28. 2. 2006
Český Parnas a kyberkulturaTéma soudobé české literatury na internetu už léta a pořád ještě připadá být medializovaným, a za reprezentanty či představitele proto považovaným, zástupcům spisovatelského cechu a literární vědy buďto okrajovým, zájmu nehodným, nebo naopak provokujícím, až pobuřujícím. Počítače a internet totiž jsou v tomto společenství až s metabolickou silou považovány za jednu z rozhodujících příčin nezájmu obyvatelstva o četbu, tedy o práci, o tvoření, o bytostnou reprodukci spisovatele. Až na vzácné výjimky zcela nedoceněna je kvalitativně nová realita: právě počítač a právě internet postavili literárního tvůrce do historicky nové, dosud nepoznané role -- prosadit a hájit krásné slovo jako složku kyberkultury. |
Filozof kyberkultury Pierre Lévy nazval internet "symbolem a erbovním klenotem kyberprostoru", "... nového komunikačního prostoru, místa společenské tvorby, organizace a jednání, ale také nového trhu informací a znalostí."1) S poukazem na téma našeho pojednání zdůrazňujeme kyberprostor jako místo tvorby literární a jen se sémantickou odlišností jej pojmenováváme novým životním prostředím, vpravdě životachtivě bobtnajícím od konce sedmdesátých let minulého století, kdy se během let navzájem propojilo několik informačních sítí a na živelně vzniklou intersíť se připojily až desetitisíce a statisíce počítačů a jejich uživatelů. Do kyberkultury Lévy vpravuje touto tezí: "Pod oceánem informací není pevné dno. Musíme jej přijmout jako naši novou podmínku. Své děti učme plavat, nechat se unášet a snad i navigovat." Spisovatel, umělec pracující se znakem, základní stavební jednotkou v mrakodrapu člověkovy civilizace, je ze své podstaty vyvolen učit navigovat ve smyslu správné volby v chaosu estetických krás a upadlostí.2)
Lévyho Zpráva pro Radu Evropy vyšla česky v roce 2000 a shodou okolností ve stejném roce a v roce následujícím přibyly na internetu názory popředních spisovatelů a literárních vědců na perspektivy elektronického publikování. Doba vybraných spisů dosud nenastala, ale že nemusí být daleko, napovídá autorský projekt Oty Ulče, publicisty a spisovatele žijícího v zámoří. Na jeho stránce najdeme několik set autorových pojednání, glos a esejů z let 1995--2005 a čtenáře nejspíš napadne, že problémem tuzemských spisovatelů bude především přepis literárních textů do digitalizované verze: je to činnost veskrze netvůrčí a v závislosti na literární plodnosti v minulých desetiletích až nadlidská. Nemluvě už o skutečnosti, že v Česku roku 2005 je kamenem úrazu stále ještě velká míra počítačové negramotnosti. Nicméně příchod spisovatelů do kyberprostoru je skutečností, třebaže případ Oty Ulče (*1930), kterému internetové stránky otevřel čtenář a příznivec z Františkových Lázní, bude spíše výjimkou. I méně rozsáhlé stránky mají čím zaujmout, jak to dokázali Zora Šimůnková a Jiří Žáček: v projektech obou spisovatelů pobudeme rádi, mají totiž atmosféru laskavé moudrosti. Šimůnková (*1965) vedle informací o sobě ("... zvuk psacího stroje doprovází celé mé dětství.") a ukázek z tvorby přidala také tak zvaný poetický koutek, o jehož působivou bezprostřednost se starají svými maily spisovatelčiny přátelé a sympatizátoři. Jiří Žáček (*1945) naopak nabízí, jak je mu to ostatně vlastní, řadu osobitých myšlenek ("Poezie je trvalá vzpoura proti všemu, co život mrzačí a ničí."), jimiž si návštěvníka serveru nepochybně nakloní. A to už je důvod otevřít si upoutávku na knihy před vydáním či na přebohatou bibliografii. Ani Žáček ovšem neopomněl přidat ukázky z tvorby. Na ty není skoupý ani autor detektivních próz Milan Dušek (*1938) , kterého považujeme za průkopníka české literatury na internetu: jeho stránky otevřel webmaster Miloslav Dušek už 27. 1. 1996!! Spisovatelé s vícestrannou uměleckou invencí -- Klára Hůrková (*1962) na , Miroslav Huptych (*1952) na a Jaroslav Hutka (*1947) zaujmou tím spíš, Petr Musílek (*1945) je možná na začátku sebraných spisů, když uveřejňuje sbírku Tichý svědek, jíž do literarury vstoupil. Zmínili jsme v úvodu jistou rezervovanost nejvlivnějších a tradici a kulturu tištěného slova hájících spisovatelských kruhů a ta nemůže nemít následky: literatura na internetu existuje jakoby paralelně, nikoli jako nedílná součást jedné literatury, a v kyberprostoru povstalo společenství literátů, webmasterů a organitátorů projektů s vlastními pravidly chování a už výraznými osobnostmi, chcete-li představiteli. Martina Bittnerová, Oldřich Neuberger, Ludvík Hess, René Kočík, Martin Škabraha, Jakub Grombíř, Petr Odillo Stradický a další členové skupiny Dodekadenti, Jan Vavřička -- jen několik z těch, kdo české kyberkultuře přinášejí perspektivu kultivovanosti, perspektivu kulturní úrovně v novém životním prostředí. Zcela mimořádným zjevem -- v daném kontextu až renesančním -- je Pavel Kotrla. Šéfredaktor a webmaster "píše" Poznámkový blok s odkazy na jedenáct projektů, v nichž Kotrlu poznáváme jako navigátora (viz projekt Potápěč -- literární rozcestník), organizátora literárního života, recenzenta, básníka, překladatele? Ve svém Scriptoriu zveřejňuje Kotrla už od roku 1998 rukopisy autorů, jejichž literárním pokusům přítomnost právě v Kotrlově projektu vytváří jisté renomé či přiznává alespoň nadějnost. Setkáme se zde s pracemi Martiny Bittnerové, Michala Čagánka, Davida Filipa, Jakuba Grombíře, René Kočíka, Martina Kratochvíla, Michala Kotrly, Martina Škabrahy a dalších. S řadou autorů se čtenář setká poprvé na internetu. S některými na internetu především. S jinými na internetu výhradně. V jednom z editoriálů měsíčníku Vesmír napsal Ivan M. Havel, že kyberkultura nám může změnit život vícekrát za jednu generaci -- rychleji, než tomu bylo u dřívějších civilizačních "revolucí". Kyberkultura nutně mění samotného člověka. Je to proces. Je to proces, který probíhá. 1) Pierre Lévy: Kyberkultura. Zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace." Česky nakladatelství Karolinum, 2000. 2) Slovo kyberprostor použil poprvé právě spisovatel -- Wiliam Gibson v románu Neuromancer (1984). 3) Anketu z jedné kapsy v almanachu ADIEU 2000 a Anketu z druhé kapsy v almanachu ZONTY 2001 připravilo Občanské sdružení V-ART z Písku. 4) V obou anketách byly položeny stejné otázky: Domníváte se, že tištěná kniha je opravdu nesmrtelná, nebo se stane cenným artiklem starožitníků, vytlačena knihou elektronickou? Jak byste pojmenoval(a) odlišnosti estetického prožitku při četbě knihy tištěné a knihy převedené do digitální podoby? Jedna y velkých softwarových firem vypisuje pravidelnou roční odměnu za nejkvalitnější text v elektronické podobě. Odhlédneme-li od "půvabu" honoráře, v čem podle Vašeho mínění spočívá přitažlivost elektronického publikování? Máte s ním své konkrétní zkušenosti? Jestli ano -- jaké? |
Česká literatura | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
28. 2. 2006 | Český Parnas a kyberkultura | Miroslav Vejlupek | |
23. 2. 2006 | Literatura na digitální scéně -- a co dál? | Miroslav Vejlupek | |
21. 2. 2006 | Literární server polemizující s uvyklostmi | Miroslav Vejlupek | |
20. 2. 2006 | Spisovatelé vyklidili veřejný prostor | Miroslav Vejlupek | |
5. 2. 2006 | Lidé čtěte ! | ||
13. 1. 2006 | Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu | Adam Samuel Hartmann | |
31. 12. 2005 | Jak tomu bylo ve vězení | Václav Vratislav z Mitrovic | |
24. 12. 2005 | O českých špionech v 16. století | Václav Vratislav z Mitrovic | |
13. 12. 2005 | Poetry Slam v Ústí nad Labem | ||
1. 12. 2005 | Pavel Janáček- Braková literatura | ||
24. 11. 2005 | Nepotřebnost literatury a bezprizornost spisovatele | Michal Černík | |
17. 10. 2005 | Brak | Filip Sklenář | |
17. 10. 2005 | Umění je paměť, stopa po živých... | Irena Zítková | |
13. 10. 2005 | Přátelé pokleslých forem | Milan Černý | |
6. 10. 2005 | Late towards the morning | Karel Hlaváček |