |
13. 12. 2005 | Poetry Slam v Ústí nad Labem | ||
1. 12. 2005 | Pavel Janáček- Braková literatura | ||
24. 11. 2005 | Nepotřebnost literatury a bezprizornost spisovatele | Michal Černík | |
17. 10. 2005 | Brak | Filip Sklenář | |
17. 10. 2005 | Umění je paměť, stopa po živých... | Irena Zítková | |
13. 10. 2005 | Přátelé pokleslých forem | Milan Černý | |
6. 10. 2005 | Late towards the morning | Karel Hlaváček | |
26. 9. 2005 | Chvála braku | Milan Černý |