4. 2. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 2. 2005

Spor o Palacha: Výzva, nebo návod?

Soudě podle posledního článku pana Línka, leccos se v dosavadní diskusi o Palachovispíše zamotalo nežli vyjasnilo. Mám tedy za to, že je nyní třeba předmět sporu v zájmu přehlednosti rozdělit na tři relativně samostatná témata: Palachasamotného, okruh jeho obdivovatelů a konečně skupinu těch, kdo dnes Palacha napodobují. Pokusím se zdůvodnit, proč toto rozdělení považuji za potřebné.

Jak už jsem napsal dříve, pro Palachův čin v jeho době a v jeho situaci mám plné pochopení. Pokračoval jsem tvrzením, že na rozdíl od německého protinacistického odboje mohl Jan Palach právem očekávat nelhostejnou reakci svých spoluobčanů. Tím jsem se ale naprosto neomezil na nějaké volání po "bezprostředním efektu", které mi pan Línek podsouvá. Čistě politicky byla tehdejší situace beznadějná a mohlo dojít maximálně - řekněme -- ke dlouhodobé kulturní revoltě proti normalizačnímu režimu. Že nic takového ani řadu let poté nenastalo, to už je věc jiná. Ale "efekt" onoho zoufalého činu studenta historie v žádném případě nebyl předem vyloučen.

Ti, kdo se dodnes cítí Palachem osloveni, tak většinou činí proto, že byli jeho současníky a jeho smrt je hluboce zasáhla. I to chápu. Nepozastavuji se nad jejich snahou stále znova upozorňovat na Palachův odkaz. Vadí mi však úsilí některých z nich posunout celou záležitost do abstraktní až mytologické roviny a přehlížet mimořádné okolnosti, bez nichž by oběť Jana Palacha postrádala smysl. Považuji to za škodlivé.

Někteří z našich současníků se totiž snaží abstraktního, mýtizovaného Palacha i v dnešní době tím nejméně vhodným způsobem následovat. Jak vypátral pan Sklenář, bylo jich za poslední dva roky možná dvanáct až čtrnáct. A nikdo z nás by tyto lidi v jejich počínání neměl žádným způsobem podporovat. Je třeba jasně říci, že žádného sebeupalování dnes není třeba, že máme velmi vážné pochybnosti o správnosti "bezvýchodného" hodnocení dnešní situace. (Připomínám, že i Palach se ještě v listopadu 1968 aktivně zúčastnil studentské stávky na FF UK, než se ze zoufalství rozhodl postupovat jiným způsobem.) Odkazem na čistotu motivů à la pan Línek přitom problém leda zamlžujeme: existují například desítky pravicových extrémistů, kteří subjektivně zcela poctivě touží "zemřít za vlast" -- a nebudeme je za to oslavovat, neboť víme, jak snadno lze takovýchto motivů politicky zneužít. Přitom v žádném případě nepopírám tvrzení četných autorit, že liberální demokracie nenabízí mnoho možností pro uplatnění "ideálních" motivů, jimiž se vyznačuje určitá část zejména mladých lidí. (Například Simon Wiesenthal v knize "Spravedlnost, nikoli pomstu" upozornil, že diktatury na rozdíl od demokracií vesměs dovedou s těmito motivy pracovat excelentním způsobem.) Je však nekonečně nešťastné spojovat zmíněné téma s palachovskou tradicí právě ve chvíli, kdy po republice možná chodí desítky potenciálních sebevrahů. Copak obrazotvorci nevidí, že lehkovážným srovnáváním >Palacha s Kristem nepřímo podporují "filipínský" model následování?

Shrnuji: po mém soudu je velmi dobře možné současně ctít oběť z Václavského náměstí, vážit si těch, kdo na ni vzpomínají, a přitom rozhodně nesouhlasit s pokusy >Palacha za každou cenu násilně "aktualizovat". V tomto duchu hodlám i nadále vést debatu o interpretaci palachovské tradice. Stanoviska zaujatá mými partnery mi totiž připadají nevyvážená. Pan Sklenář správně upozorňuje na potenciálně zhoubné následky toho, co nazývá "Palachovým kultem", ale z jakýchsi důvodů pokládá současně za potřebné dalekosáhle zpochybnit i samotný objekt tohoto "kultu"; pan Línek a další Palachovi zastánci pak odpovídají způsobem, který nedostatečně rozlišuje mezi roky 1969 a 2005, a dodávají Sklenářovi munici k dalším filipikám. Pokud budou obě strany i nadále pokračovat stejným směrem, patrně nikdy nedojdou k přesnému vymezení předmětu sporu -- a tak ani nenarazí na linii, která by je snad mohla spojovat.

                 
Obsah vydání       4. 2. 2005
5. 2. 2005 Pohádka o dobrém strýci Vikovi a kouzelníku Rodovi Fabiano  Golgo
5. 2. 2005 Nevěřím novinářům ani politikům Jan  Čulík
4. 2. 2005 Grossovi půjčil na byt "bývalý akcionář podniku MAFRA" Jan  Čulík
5. 2. 2005 Stereotypní kolektivní soudy?
4. 2. 2005 Amerika "neplánuje zaútočit na Írán"
4. 2. 2005 Eurasianistický neokonzervatismus: Třetí pilíř světa nočních můr Karel  Dolejší
4. 2. 2005 Basajev: Plánujeme další útoky jako v Beslanu
4. 2. 2005 Davos: Amerika se hádá s Evropou, budoucnost je v Asii
4. 2. 2005 Největší Čech - věc veřejná Bohumil  Kartous
4. 2. 2005 Svetové ekonomické fórum: svet je nebezpečnejší Radovan  Geist
4. 2. 2005 Činitel OSN bral úplatky od Saddáma Husajna
4. 2. 2005 Michael  Marčák
4. 2. 2005 Leo Strauss: guru neokonzervativců Greg  Evans
4. 2. 2005 Eutanázie konečně v ČR legalizována, i bez požehnání zákonodárců Jan  Vnouček
4. 2. 2005 Propouštění v Daily Telegraphu
4. 2. 2005 Proč (ne)kopat do policie Jan  Bohata
4. 2. 2005 Má smysl podepisování petic proti komunistům? Jiří  Jakl
4. 2. 2005 Michael  Marčák
4. 2. 2005 S upřímností ČSSD vlastní: "Strana nám byla ukradena a my ji chceme zpět"
4. 2. 2005 Francie:Třetí největší vývozce zbraní Simone  Radačičová
4. 2. 2005 Etnické menšiny a česká politika
4. 2. 2005 Spor o Palacha: Výzva, nebo návod? Karel  Dolejší
4. 2. 2005 Spor o Palacha: sebereflexe, nebo bagatelizace? Vladimír  Línek
4. 2. 2005 Riskantní události v Iráku
19. 1. 2003 Telenovela na život a na smrť Michal  Polák
4. 2. 2005 Našlo křesťanství inspiraci v řeckém pohanství? Karel  Sýkora
4. 2. 2005 Michael  Marčák
4. 2. 2005 Skladiště vzpomínek Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
4. 2. 2005 Říše Zla a Dobra? Boris  Cvek
4. 2. 2005 Cena hrdosti pana Sklenáře Jan  Sládek
4. 2. 2005 Církve blokují debatu Filip  Sklenář
3. 2. 2005 Michael  Marčák
4. 2. 2005 Česká recepce frankfurtské školy Pavel  Siostrzonek
4. 2. 2005 Namiesto stratégie akýsi zoznam priorít Milan  Ftáčnik
4. 2. 2005 Bez informatizácie spoločnosti to nepôjde Milan  Ištván
4. 2. 2005 Verejné výdaje a rast konkurencieschopnosti Braňo  Ondruš
4. 2. 2005 Rozvoj Slovenska nie je možný bez aktívneho prístupu štátu Robert  Fico
4. 2. 2005 Krvavé volby a spokojný Bush Judita  Takáčová
3. 2. 2005 Michael  Marčák
4. 2. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 19. - 29. ledna 2005
4. 2. 2005 Mírové zítřky: Oběti 11. září proti válce v Iráku
4. 2. 2005 Každý osmý Němec bez práce ?
4. 2. 2005 Mír pro Kongo
3. 2. 2005 Otevřenost novým výzvám -- věrnost tradici?
3. 2. 2005 "Spartakiádní vrah" v České televizi Jaroslav  Zvěřina
3. 2. 2005 Bush užil osmadvacetkrát slovo "svoboda"
3. 2. 2005 Volby: chabá útěcha za proměnu Iráku v naprostý chaos
3. 2. 2005 Ledový masív v Antarktidě taje - hrozí zvýšení mořské hladiny o 5 metrů
3. 2. 2005 Vyřeší volby situaci v Iráku? Václav  Žák
3. 2. 2005 Chci nového papeže, tenhle už je rozbitý Fabiano  Golgo
3. 2. 2005 Vrací se éra studené války? Martin  Škabraha
2. 2. 2005 Irák: Největší korupční skandál ve světové historii
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Jan Palach RSS 2.0      Historie >
4. 2. 2005 Spor o Palacha: Výzva, nebo návod? Karel  Dolejší
4. 2. 2005 Spor o Palacha: sebereflexe, nebo bagatelizace? Vladimír  Línek
2. 2. 2005 Ideál neospravedlňuje, motiv ano Vladimír  Línek
31. 1. 2005 Ideál neospravedlňuje nic Filip  Sklenář
28. 1. 2005 Největšími Čechy jsou Jan Palach a Jan Zajíc Petr  Jánský
28. 1. 2005 Dnes nepotřebujeme mučedníky, ale sebevědomé občany Karel  Dolejší
24. 1. 2005 Jan Palach: Kam až lze zajít v úsilí o vlastní fyzické přežití? Karel  Dolejší
20. 1. 2005 Palachova oběť byla velká a hrozná, dnes by možná stačilo jen trochu ochoty spálit si prsty Jiří  Škuba
20. 1. 2005 Šmelinářů bývá víc než partyzánů Ivan  David
19. 1. 2005 Je Palachova oběť hodná následování? Filip  Sklenář
13. 9. 2004 Definitívny koniec československej jari Peter  Greguš
20. 8. 2004 Pražské jaro 1968 z pohledu dnešního třicátníka Boris  Cvek
19. 8. 2004 Skandální cynismus Stanislava Grosse Martin  Mařák
11. 5. 2004 Do Evropy bez řetězu Jaroslav  Hutka
23. 2. 2004 Kde to žijem !?! Tomáš  Koloc