19. 4. 2004
Je automobilismus zhouba společnosti?Polemika s polemikou Petra Kužvarta o automobilové dopravě
Je velmi zajímavé sledovat argumentaci Petra Kužvarta. Zelená ideologie je stejně zhoubná, jako jiná, jejíž barvu lze jen těžko odvodit. Vypjaté emoce a argumentů pomálu. Ideologie může být dobrým sluhou, ale stejně jako oheň je jen špatným pánem. V okamžiku, kdy některá fakta zatajuji a jiná překrucuji, dostávám se do pozice ideologického dogmatika, kterému není žádný klacek dost dlouhý. I kdyby účel byl úctyhodný - osázet třebas každou silnici květinami. |
Ale nyní k jednotlivým tvrzením z článku Petra Kužvarta. Nebudu se zabývat vyvracením jeho osobních názorů. Na ty má každý právo, pokud je ovšem neopírá o nepravdivá fakta. Prvním a nezvratným faktem je, že individuální osobní i nákladní doprava je u nás zdaněna. Přínosy do státního rozpočtu, které z dopravy plynou, mnohonásobně převyšují částky vynakládané státem na údržbu a rozvoj silniční sítě. Jen daně, uvalené na pohonné hmoty jsou vyšší, než jejich celkové zpracovatelské a distribuční náklady. Pokud uvážíme optimistickou spotřebu průměrného osobního vozidla 7,5l benzinu Natural, tak při jeho současné ceně zjistíte, průměrný motorista za každý ujetý kilometr odvede státu přibližně 1 Kč. Opakuji korunu za každý ujetý kilometr. Je to méně než třeba ve Francii nebo v Norsku, ale je to téměř dvojnásobek toho, co v USA. Je jistě možné polemizovat o tom, zda je zdanění vysoké či nízké, ale rozhodně není možno bez uzardění tvrdit, že není! A to je zde započítáno pouze zdanění pohonných hmot. O dálničních známkách a silniční dani nehovořím. To jsou další miliardy příjmů. Za každý kamion s nosností nad 21 tun, který je provozován v České republice, musí jeho majitel zaplatit ročně 39 000 Kč a pokud jezdí po dálnici dalších 14 000 Kč. Tedy 54 000 Kč ročně jen, aby mohl vyjet. A za každý ujetý kilometr tohoto kamionu stát získá další minimálně tři koruny na spotřební dani z nafty. Automobilová doprava však přináší i další daňové výnosy. DPH z prodeje nových osobních automobilů, která není odpočitatelná ani pro firmy. DPH z prodeje náhradních dílů konečnému spotřebiteli - neplátci DPH. Clo na dovážené automobily a díly, atd. Jistě, automobilový průmysl a další s ním spojené služby zaměstnává ne 10 %, ale možná 15% obyvatelstva, ale na přímých i nepřímých daních přináší do rozpočtu více, než třetinu příjmů. Přesnější vyjádření bohužel není možné, protože jednotlivé příjmy jsou roztroušeny v různých kapitolách a skryty i pod jinými oddíly. A tak je tento odhad spíše nižší než je skutečnost. Přesnější čísla má nejspíše pozue ministr financí. A zde je jádro problému. Pokud by příjmy plynoucí z existence automobilového průmyslu a provozu automobilů byly používány byť jen z poloviny na ochranu životního prostředí a dalších alespoň 25% na údržbu a rozvoj silniční sítě, byli bychom v horizontu několika let nejčistší a dopravně nejrozvinutější zemí světa. Tak tomu však není a nejspíše ani nikdy nebude. Ve všech hospodářsky rozvinutých zemích jsou zisky plynoucí z tohoto odvětví redistribuovány. Jednotlivé země se liší pouze výší zdanění a mírou této redistribuce. A opět můžeme polemizovat pouze o výši, nikoliv však o její existenci. Koneckonců stačí jednoduchý příklad: pražský magistrát dotuje hromadnou integrovanou dopravu v řádu několika miliard ročně. Tak tomu je na úrovni všech krajů, ale i celého státu. Výnosy z individuálního automobilismu se používají k dotování jiných výdajů. Neexistuje na toto téma žádná skutečně fundovaná studie, která by v tomto oboru mapovala skutečné finanční toky. Vím pouze o jediné, která byla publikována v Austrálii. Výsledky byli velmi překvapující. Cca 86% z výnosu z automobilismu bylo používáno na jiné účely. Pouze cca 14% bylo používáno na údržbu a rozvoj silniční sítě. Nevím, kolik procent je to v ČR, ale soudě podle stavu silniční sítě to bude ještě méně. |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
19. 4. 2004 | Je automobilismus zhouba společnosti? | Petr Baubín | |
8. 4. 2004 | Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze | Jan Bláha | |
27. 8. 2003 | Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje | ||
26. 8. 2003 | Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých | Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | O nehodovosti na českých silnicích | Vojtěch Polák, Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě | ||
26. 8. 2003 | Nehodovost ještě jinak | ||
8. 8. 2003 | Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu? | ||
8. 8. 2003 | Jak platit za užívání silnic | ||
8. 8. 2003 | Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují | ||
8. 8. 2003 | Radost bourat | ||
6. 8. 2003 | Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty | Štěpán Kotrba | |
31. 7. 2003 | Svoboda není bezbřehá | Jan Čulík | |
31. 7. 2003 | Trapný Ondřej Hausenblas |