30. 6. 2006
Kdo a jak vyhrál volby?Již před třetími volbami zásadně změnil politickou scénu nástup nového spasitele. Předminule strana Důchodci za životní jistoty, minule Čtyřkoalice, letos strana Zelených. Co je tedy dnes na programu Zelených tak nového a spásného? Kupodivu, v ekologii nepřekročili svůj tradiční jídelníček i s jeho jednostranností, a to i ve vztahu k jaderné energetice, byť velká část tohoto jídelníčku je nesporná. Zásadně nové je však to, že jej spojili s tvrdě pravicovým ekonomickým a sociálním jídelníčkem. |
Zapojili se do závodů o snižování daní v době, kdy u nás i v Evropské unii podniky doslova přetékají ziskem. Za poslední dva roky vzrostl nadnárodním společnostem výnos z akciíí v Německu o 100%, v Japonsku o 70%, ve Francii o 50% a v USA o 35% (Economist, únor 2006), ale využívají jej méně ke zvyšování investování než ke zvyšování dividend. A kdy kapitál vypovídá společenskou smlouvu o svém podílu na financování sociálního státu a snaží se jej oklestit. Požadují částečnou privatizaci solidárního penzijního systému odčerpáním prostředků do kapitálového systému, v němž však kupní síla penzí je dlouhodobě nejistá a přesto tento systém spolkne 30% pojistného jen na svou režii, zatímco solidární systémy jen 3 až 5%. Ohrožují tak dokonce již dosaženou shodu parlamentních stran o finanční stabilizaci dosavadního systému nejméně do roku 2020. A v neposlední řadě prosazují privatizaci elektrárenské společnosti ČEZ, přestože ta snáší zlatá vejce navzdory představám, že všechno státní je mizerné a musí být privatizováno. A přesto, že bolestně vysoké zdražení elektřiny v EU je do značné míry právě důsledkem liberalizace tohoto přirozeného monopolu. A že sílí poznání, že to nejdůležitější je zde energetická bezpečnost. Co není na tomto přístupu Zelených pravicového? A je na něm zeleného? Také cestu k těmto cílům zvolili nevšední. Slibují snížení daňového zatížení na úroveň, ke které beztak směřuje v důsledku opatření přijatých již Paroubkovou vládou. Ústup od topení uhlím dotvrzují zákazem. Co je na tom důvěryhodného? A slibují tuto spásu zcela noví, dosavadní politikou nezatížení politici? Je právě Martin Bursík politickým novicem? Co je zeleného na recyklaci pravicové politiky i pravicových politiků? Uvedené, před volbami vyvolané moje obavy byly volbami potvrzeny. Jejich výsledek zvrátili především Zelení. Podařil se jim husarský kousek -- překlopili tři až čtyři procenta levicových hlasů na šest pro pravici, když sami sebe překlopili z levicové na pravicovou stranu. Násobně více, než několik dnů před volbami rozdmychané aféry, které zadržely vzestup ČSSD o tři procenta pod ODS. Dosáhli toho ale nestandardním způsobem, když byli převzati pravicovými politiky, kteří přišli zvenčí. V ekonomice by to bylo považováno za nepřátelské převzetí. Nechci a nemohu tuto ekonomickou terminologii mechanicky uplatňovat v politice, natož používat terminologie našeho politického bulváru -- sarajevský atentát. Jde mi spíše o střízlivý popis skutečnosti. Je to v politice normální změna kurzu, když v souhře vnějších a vnitřních aktérů se strana převrátí naruby personálně i programově? A když ani to není u nás poprvé, ale takový pokus byl již dříve učiněn vůči ODS i vůči ČSSD? Nejde o něco více než jen o jednu politickou stranu a jen o jedny volby? Nejsou to hrátky s pluralitou politických stran? Kdo tedy vlastně u nás vyhrál volby? Nikdo, pat? Nebo spíše Zelení nejen tím, že k němu nejvíce přispěli, ale zatím v prvním kroku i tím, že se snaží hrát úlohu rozhodujícího jazýčku na váze a přestože nejmenší, ve svém úsměvném opojení všem nejvíce a nejmilitantněji diktují, aby se sklonili? A dokonce neomaleně vyzývají k přeběhnutí poslanců, což by smazalo výsledky voleb -- to si snad po listopadu ještě nikdo veřejně nedovolil! A nebo ještě hůře -- není vítězem neregulérnost? S výsledky voleb si nelze zahrávat nejen kvůli důvěryhodnosti vůči zahraničí, ale zejména i pro domácí stabilitu. Může ale být takto dosažený výsledek stabilní? Nemělo by alespoň právě tohle být společnou starostí všech odpovědných politických stran? Autor je ekonom. Článek vyšel v přibližně polovičním rozsahu v deníku Právo |
České volby v roce 2006 a povolební pat | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
30. 6. 2006 | Učinil ve středu Jiří Paroubek rozhodný krok? | Miloš Dokulil | |
30. 6. 2006 | Kdo a jak vyhrál volby? | Miloš Pick | |
27. 6. 2006 | Koaliční smlouva, aneb "Kdo si přeje víc?" | Miloš Dokulil | |
26. 6. 2006 | Parties search for some post-election consensus | Irena Ryšánková | |
23. 6. 2006 | Vynesl Topolánek nečekaně novou kartu? | Miloš Dokulil | |
15. 6. 2006 | K povaze většiny našich diskusí | Miloš Dokulil | |
14. 6. 2006 | Povolební pat neexistuje | Oskar Krejčí | |
12. 6. 2006 | Podivná reakce prezidenta Klause | Jiří Jírovec | |
10. 6. 2006 | Jak mohou být Zelení součástí pravicové koalice? | ||
9. 6. 2006 | Jediné řešení je neprůchodné | Josef Vít | |
9. 6. 2006 | Jak voliči rozdali politické karty, a co dál? | Vladimír Vokál | |
8. 6. 2006 | Jediným řešením je kompromis | Jan Čulík | |
8. 6. 2006 | "Slušní občané" budou demonstrovat proti "diktátoru Paroubkovi" | ||
8. 6. 2006 | V české politice chybí nekompromisní postoj | ||
7. 6. 2006 | Místo politiky může parlament řešit reformu justice | Martin Kunštek |